Srovnávací tabulka PDF:
Pro nákladní vozidla do 3,5 t renomovaní výrobci nabízejí širokou škálu modelových řad pneumatik v několika cenových segmentech. Pro méně náročné nasazení, jako je např. zásobování pekáren ve městech, postačují pneumatiky z nižších segmentů, poskytovatelé náročnějších logistických služeb s mezinárodním působením pak vybírají produkty z nabídky značek s vyšší užitnou hodnotou tzv. prémiového segmentu.
Nabídka modelů a brandů jak v zimních, tak v letních pneumatikách je velmi bohatá. Zvláštní kategorii představují hybridní pneumatiky celoroční. Splňují požadavky jak na letní, tak i zimní pneumatiky a vyhovují vyhlášce o zimní výbavě. Jejich výhoda spočívá v tom, že provozovatel vozidla nemusí používat dvě sady kol, čímž mu odpadají náklady na skladování; dále odpadají prostoje spojené s přezouváním vozidla, které jsou citelné zejména v období sezonních servisních špiček. Tyto pneumatiky představují pouze kompromisní řešení, a tak jejich vlastnosti, především spojené se zimním provozem, nedosahují úrovně standardu pneumatik zimních. Odborníci jejich užívání doporučují spíše u vozidel určených pro městskou logistiku, která vyjíždějí na dálnice pouze výjimečně.
V některých případech se pak experti přiklánějí k celoročnímu nasazení zimních pneumatik. Např. u některých dovezených dopravních prostředků se zadním náhonem se výrazně zlepšilo chování vozu po výměně pneumatik za zimní: Poháněná zadní náprava je u prázdného vozu příliš odlehčená, proto je zde vhodné nasazení pneumatiky s vyšší adhezí a lepšími jízdními vlastnostmi za mokra nebo při ztížených podmínkách.
Nákladní automobily v hmotnostní kategorii do 3,5 t, kam spadají nejrozšířenější pneu pro vozy typu van a dodávky, se osazují pneumatikami několika základních rozměrů. Nejčastějším rozměrem je 195/70 R15, který reprezentuje přibližně 30 % všech pneumatik. Mezi pneumatikami pro nákladní vozidla do 3,5 t kdysi dominoval základní rozměr 185/14. Vývoj směřující k dosažení vyšší nosnosti vozidel přinesl rozšíření jiných typů podvozků a dalších prvků, kterým se pneumatiky přizpůsobily. Větší síla, která působí na pneumatiku, musí být adekvátně odváděna na vozovku, proto v nabídce dodavatelů pneu převažují širší pneumatiky nižšího profilu. Poskytují přesnější reakce na změnu pohybu volantu, lepší adhezi a samozřejmě i vyšší kilometrový výkon. Širší běhoun znamená vyšší spotřebu paliva. Ovšem výhody širší pneumatiky převažují nad čistě ekonomickým pohledem.
Pneu pro nákladní automobily do 3,5 t představují produkt na půl cesty mezi osobními a nákladními pneumatikami. Musejí vyhovět oběma směrům. Vozidla v této kategorii využívají maximálních povolených rychlostí – až do 160–210 km/h. Tomu je přizpůsobená kostra pneumatiky, další komponenty i běhounová směs.
Nejvyšší povolená rychlost u nákladních vozidel vyšších hmotnostních kategorií přitom činí max. 110–130 km/h. Nákladní pneumatiky obsahují větší podíl přírodního kaučuku, což jim zajišťuje vyšší nosnost; pneu pro dodávkové vozy mají tento podíl menší. Vyvážený poměr silika a kaučuku zaručuje potřebnou adhezi při vyšších rychlostech a současně i adekvátní výkon přepravy materiálu. Poměr jednotlivých složek běhounové směsi zpravidla podléhá výrobnímu tajemství.
Protektorování – všechna pro a proti
Všechny pneumatiky v této kategorii musejí splňovat požadavek na robustnost, proto mají většinou pásový dezén s velmi odolným ramenem pneumatiky. Tato konstrukce zabezpečuje vysokou odolnost proti průrazu pneumatiky při přejíždění překážek, jako jsou obrubníky při vjezdu na vykládku apod. Pásový dezén bývá častěji symetrický, málokdy se v této kategorii vyskytují směrové dezény, které komplikují zaměnitelnost pneumatiky.
