Vůbec nejčastěji používaným typem zařízení pro zjišťování hmotnosti nákladních automobilů je úrovňová silniční váha. Standardně má šířku 3 m a je složena z modulů o délce obvykle 6 m, 7 m, 8 m a 9 m. (Délka modulů závisí na nabídce jednotlivých dodavatelů.) Lze tak pořídit jednomostovou váhu na krátká auta stejně jako váhu dvoumostovou pro auta s návěsem a přívěsem či trojmostovou o celkové délce až 24 m pro speciální soupravy.
Úrovňová váha, jak už její označení napovídá, má vážicí plochu v rovině s okolní komunikací. Znamená to, že její konstrukce je kompletně uložena pod úrovní země. Na stanoveném místě je tak třeba vyhloubit jímku o hloubce kolem jednoho metru (opět závisí na typu silniční váhy). Dno je třeba zpevnit hutněným štěrkovým zásypem. Na něj se uloží vana váhy z prefabrikovaného betonu. Na prahy vážní vany dodavatel nainstaluje technologii snímačů hmotnosti, na něž se následně položí vrchní most, jenž má v dnešní době převážně železobetonovou konstrukci, může mít ale i ocelovou. Mosty jsou osazeny servisními poklopy, díky nimž vzniká v celé vaně montážní prostor, který lze využít pro údržbu, tedy čištění a kontrolu. Důležité je, aby se obsluha dostala do míst, kde jsou uloženy snímače. Využití prefabrikátové vany umožňuje instalaci silniční váhy bez nutnosti betonáže, což značně zkracuje dobu nezbytnou k instalaci váhy a možnost jejího bezproblémového přesunu v budoucnosti.
Druhou možnost představují tzv. nadúrovňové váhy. Ty se staví na stávajícím terénu, je třeba ale pod vážní prahy, na které jsou uloženy snímače zatížení, vybudovat základy, aby nedocházelo vlivem klimatických změn k jejich nadzvedávání. Na vybudované základy se osadí prahy pro snímače a na ně technologie snímačů a následuje vážní most. I v tomto případě je nutné provádět zemní práce. Instalace je ale nepatrně levnější než v případě úrovňové váhy. Zájemce o nadúrovňovou váhu si také musí uvědomit, že celá konstrukce má výšku kolem 50 cm, takže před a za váhou musí být dobetonovány několikametrové nájezdové klíny. To klade poměrně vysoké nároky na potřebný prostor, komplikuje se celý proces vážení a v neposlední řadě také vzniká riziko nehody v případě nepřesného nájezdu na váhu či neopatrného pohybu na váze. Mezi investory proto nejde o oblíbenou variantu a sami dodavatelé upozorňují, že k volbě nadúrovňové váhy by měl zákazník přistoupit jen tehdy, existuje-li pro to zvláštní důvod, například nemožnost hloubit v důsledku vysoké hladiny spodní vody nebo plánované stěhování váhy v brzké době. Váha bývá navíc instalována v místě vstupu do areálu, tedy na vrátnici či v úzkém průjezdu. Úrovňová váha na rozdíl od váhy nadúrovňové pohyb vozidel nikterak neomezuje.
Zdánlivě levnější variantu silničních vah tvoří úrovňové nápravové váhy. Konstrukce je velmi podobná jako u výše popsaných úrovňových vah na celé vozidlo, vše je pouze v menším měřítku. Vážní most nápravové váhy (zpravidla ocelový) váží vždy jednu nápravu za pomalého pohybu vozidla. Celková hmotnost vozidla je tak daná součtem zvážených hodnot jednotlivých náprav. Zásadní nevýhodou nápravových vah je jejich menší přesnost daná vážením vozidla za pohybu oproti statickému vážení na výše uvedených typech. Při přejezdu nápravové váhy je třeba, aby vozidlo bylo „ustáleno“, což vyžaduje vybudování zcela rovné komunikace před a za vahou v minimální délce vážených vozidel.
Posledním, zatím nejmenovaným typem silničních vah jsou přenosné, tzv. poduškové váhy. Jde o ocelový svařenec napojený na vyhodnocovací jednotku. Vážení jednoho vozidla je za pomoci tohoto typu měřidla velmi zdlouhavé, jedinou výhodu představuje jeho přenositelnost. Využívají ho tedy pouze kontrolní orgány pro namátkové kontroly.
Nejčastěji používaným typem snímače u silničních vah je tenzometr. Pracuje na principu změny elektrického odporu při deformaci materiálu. Na základě změny odporu tak dochází k vyhodnocování hmotnosti. Modernější metodou jsou digitální snímače, kdy přímo ve snímači je zabudovaný analogově-digitální převodník. Výstupem ze snímače tak je přímo digitální signál, což má neocenitelné výhody při konfiguraci, údržbě i diagnostice poruch a následných oprav.
Počet snímačů závisí na počtu mostů váhy. Obecně řečeno je v každém rohu segmentu umístěn jeden snímač, ovšem s tím, že pro sousední segmenty mohou být snímače v sousedících rozích společné.
Podstatnou součást váhy představuje vyhodnocovací jednotka. Každý dodavatel vah nabízí několik různých typů, možné je i přizpůsobení specifickým potřebám uživatele. Volba jednotky a jejích vlastností se odvíjí od úkonů, které uživatel od váhy očekává. Nejjednodušší jednotka pouze zobrazuje měřenou hmotnost a umožňuje nulovat váhu, případně tárovat vozidlo. Vyspělejší jednotky s vlastním vnitřním softwarem již nabízejí více. Umožňující například vést evidenci vozidel, odběratelů, dodavatelů, surovin atd. a tyto údaje používat pro tisk štítků, provádění záznamů, výpočtů atd.
Nejvíce funkcionalit nabízí jednoduchá jednotka napojená na osobní počítač. Univerzální nebo na zakázku psané SW pak mají již v podstatě neomezené možnosti práce s daty včetně napojení na podnikový informační systém.
Většina jednotek je vybavena datovým výstupem, lze tak přímo na ně připojit tiskárny. Nejjednodušší jednotka bude tisknout základní údaje jako brutto, netto a tára. Lepší jednotky mohou tisknout už průvodku obsahující identifikaci vozidla, datum, čárový kód atd.
Stále náročnější požadavky uživatelů a samozřejmě také konkurence nutí dodavatele prodlužovat garance dodávaných vah a nabízet rozličné příslušenství. Mezi základní příslušenství patří závory, zábradlí a betonová nebo ocelová svodidla. V pohybu na váze pomohou řidiči semafory řízené vážním SW nebo optozávory hlídající správné umístění vozidla na váze – nesmí přesahovat rozpěry vážního mostu.
V rámci elektronických systémů se na přání dodávají kamery monitorující dění na váze, ale také umožňující identifikaci vozidla pomocí SPZ. Vozidlo, resp. řidič, může být identifikován rovněž pomocí systému čipových karet. Dále si uživatel může pořídit venkovní i interní tiskárny etiket, informační displeje apod. Ze služeb poskytovaných dodavateli vah jmenujme kromě samozřejmé instalace váhy a jejího příslušenství také zajištění jejího ověření a garančního servisu. V případě sofistikovanějších systémů jsou dodavatelé schopni zajistit úpravu vážního softwaru i jeho napojení na podnikový informační systém.