Největší zájem je o tahače s objemem motoru devět až třináct litrů. Jedná se o mimořádně výkonné motory: u devítilitrových se výkon pohybuje od 225 do 300 koní, u jedenáctilitrových od 250 do 300 koní a u třináctilitrových od 300 do 400 koní. Výrobci již nabízejí také tahače se šestnáctilitrovým motorem, které jsou určeny k přepravě těžkých nákladů. Jejich výkon se pohybuje v rozmezí 540 až 700 koní. Motory s menším objemem bývají většinou šestiválcové, nejvýkonnější šestnáctilitrové disponují osmi válci.
Výrobci vozidel hledají možnosti, jak řidičům ulehčit práci při současném zachování rychlého času přepravy za jakýchkoliv provozních podmínek a udržení obrátek motoru v co nejhospodárnějším rozmezí. Požaduje se i rychlý nárůst točivého momentu z volnoběžných otáček motoru tak, aby se rychle dosáhlo jeho vrcholu a tato hodnota setrvávala v širokém rozsahu pracovních otáček.
Užitečný točivý moment roste velmi rychle, už v rozsahu 400 až 500 otáček nad volnoběžnými otáčkami motoru. Točivý moment dosahuje vrcholu při zhruba 1100 ot./min a udržuje si vysokou hodnotu až do 1500 ot./min. Toto široké pásmo dělá jízdu s moderními tahači pohodlnou a jednoduchou s rychlými časy přeprav a palivovou hospodárností. Všechny motory splňují normy Euro 3, resp. Euro 4. Výrobci však už nabízejí také motory Euro 5, díky kterým dopravci šetří na mýtném v sousedním Německu.
Výkon a hospodárnost závisí jak na řidiči, tak na pohonné soustavě. Řidiče a pohonnou soustavu spojuje převodovka. Převodovky na tahačích jsou konstruovány tak, aby pracovaly v dokonalém souladu s motorem. Výrobci všechny manuální převodovky doplňují moderními systémy, které řidičům maximálně ulehčují práci. Například retardéry pokrývají až 75 procent běžné práce brzd, čím udržují provozní brzdu chladnou a připravenou pro nouzové brzdění. V běžné nabídce jsou osmi- až čtrnáctistupňové převodovky. Samozřejmě platí, že čím silnější motor, tím vícestupňovou převodovku potřebuje, protože kromě standardních rychlostí nabízí také převod do pomala, dělič nebo rychloběh. Některá lehčí auta disponují šestistupňovou převodovkou, která se využívá nejvíce u motorů s objemem devíti litrů a hodí se především pro městský rozvoz s častými zastávkami.Výrobci již nabízejí i motory s automatickou převodovkou.
Tahače jsou konstruovány tak, aby vyhovovaly nejrůznějším přepravním úkolům s nabídkou různých variant podvozků, rozdílným počtem hnaných náprav apod. V nabídce dodavatelů jsou také různé výšky podvozků. Nízký podvozek je navržen pro přepravní práce na kvalitních cestách s tahači se vzduchovým odpružením všech kol. Středně vysoký podvozek je vhodný pro nákladní vozidla s nízkými předními nápravami v kombinaci s listovým anebo vzduchovým odpružením přední nápravy. Vysoký podvozek je určen pro stavební vozidla anebo k přepravě po méně kvalitních komunikacích.
Naprostá většina moderních tahačů disponuje pneumatickým odpružením na zadní a stále častěji i na přední nápravě. Nabízí totiž velmi dobrou ochranu pro křehké náklady a urychlí a zjednoduší manipulaci s nákladem. Řidič má také možnost regulovat výšku podvozku zevnitř i zvenčí kabiny.
Tahače, které přepravují mnohatunové náklady, musejí disponovat mimořádně výkonnými brzdami. Součástí brzdového systému jsou elektronicky řízené kotoučové brzdy se systémem EBS (elektronicky řízený brzdový systém), ESP (elektronický stabilizační program), případně jiným systémem. Tyto alternativy je možné doplnit účinnými pomocnými brzdami a retardérem. EBS je antiblokovací systém kotoučových brzd, který zabezpečuje elektronické řízení brzdného účinku. Standardně zahrnuje široký rozsah inteligentních funkcí, které výrazně zvyšují bezpečnost a pomáhají při jízdě.
Po příchodu spolehlivých kotoučových brzd pro nákladní vozidla se poptávka po bubnových brzdách trvale snižovala. Tento trend bude nejspíš pokračovat i proto, že kotoučové brzdy jsou lehčí, mají neměnnou, vysokou úroveň výkonu a je jednodušší je kontrolovat a udržovat. Velmi dobré pracovní charakteristiky kotoučových brzd jsou výsledkem lepšího rozptylu tepla a menší ztráty účinnosti při ohřevu a při opotřebení. Kotoučové brzdy a destičky si také zachovávají tvar udržující maximální kontaktní plochu. Oproti tomu bubny a čelisti se zvláště při častém a hrubém používaní mohou zkřivit, což snižuje kontaktní třecí plochu. Účinnost nevyhnutelně klesá, přestože si toho řidiči nemusí všimnout.
Mohutné bubnové brzdy jsou však svým charakterem vhodné a spolehlivé pro práci v bahnitém, prašném, vlhkém a písčitém prostředí. To je hlavní důvod, proč se jim v terénním použití dává přednost před brzdami kotoučovými. Jsou ovšem těžké, na každou zadní nápravu mají 27 až 60 kg, čímž třínápravovému nákladnímu vozidlu přidají až 120 kilogramů.
Pro zvýšení účinnosti je brzdový systém řízen elektronicky prostřednictvím elektronického systému nákladního vozidla.
Pracovní prostředí řidiče zdokonalila četná vylepšení v kabinách. Přepravit až 40 tun celkové hmotnosti vozidla vyžaduje velké rezervy ve výkonu a točivém momentu, ale pro řidiče by to v moderní kabině nemělo představovat problém. Kabiny jsou uzpůsobeny jakémukoliv typu postavy. Široký rozsah nastavení sedačky poskytuje řidičům maximum možností najít správnou, pohodlnou a uvolněnou polohu. Správně nastavené a skloněné sedadlo vhodně podepírá záda a stehna řidiče.
Nastavitelná je také poloha a sklon volantu. Všechny důležité ovládací prvky by měly být v dosahu prstů rukou z volantu vozidla.
Při dálkových přepravách stráví řidiči v autě i několik dnů. Je proto nutné, aby i v době čekání měli zabezpečen maximální komfort. Z tohoto důvodu jsou kabiny pro dálkovou přepravu vybaveny pohodlnými lůžky, prostorem pro televizi, ledničku nebo třeba mikrovlnnou troubu. Kabina se tak pro řidiče stává nejenom pracovištěm, ale také dočasným domovem.