Některé značky výrobců se specializují na produkty s lepším odvodem vody. Tyto pneumatiky jsou určené pro provoz v deštivých zemích, jako jsou např. státy Beneluxu. Konstrukce, která zajišťuje výborný odvod vody, je však o něco hlučnější než běžné pneumatiky.
Všechny pneumatiky v této kategorii je možné opětovně protektorovat. Protože se u dodávek používá poměrně mnoho různých rozměrů, nejčastějším způsobem je protektorování za studena. Při teplém protektorování musí být na každý rozměr vytvořená forma, zatímco u studeného je dostačující pouze přiměřeně široký a z hlediska dezénu použitelný pás. Ten je již zvulkanizovaný, díky čemuž je tento způsob levnější než teplé provedení spojené s navalováním nevulkanizované směsi.
Náklady u protektorů jsou oproti nákupu nových pneumatik zhruba o 30 % nižší, ovšem v jejich neprospěch hraje jednak časová ztráta způsobená servisním zásahem, a především výrazné omezení rychlosti jízdy s protektorovanou pneumatikou. Protektor má sníženou rychlost ze 130–160 km/ na 110 km/h. Proto se použití protektorovaných pneumatik nedoporučuje u vozidel pro mezinárodní provoz, která se pohybují po dálnicích na velké vzdálenosti, a která by nemohla plně využívat maximální povolenou rychlost. V oblasti městské logistiky pak toto omezení nevadí.
Největší negativní vliv na životnost pneumatik má nedodržování předepsaného huštění. Pravidelná kontrola správného huštění je nezbytná a doporučuje se ve dvoutýdenních intervalech.
Životnost pneu dále významně ovlivňuje technický stav vozidla, především vůle v podvozku, nastavení geometrie a stav tlumičů. Jízda s opotřebenými tlumiči způsobuje poskakování pneumatiky, které je nebezpečné na ovládání vozidla a po ujetí zhruba 5000 km vede k silnému poškození pneumatiky. Pneumatika je nerovnoměrně sjetá a plošky vytvořené nerovnoměrným odvalováním pak nemohou být předmětem reklamací. Pravidelná kontrola podvozkových systémů má podstatný vliv na životnost pneumatik.
Minimální hloubka dezénu podle platné legislativy činí 1,6 mm. Odborníci však doporučují minimální hloubku 3 mm. S menší hloubkou se snižují vlastnosti pneumatik důležité pro bezpečný provoz vozidla a geometricky roste i brzdná dráha. Tlak na hospodárnost používání pneumatik jako jedné z významných nákladových položek je značný, a tak řada uživatelů pneu využívá až do dosažení minimální hloubky vzorku stanovené vyhláškou. V takovém případě však musí řidiči přizpůsobit řízení zhoršeným jízdním vlastnostem pneumatik.
Pohled dodavatele
„Superekonomický provoz není bezpečný.“
„Pro uživatele s mezinárodním působením je vhodná multibrandová nabídka renomovaného výrobce se silným servisním zázemím. Díky němu se může zákazník spolehnout na zajištění pravidelného servisu, měření, skladování nebo asistenční služby, a to po celé Evropě i v dalších regionech. U dodavatelů s globální působností není problém dokoupit třeba jedinou pneumatiku kdekoli na světě. Oproti tomu u méně rozšířených značek např. asijských dodavatelů bude pneumatika jen těžko sehnatelná, hrozí delší odstávka vozidla, ztráta času a tím i peněz. Ekonomičnost provozu by neměla být jediným kritériem výběru pneumatiky: uživatel by se neměl zaměřovat pouze na hodnoty valivého odporu s cílem ušetřit několik decilitrů paliva na 100 km, ale měl by sledovat rovněž hodnoty adheze produktu na mokrém povrchu. Brzdné vlastnosti pneumatik jsou pro bezpečný provoz především v náročnějších provozních podmínkách klíčové.“
Antonín Vetešník
ředitel divize Market CZ
Barum Continental