Současný automobilový trh nám v segmentu dvoumístných malých užitkových vozů s objemem nákladového prostoru do 3 m3 nabízí kolem deseti typů vozů. Uživateli jsou nejčastěji drobní řemeslníci, kurýrní společnosti a v neposlední řadě velké dopravní firmy, které tak kompletují vlastní flotilu. Výhoda malých dodávek vychází již z jejich kompaktních rozměrů, díky nimž se snadno pohybují po městě a snáze zaparkují v porovnání s klasickými dodávkovými vozy.
Celková délka menších dodávek dosahuje obvykle čtyř až pěti metrů. Vnitřní šířka skříně se pohybuje od 1,3 do 1,6 m (mezi podběhy bývá užší, ale umožňuje podélné naložení europalety) s výškou zhruba 1,2 m. Délka nákladového prostoru se odvíjí od typu rozvoru nebo délky karoserie. V tomto segmentu se buď nabízejí dva rozvory, případně má delší provedení stejný rozvor jako kratší verze, ale větší zadní převis. Délka samotného nákladového prostoru potom bývá mezi 1,75 m a 2 m. Samotný výběr se odvíjí od typu přepravovaného zboží a profilu trasy, jednoznačně však převládají vozidla s delším rozvorem.
I přes zdánlivě malou délku malých dodávek je dnes možné na trhu najít v této kategorii i vozy, které dokážou převézt až 4 m dlouhé předměty tyčového tvaru. Pravou polovinu přepážky mezi řidičem a nákladovým prostorem u nich lze jednoduše otočit dopředu. Řidič se tak ocitá v chráněném prostoru, oddělen mříží jak od zadní části vozu, tak bočního nákladu na místě spolujezdce.
Typy skříní u malých dodávek můžeme rozdělit na neprosklené a prosklené. Pokud kupující nemá zájem, aby okolí vědělo, co převáží, rozhodne se pro první typ. Jízda s prosklenými bočními dveřmi zadní části vozu ale usnadňuje řidiči lepší výhled při jízdě. Mezi uživateli převažuje zájem o neprosklený typ.
Pro kategorii lehkých užitkových vozů se zpravidla používají dieselové motory. K hlavním důvodům patří jejich vyšší odolnost a životnost i nižší provozní náklady. Malé dodávky nacházejí největší uplatnění v městském provozu, a proto zde není kladen takový důraz na výkon motoru. Větší význam má jeho pružnost. Používané typy vznětových motorů v této kategorii vozidel dosahují obsahu 1,4 až 1,8 l a výkonu obvykle 50 až 66 kW. Maximální nosnost malých dodávek se pohybuje většinou kolem 850 kg. Vysoký výkon motoru zde proto nemá význam. Celková hmotnost přitom ani zdaleka nepřesahuje 3500 kg, takže k řízení stačí oprávnění skupiny B.
V současné době se na trhu již objevují první malé užitkové vozy poháněné alternativním palivem, kam například patří CNG. V současné době jde především o expresní balíkové společnosti. Lze předpokládat, že se CNG bude zvláště v městské dopravě uplatňovat mnohem více.
Předepsaný servisní interval dosahuje u malých dodávek za normálních provozních podmínek kolem 25 000 km. Zároveň je současným trendem údržba vozu pokud možno jen jednou za rok. Výrobci si jsou totiž vědomi, že vůz, který zbytečně stojí, nevydělává. Servisní úkony jsou dnes také zjednodušeny používáním elektronických systémů ve voze, které rychle zjistí aktuální nedostatky automobilu, takže vůz stráví v servisu minimální dobu. Obecně jsou vozy konstruovány tak, aby kladly na řidiče co nejnižší nároky, co se týká obsluhy a servisu.
Výkon motoru převádí na kola v tomto segmentu ve valné většině pětistupňová manuální převodovka. Dražší automatická verze by byla pro mnohé uživatele pohodlnější, ale zvlášť kvůli větším investicím o ni není zatím příliš velký zájem.
Stejně jako u klasických dodávek došlo i v segmentu malých užitkových vozů k využívání předního pohonu. Tato varianta dovoluje snížit výšku podlahy nákladového prostoru a celkově ho zvětšit, což dovoluje i do malého vozu naložit zadními dveřmi europaletu s nákladem. Přední pohon navíc poskytuje lepší jízdní vlastnosti s nižší spotřebou paliva.
V brzdové soustavě se standardem stávají systémy ABS a kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech, a to především u typů se silnějším motorem. V případě verzí se slabším motorem zůstávají vzadu bubnové brzdy.
Ke standardní bezpečnostní výbavě patří čelní airbag pro řidiče, v rámci příplatkové výbavy ho lze získat také pro spolujezdce, přičemž standardem bývá u prosklených verzí. Také bezpečnostní výztuhy ve dveřích začínají být součástí standardního vybavení.
Obecně můžeme konstatovat, že užitkové vozy se výbavou a komfortem blíží kategorii vozů osobních. Přispívá tomu fakt, že si dopravci uvědomili, že pohodlí za volantem významně ovlivňuje pracovní výkon a pohodu řidiče, a tak jsou ochotni při nákupu malých dodávek více investovat. Potvrzuje to větší důraz na ergonomii, například na vybavení volantu ovládacími prvky, které zjednodušují řidiči manipulaci s vozidlem, čímž podporují bezpečné řízení. Standardem se stává vybavení elektrickým stahováním oken, regulace bočních zrcátek a centrální zamykání, které je praktické u jednočlenné posádky, protože řidiči umožňuje jednodušší a bezpečnější vykládku. Zamykání nákladového prostoru bývá totiž oddělené od předních dveří, což chrání přední uzamčenou část vozidla před riziky vykradení vozu v průběhu nakládky či vykládky.
Mezi stale oblíbenější technologie patří používání mobilních telefonů prostřednictvím rozhraní bluetooth zjednodušujícího komunikaci s volajícím. Vybavení klimatizací malých dodávek je zatím vzácností. Důvodem jsou především vyšší náklady na toto vybavení. Téměř také neexistuje poptávka po zabudovaných navigačních systémech. Znamená totiž vysoké riziko nežádoucího vniknutí do vozidla za účelem jeho zcizení. Uživatelé tak spíše upřednostňují levnější přenosné navigace. Vybavení autorádii s přehrávačem CD už naopak patří téměř ke standardnímu vybavení.
Dodavatelé malých užitkových vozů nabízejí zákazníkům několik verzí dveří nákladového prostoru. Jejich výběr se odvíjí od typu činnosti, ke které bylo auto pořízeno. Dveře výklopné nahoru jsou vhodné pro použití, kdy řidič pod nimi například rozbaluje balíky. Mnohem častěji se však používají dveře křídlové, které lze mnohdy otvírat i o více než 180°. Tento typ umožňuje v případě potřeby pohodlné zacouvání přímo k nakládací rampě nebo nakládku vysokozdvižným vozíkem, což není možné u dveří výklopných.
O vybavení vozidla bočními dveřmi bývá zpravidla zájem u typu s delším rozvorem. Pokud auto převáží pouze zboží na paletě, stačí varianta se zadními dveřmi. Jestliže převáží větší počet menších balíků, je dobré investovat i do pořízení bočních dveří. Vhodnější se v praxi jeví dveře na pravé straně, což řidiči umožňuje jednoduchou manipulaci se zbožím přímo z chodníku.