Článek připravil Petr Neckař
Nové technologie v automotive segmentu jsou stále flexibilnější a rychlejší, což vede k vývoji nových procesů přípravy výpočtu potřeby dílů. Cílem je optimalizace dodavatelských toků a zásob, jsou vyvíjeny a maximálně využívány nové technologie na sekvenční vychystávání dílů pro výrobní úseky známé jako pick-up systémy. Jak uvádí David Šikula ze ŠKODY AUTO, systémy umožňují bezchybně řídit, monitorovat a kontrolovat tok materiálu ze skladu až na místo spotřeby ve výrobě.
Na požadavky výroby musí flexibilně reagovat i dodavatelé. Mezi základní potřeby v tomto oboru patří důraz na přesnost v dodávkách, přehled o aktuálním pohybu zboží a zásobování výroby v režimech just-in-time nebo just-in-sequence. Ve výrobních závodech navazují na logistiku další operace a výpadek v zásobování by tak například v důsledku zastavení linky mohl způsobit velkou škodu.
Trend: snižování zásob ve výrobních závodech
Například použití metody just-in-time má zásadní vliv na logistické činnosti v různých úrovních. Dodávky musí být plánovány dlouhodobě dopředu tak, aby si každý dodavatel mohl vytvořit dostatečnou zásobu daného dílu, který do výrobního závodu dodává.
Na druhou stranu se klade důraz na snižování úrovně zásob ve výrobním závodě a pružnější logistické systémy; z toho také vyplývají vyšší požadavky na efektivitu a výkonnost ve skladování. „Dodávky jsou v malém množství ve vysoké frekvenci, a mohou tak na sebe navazovat s minimální pojistnou zásobou. Rizikem může být třeba náhlá komplikace na cestě způsobená dopravní nehodou či poruchou soupravy. Při hrozbě zastavení výroby je tak nutné využití expresní přepravy od dodavatele přímo do automobilového závodu,“ vysvětluje Hynek Staněk, obchodní ředitel společnosti Yusen Logistics (Czech).
V automotive segmentu je zájem o dynamičtější skladové systémy, kdy se skladuje v menších skladových jednotkách, například v plastových boxech. Vzhledem ke skladování elektroniky bývají skladové jednotky v antistatickém provedení. Jak potvrzuje Jan Rindt, provozní specialista společnosti SSI Schäfer, je trendem používání elektronického karban systému.
Podívejme se na konkrétní případ z praxe: například DHL Supply Chain zajišťuje pro Volkswagen Group sběrnou službu dílů prostřednictvím moderního cross-docku v Nepřevázce nedaleko Mladé Boleslavi. Součástky od českých dodavatelů jsou buď transportovány přímo do výrobních závodů koncernu Volkswagen Group, nebo jsou konsolidovány v cross-dockovém centru DHL, a dále pak převáženy do jednotlivých výrobních závodů. Jen v ČR přebírá DHL díly od více než 500 dodavatelů. Na automotive sektor se zaměřuje například také TNT Innight Czech Republic, která má zkušenosti s naplňováním potřeb distributorů v automobilním průmyslu a nabízí mimo jiné i řešení, díky němuž mohou odběratelé, prodejci a další zákazníci podávat své objednávky dílů nebo příslušenství i v pozdních odpoledních hodinách, a to i tehdy, když je potřebují už na začátek následujícího pracovního dne. Díky tomuto řešení mohou například autoservisy udržovat jen velmi nízké objemy vlastních skladových zásob.
Důležitá je ve všech případech zmíněná flexibilita. „Dodavatelé automobilek potřebují v době, kdy mají zakázku, řešit skladové kapacity. Mnohdy se jim z dlouhodobého pohledu nevyplatí stavět vlastní rozsáhlé haly, a proto bývá řešením outsourcing skladových kapacit,“ uvádí další poznatek z praxe Petr Zahradník, provozní specialista logistiky společnosti SCHENKER.
