Čistého speditéra či zasilatele už v dnešní době na trhu stěží najdeme. Činnosti dopravních, zasilatelských a logistických firem jsou propojovány a kombinovány. Chápání spedice jako obstarávání přepravy je tak už minulostí. Také doba „panelákových“ speditérů je snad nenávratně pryč.
Pod pojmem spediční služby se dnes rozumí široká škála činností, které už mnohdy spíše zasahují do logistiky. V nabídkách speditérů zaznamenáváme kromě distribučních či zasilatelských činností a celních služeb čím dál častěji také nabídku komplexních logistických řešení typu sdružování, skladování, manipulace, balení a outsourcingu jednotlivých činností. To vše se slibem ušetření logistických nákladů. V souvislosti s hospodářskou situací však aktuálně roste počet zákazníků, kteří skladové zásoby redukují, čímž zájem o outsourcing skladových služeb momentálně klesá. Navíc se zákazníci speditérů snaží maximálně využít vlastní zdroje a logistické specialisty pověřují jednoduššími činnostmi.
Novým typem nabídek spedičních služeb jsou garantované ceny za poskytované služby na několik let dopředu bez ohledu na vývoj cen pohonných hmot a cen za logistické služby. Stále častěji se objevují nabídky nadstandardního servisu za ceny standardu. Speditéři a poskytovatelé logistických služeb dále čím dál častěji nabízejí svým klientům různé druhy poradenství.
Pro přepravu zboží lze zvolit pět základních druhů dopravy, kterými je doprava silniční, kolejová, letecká, lodní a potrubní. Velké spediční společnosti nabízejí svým klientům kromě evropské distribuce také celosvětovou přepravu kusových či celokontejnerových zásilek, a to i nadrozměrných nákladů. Leteckou přepravu si nejčastěji vybírají firmy zabývající se obchodem s dražším sortimentem typu elektroniky a strojních součástí. Některé dražší komodity se však z úsporných důvodů stěhují ze vzduchu na levnější přepravu po moři.
Železnici speditéři nabízejí k přepravě zboží do vzdálenějších destinací, jako je např. Balkán, Turecko a Rusko, kdy vyjde přeprava po kolejích v porovnání se silniční mnohem levněji. Uživatelé železnice však nemohou počítat s pružností a univerzálností, kterou poskytuje silniční doprava. Železnice totiž stále nabízí především přepravu typu terminál – terminál, nikoliv přepravu typu z místa na místo. Speditéři na železnici se na rozdíl od jiných druhů přepravy zpravidla zabývají výhradně přepravou. Objednávání vagonu, nakládky a vykládky nechávají na zákaznících.
Na druhé straně však existuje kombinovaná přeprava železnice – silnice a ta podle mnohých přepravě čistě po silnici konkurovat může. Tento druh přepravy získává stále více a více příznivců. Silniční dopravci a speditéři si již začali pořizovat speciální techniku, která je ke kombinované přepravě potřeba.
Drtivá většina výrobků však stále putuje po silnici. V silničních přepravních službách poskytují spediční firmy kromě vnitrostátní distribuce i mezinárodní přepravu. Oba druhy přepravy se dále člení na sběrnou službu, celovozovou kamionovou přepravu, přikládku nebo celokontejnerovou přepravu. V mezinárodní evropské distribuci probíhají pravidelné linkové přepravy nejčastěji prostřednictvím partnerských sítí. Klienti speditérů si také mohou zvolit pravidelnou či nepravidelnou přepravu. Z hlediska počtu použitých dopravních prostředků nabízejí speditéři unimodální či multimodální přepravu.
K dalším spedičním službám patří speciální služby, jako jsou: expresní zásilky, garantované přepravy, přepravy pod kontrolovanou teplotou, přeprava nebezpečného zboží, paletová výměna atd.
V rámci poradenství spediční společnosti klientovi doporučí, kdy je vhodné využít konsolidovanou přepravu mezi přístavy a letišti, jak kombinovat námořní a leteckou přepravu a podobně. Někteří speditéři nabízejí vlastní terminály, což zvyšuje bezpečnost přepravovaného zboží. Bezpečnější distribuci také zvyšuje možnost připojištění zásilek. K běžnému servisu patří vyřízení celních záležitostí v mezikontinentální přepravě a vedení výkazu pohybu zboží mezi členskými státy ve statistickém systému Intrastat, odbavování objednaných zásilek on-line a možnost sledování zásilek on-line. Právě poskytování on-line služeb patří k momentálním trendům.
Některé spediční společnosti zaznamenávají tendenci k přepravě stále menších zásilek. Pokles objemu zboží způsobuje snahu o maximální zefektivnění linek, a to především mezinárodních. Jedním z řešení je sdružování linek ve stejném směru, což se nejen nedotýká kvality přepravy, ale naopak z toho klienti speditérů těží. Doba přepravních časů se díky sdružování zkracuje. Na druhé straně klienti speditérů již tolik netrvají na co nejkratších termínech doručení ve lhůtě 24 hodin. Další řešení vedoucí k úsporám spočívá v co nejvyšší míře vytěžování vozidel prostřednictvím výměnných nástaveb, v nichž lze dopravovat zásilky ve dvou patrech. Toto řešení nabízí úspory jak speditérům, tak jejich zákazníkům.
Důsledkem ekonomické krize je odchod menších spedičních služeb z trhu. Dodavatelé spedičních služeb jsou totiž v současné ekonomické situaci pod tlakem svých klientů, kteří vyžadují vyšší kvalitu za nižší ceny. Pro některé to znamená konec obchodní činnosti. Na druhé straně mohou speditéři vyžadovat vyšší kvalitu služeb a nižší cenu od dodavatelů dopravy. A opravdu, chování dopravců je podle mnohých v současné době vstřícnější, z čehož v konečném důsledku profituje i samotný koncový uživatel služby.
I přes tlaky na co nejnižší ceny si žádný speditér nemůže dovolit riskovat ztrátu vybudované pozice a musí úroveň poskytovaných služeb minimálně zachovat a nejlépe zvyšovat. Na závěr lze konstatovat, že klienti spedičních společností stále trvají především na výhodné ceně, rychlosti, spolehlivosti a vysoké kvalitě služeb.