Článek připravil PAVEL LIBORA
Hlavním cílem softwarů pro společnosti poskytující služby v oblasti spedice dopravy a logistiky je umožnit co nejefektivněji pořizovat data pro zabezpečení provozního chodu firmy. Aktuální SW je složen z mnoha modulů tak, aby bylo možné funkčně pokrýt celé portfolio služeb, které dotyčné podniky provádějí. V dnešní době se firmy, které se pohybují na logistickém trhu, snaží zákazníkům nabídnout kompletní logistické služby a tomu odpovídá i potřeba funkcí a nástrojů dotyčných softwarů. Dalším atributem je vlastnictví vlastního vozového parku. V neposlední řadě je třeba rozlišovat druh prováděných přeprav: pokud firma realizuje nejen silniční, ale třeba i železniční, letecké nebo námořní přepravy, musí tomu opět odpovídat skladba modulů. Funkcionalita modulů pro pořízení těchto interkontinentálních přeprav se od běžných silničních přeprav liší
Sestavením modulů podle činnosti firmy se připraví aplikace. Dnešním trendem je co nejvíce eliminovat ruční pořizovaní dat, z čehož vyplývá, že jednou z nejdůležitějších funkcí těchto systémů je řešení interface s jednotlivými zákazníky. Za pomoci konvertorů je snaha importovat data od zákazníků automaticky. Pokud firma provádí logistické služby a provede se import prodejní objednávky, systém automaticky vytvoří výdejku s následným vygenerováním zásilky pro distribuci ke konečnému příjemci.
Protože ne všichni zákazníci logistických firem mají vlastní systém – může se jednat i o fyzické osoby, které jednorázově využívají nějakých služeb –, existuje s aplikací propojený samostatný webový portál. Ten umožňuje zákazníkovi pořídit data, ale zároveň elektronicky komunikovat s dispečerem o obchodním případu a sledovat jeho průběh. Portál mohou využít i větší zákazníci, partneři a externí dopravci pro tracking a tracing, je to zároveň úložiště potvrzených provozních dokumentů nebo účetních dokladů.
Využití a kombinace s dalšími zařízeními
Aplikace sama nabízí standardní řešení, která umožní běžné pořízení objednávky se všemi potřebnými atributy pro vystavení jakékoli formy provozního reportu v podobě objednávky pro dopravce. Nad tím existuje funkce přepravy, která seskupuje jednotlivé objednávky do množin, jež zabezpečí přepravu mezi depy, z, do a v zahraničí, lodí, letadlem, od odesílatele a k příjemci s nezbytnou možností opakování jakéhokoli výše uvedeného typu. Samostatnou kapitolou je funkce pro automatickou kalkulaci na základě uživatelsky definovaných sazebníků. Součástí může být i skenovací linka, která automaticky páruje doklady s provozními záznamy v databázi.
Pro kontrolní mechanismy je součástí těchto systémů on-line propojení s mobilními terminály pro práci na překladištích. Funkcionalita těchto zařízení umožňuje pracovníkům ve skladu kontrolu na příjmu i na výdeji, zabránění závozu, doplnění údajů o rozměrech zásilek, případně kompletní vytvoření přepravy a další. Další funkcionalitou je použití dalších zařízení jako MDA, mobilního terminálu s GPRS modulem nebo běžného mobilního telefonu. Podle složitosti a potřeb lze jimi zabezpečit údaje o doručení, škodách nebo sběr sériových čísel na výstupu. Zařízení lze i kombinovat.
Dodatečné a nezbytné funkce systémů
Jak již bylo zmíněno v úvodu, pokud firma vlastní vozový park, systém obsahuje moduly pro plánování dopravních prostředků, a to i cizích, řízení pomocí přehledného grafického nástroje – dispečerské plachty, řešení pravidelných prohlídek a servisu vozidel, sklad náhradních dílů a evidenci pneumatik, výpočty stravného a podklady pro mzdy. Podle vybavenosti vozidel existuje provázanost na celé spektrum GPS. Mezi jednotlivými telematickými systémy jsou velké rozdíly především v kvalitě hardwaru. S ohledem na to je i kvalita poskytovaných dat různá, v ideálním případě je možné zúžit roli obsluhy při zadávání provozních dokladů na pouhou kontrolu těchto dat (záznam o provozu vozidla se vytvoří automaticky v dostatečné kvalitě pro návazné agendy). Systém poskytuje celou řadu informací pro vyhodnocení ziskovosti přeprav i s ohledem na náklady související s provozem vlastních dopravních prostředků.
Další nezbytnou funkcí moderních systémů je optimalizace. Vždy záleží na objemu dat; je-li denní objem zásilek přiměřený, lze za pomoci filtrování záznamů vytvářet přepravy bez návaznosti na mapové podklady. Je-li objem větší, potřebuje již systém s matematickými metodami a vazbou na mapové podklady. Pro kvalitu optimalizace je třeba správně evidovat atributy jako časová okna, rozměry zásilek a další. I zde platí, že méně je více. Složité nastavení restrikcí vede k nepřehlednosti systému a dlouhým výpočtům. Pokud se podaří optimalizaci dobře nastavit, je výsledkem úspora nákladů, tvorba plánu i méně zkušeným dispečerem, grafická podoba přeprav a přesná kilometrická vzdálenost dílčích zásilek, která se dá využít v automatické kalkulaci.
Zatím byly zmíněny jen funkce a nástroje pro provozní pracovníky, nezbytnou součástí těchto systémů jsou samozřejmě i nástroje pro management. Provozní data jsou převedena do datového skladu, který zobrazuje množstevní, finanční přehledy, KPI (výkonové ukazatele) v pohledech, které si sestavuje uživatel sám. Výsledky lze zobrazovat v grafické podobě nebo převést do MS Office tak, aby řídícím pracovníkům nabídlo co nejlepší podklady pro jejich práci.
Pohled dodavatele
Komplexní IS – využití pořízených dat
„Při výběru systému je třeba se zaměřit i na to jak zúročit bohatství, které každá firma má ve formě dat pořízených v jejích vlastních systémech. Ke zjištění informací o vývoji na trhu, ziskovosti zakázek, úspěšnosti doručení apod. již nestačí použít jen tabulkové procesory. Jsou nutné sofistikovanější technologie, jakými jsou například datové sklady. Pro sledování ukazatelů o úspěšnosti doručení, škodách, potvrzených dokladech není možné se spoléhat jen na disciplínu dispečerů, že požadovaná data do systému doplní. Procesy je třeba zautomatizovat. Atribut potvrzeného dodacího listu vytěžovat za pomoci skenovací linky, atribut doručení, pokud jej chceme bezprostředně, za pomoci mobilních zařízení, která odesláním zpráv a využitím webové služby automaticky doplní k zásilkám potřebné údaje. Podle potřeb lze dnes využít jednoduchý scanphone nebo pořídit dražší mobile computer. Pokud tato data zákazník má, pak mu nic nebrání využívat potenciál, který datový sklad vytváří. Na těchto základech lze totiž vytvářet rozličné reporty a analýzy a využít je následně pro operativní a strategické rozhodování.“
Tomáš Pernička, vedoucí realizačního týmu pro oblast spedice – IS COLLI. CID International.
Článěk původně vyšel v Systémech Logistiky č. 113/6 2012