Úsporu mohou přinést také obaly
Jedním z výrazných trendů v automotive segmentu je hledání úspor při skladování a zpětném transportu prázdných obalů. Mezi nejčastější požadavky firem z oblasti automotive na vratný obal patří vysoká ochrana produktu před poškozením, vysoká životnost obalu, a dále lehká a jednoduchá manipulace s ním. To vše za předpokladu příznivé pořizovací ceny. „Obaly jsou pořizovány na období trvání projektu, což je většinou zhruba čtyři až sedm let. Zákazníci očekávají, že vratné obaly budou moci použít také v budoucnosti pro další projekty. Přivádí to k myšlence mít univerzální vnější vratný obal s možností využití na více druhů produktů,“ tvrdí Pavel Semanco, key account manager společnosti Schoeller Allibert.
Nutná je pružnost v oblasti skladby flotily
Zákazníci z tohoto segmentu trhu jsou velmi citliví na pořizovací cenu a provozní náklady. Pořízení manipulační techniky se realizuje převážně formou full servisu nebo operativního leasingu, jen málo společností pořizuje techniku do majetku firmy. Důvodem je častá změna objemu zakázek v tomto odvětví, a to v závislosti na výkyvech trhu s novými automobily a velkém konkurenčním tlaku v oblasti dodavatelů automobilových dílů.
Z uvedeného důvodu je nutná větší flexibilita složení flotily manipulační techniky, takže firmy požadují v kontraktech s dodavateli možnost vrácení části flotily, výměnu některých druhů manipulační techniky za jiné, popřípadě rychlé navýšení stavů z pronájemní fotily svého dodavatele.
Firmy v automotive segmentu se zaměřují na zefektivnění interní skladové logistiky. K tomu čím dál častěji využívají moderních technologií, jako je například navigace skladníků pomocí světel, dopravníky, výhybky či plně automatizované skladové systémy (zakladače, páternostery atd.). To vše jako celek řízené pomocí systémů MFC (Material Flow Control).
Díky moderním technologiím dokážou firmy eliminovat ztrátové časy skladníků, jako je hledání či přenášení manipulačních jednotek. „Rezervy mohou firmy hledat i ve výrobě, kde mají pomocí sběru dat přímo z pracovišť on-line informace o efektivitě, prostojích a jejich důvodech. K tomu firmy využívají MES (Manufacturing Execution Systems),“ popisuje Daniel Choc, senior business consultant v oblasti podnikové logistiky společnosti AIMTEC.
Základem jsou přesné a včasné informace
Nejdůležitější pro zvyšování efektivity jsou naprosto přesné informace. Pouze na základě důvěryhodných informací ze skladu nebo výroby může management firmy provést správné rozhodnutí, kde a jak je možné efektivitu zvýšit a zároveň poté změřit, jaký přínos zavedené změny mají. Bez přesných informací se dnes efektivně řídit nedá.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 133/6 2014
Názor Odborníků
V automotive se používají i bezobslužné vozíky
Bezobslužné systémy se pomalu dostávají do praxe. Uvedu konkrétní příklad, kdy výrobce klimatizačních jednotek pro automobily na dvou montážních linkách nahradil manuálně řízené tahače s přívěsy zásobující linky právě tahači vedenými a řízenými automaticky. Tímto řešením zákazník na každé směně ušetřil dva pracovníky, což při třísměnném provozu znamenalo úsporu šesti pracovníků denně.
Vladislav Záveský, product manager, Linde Material Handling ČR.
Cíl: efektivita logistických procesů
Technologické, a tedy i logistické možnosti se neustále rozšiřují, a to s cílem dosahování zvyšování efektivity logistických procesů. Samostatnou kapitolou v trendech posledních desítiletí je stále častější orientace na sofistikovaná individuální IT řešení, například na RFID a eInk, jejichž správným využíváním lze dosahovat lepší podpory logistického toku.
Hynek Staněk, obchodní ředitel, Yusen Logistics (Czech).