Článek připravil PAVEL LIBORA
Komfort představuje v dnešní době mnoho aspektů v životě řidiče, který tráví na cestách – v provozu – většinu času. Jestliže si totiž představíme, že řidič sedí za volantem zhruba 6–10 hodin denně a současně musí na vybraných místech vykládat i nakládat přepravované zboží, tak klíčovým parametrem pro tyto užitkové vozy je právě pohodlí – musí být komfortnější.
Z odbornějšího pohledu střed volantu, sedadla a pedálů ve většině případů naznačují, jak nastane snížení pozornosti řidiče a posílení jeho únavy. Zde rozhodně platí, že prostor musí být koncipován účelně a ne vizuálně hezky. Přesto má každý řidič na tento prostor jiné požadavky.
Druhou složkou je volnost pohybu kolem řidiče, zda všechny ovládací prvky jsou na svém místě, zda se k nim není potřeba natahovat, případně jak často. Postupně se také do malých užitkových vozů začíná prosazovat automatická převodovka, protože je zvlášť v městském provozu výhodná. Podle dostupných informací může snížit únavu až o 20 procent, a to představuje zmenšení rizika nehody, škody na vozidle či na zdraví.
Snížení únavy je pro kurýrní společnsoti zásadní
Bezpečnost, jakož i průchodnost v náročných terénních podmínkách, umožní velkorysá světlá výška a maximální boční náklon až 49° především ve verzích 4 x 4 s připojitelným pohonem předních kol a redukčním převodem. Mezi další důležité parametry patří způsob nastupování a vystupování z vozu, zvlášť když řidič řeší pohyb zboží vícekrát za den. Dále také výška posedu od vozovky, velikost a úhel otevření dveří, a v neposlední řadě výhled z vozidla, a to i do stran, či parkovací asistent.
Řidič kurýrní služby, ale i distribuce zboží, vystoupí a nastoupí zhruba 10- až 30krát za den. Proto právě komfortnější umístění sedačky v závislosti na optimální možnosti otevření dveří sníží jeho únavu a zvýší koncentraci.
Objemy, náklady, palety
Pokud vezmeme v úvahu, že celková hmotnost malých užitkových vozů nepřesahuje 3500 kg a jejich nosnost nepřesáhne 1900 kg, je třeba při výběru verze připustit více aspektů. Jedním z nich je, zda se zboží bude vozit na paletách, v krabicích anebo v jiném obalu. Jestliže paleta má přesný rozměr 120 x 80 cm, musí ložná plocha umožňovat snadnou manipulaci při nakládce či vykládce. Slabá stránka ložné plochy je ve většině případů mezi podběhem zadní nápravy, a je tedy nutné tento aspekt při výběru vozu zkontrolovat. Minimální prostor by měl být zhruba 123 cm, aby byla jednodušší manipulace při nakládce.
V současnosti je možné do klasických furgonů naložit od dvou do šesti palet a až 10 palet do skříňových provedení dodávkových vozů. Pokud firma vozí zboží balené v kartonových krabicích, není potřeba řešit rozměr ložné plochy, ale je potřeba zaměřit se na výšku ložného prostoru. Objem tohoto prostoru se pohybuje v rozmezí 2 až 20 m3. Proto poměr mezi hmotností naloženého zboží a objemem prostoru je to, co definuje požadavky na užitkové vozy, přesněji na rozměry nákladového prostoru.
V současnosti existují tři kategorie malých užitkových vozů s objemem do 4 m3, střední do 9 m3 a velké do 17 m3. Nosnost mají od 500 do 2000 kg. Neznamená to ale, že čím větší je auto, tím vyšší je také jeho nosnost. Naopak – větší prostor představuje víc materiálu, a to představuje vyšší hmotnost. Například 10m3 verze dodávky uveze cca 1600 kg, ale 15m3 uveze jen 1200 kg.
Servisní služby jsou k nezaplacení
A posledním kritériem, na které se často zapomíná, je servis. Tedy dostupnost servisních služeb včetně dostupných náhradních dílů – nejlépe nonstop. Běžné servisní prohlídky, které zahrnují výměnu oleje, kontrolu brzd, doplnění kapalin, jsou samozřejmě dostupné. Ale na cestách s přepravovaným zbožím dochází k drobným i větším defektům, pro které je potřeba zajistit servisního mechanika.
Právě dostupnost jednotlivých náhradních dílů následně zdržuje řidiče a užitkový vůz je nevyužitelný. A pokud současně platí řidič leasing, vytahuje mu tím bezúčelně peníze z kapsy. Pravidelné servisní prohlídky samozřejmě napomáhají minimalizovat takovéto případy, ale přesto je tento aspekt při rozhodování o koupi nového užitkového vozu velmi důležitý. V neposlední řadě jsou rozhodujícím parametrem také provozní náklady, které se promítají do zisku uživatele. A výrazným bonusem je prodloužená záruka mobility vozu, na pět až sedm let nebo pojištění vozu.
Moderní vozy se hodí spíše do města
Současný vývoj směřuje k elektrifikaci poháněcího ústrojí nejen u osobních vozidel, ale i u vozidel užitkových a nákladních. Vzhledem ke specifickým požadavkům na provozní vlastnosti a ekonomickou návratnost investice do užitkových vozidel se však elektrifikace týká zatím jen vozidel pro přepravu malých až středně těžkých nákladů na krátké vzdálenosti, zejména pak v centrech měst. Složitější hnací řetězec má samozřejmě za následek zvýšení pohotovostní hmotnosti, které jde na úkor užitečné hmotnosti, ale tento nárůst je ještě akceptovatelný.
Vzhledem k tomu, že hybridní pohon přináší jen relativně malé snížení spotřeby paliva v dálkové dopravě, výjimkou jsou členité trasy s velkým převýšením, počítá se s jeho aplikací převážně v rozvážkové dopravě v rámci městských aglomerací. Výhodou elektromobilů je kromě nižších provozních nákladů především snadnější ovládání a tichý provoz bez přímých emisí.
Vzhledem k tomu, že chráněné městské zóny nejsou zpravidla nijak rozlehlé, měl by být omezený dojezd na jedno nabití, který se pohybuje přibližně v rozmezí od 80 do 150 kilometrů, naprosto dostačující. První flotily elektricky poháněných užitkových vozidel vyráběných přímo automobilkami jsou již v provozu a další budou následovat.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 114/7-8 2012