Společnost Ideal Automotive Bor je dodavatel a vývojový partner pro přední evropské automobilky. Podnikatelská činnost je soustředěna zejména na výrobu kobercových dílů do interiérů aut. V České republice firma působí od roku 2000. Na výrobní ploše 50 000 m2 zaměstnává více než 1100 pracovníků.
V roce 2010 začal dodavatel kobercových dílů klást velký důraz na úspory a optimalizaci ve všech provozních úsecích včetně interní logistiky. Jako jedno z úsporných řešení připadalo v úvahu zavedení nového monitorovacího systému skladové manipulační techniky. Cílem zavedení monitoringu bylo zefektivnit provoz a snížit celkové náklady. „Již dříve jsme prováděli snímkování práce manipulační techniky, ale výsledky byly často zpochybňovány. Proto jsme se rozhodli jít cestou sběru dat pomocí monitorovacího systému,“ říká Jaroslav Peterka, specialista pro optimalizaci logistických procesů společnosti Ideal Automotive.
Monitorovací systém manipulační techniky
Hlavním kritériem při výběru dodavatele monitorovacího systému byla nabídka univerzálního řešení. „Potřebovali jsme, aby monitorovací systém byl aplikovatelný na manipulační techniku bez ohledu na výrobce a typ. Zajímalo nás také množství vygenerovaných dat a způsob jejich získávání. V neposlední řadě byla zohledňována finanční náročnost investice,“ vyjmenovává požadavky Jaroslav Peterka. „A právě společnost GX Solutions byla ochotna s námi úzce spolupracovat na nalezení vhodného řešení pro flotilu VZV a dokázala se nejlépe přizpůsobit našim požadavkům.“
Dodavatel řešení, společnost GX Solutions, měla se zavedením podobných řešení již zkušenosti z několika výrobních podniků. „Redukce nákladů na logistiku a optimalizace v logistice je náročná a neefektivní bez toho, aby firma a její jednotlivé úseky neměly přehled o míře využívání a pohybu manipulační techniky podložený konkrétními, měřitelnými a reportovatelnými informacemi,“ podotýká Vít Špalek, country manager ČR společnosti GX Solution, a pokračuje: „Důkladný sběr dat poskytuje společnosti Ideal Automotive Bor ve finále reporty v podobě textových záznamů, grafů, tabulek pro jednotlivé vozíky a jízdy, obsluhu techniky, ale také pro skupiny vytvořené podle konkrétního místa, činnosti či typu techniky.“
Monitorovací systém poskytuje možnost využívat technologie RFID a GPS. RFID technologie umožňuje sledování techniky rovněž v halách a v prostorách, kam signál GPS nedosáhne, dokonce s možností implementace vlastních mapových podkladů s úložnými prostory, regály apod. Informace o pohybu techniky jsou proto podrobnější a přesnější.
Variabilita systému dovoluje zákazníkovi zvolit si konfiguraci řešení ušitou na míru. Klient má možnost začít monitoring pomocí základního řešení a časem ho doplnit o další možnosti. Druhou variantou je nasazení podrobného monitoringu se všemi funkcemi.
Pohyb a využívání manipulační techniky je monitorován prostřednictvím GPS
Společnost Ideal Automotive Bor využívá v současné době řešení GX Store bez RFID technologie a bez možností, které má komunikační systém s terminálem přímo ve vozíku (více v boxu souvislosti). Pohyb a využívání manipulační techniky je monitorován prostřednictvím GPS. Aktuální modifikace monitorovacího systému poskytuje zákazníkovi dostatek příležitostí k uspokojení jednodušších i složitějších požadavků. Řešení si klient modeluje sám z možností, které mu vyhovují. „Celkově je důležité zmínit vhodnost řešení GX Store pro techniku bez ohledu na typ a výrobce. Dále množství, přesnost a spolehlivost datových výstupů, bez nichž podniky mohou stěží optimalizovat flotilu a redukovat náklady,“ zdůrazňuje Vít Špalek. Další výhoda systému spočívá v komplexnosti systému a schopnosti integrace s jinými ERP systémy.
Řešení využívající technologie GPS zaznamenává nejdůležitější provozní údaje pro kompletní záznam provozu a vyhodnocuje provoz ve vztahu k obsluze techniky, kterou používá pouze oprávněná osoba. Zároveň poskytuje kontrolu nad dodržováním bezpečnosti práce při používání manipulační techniky. „Monitorovací systém nabízí přehled o stavu techniky – kde a jakou rychlostí se pohybuje, jak je vytížená, zda se zbytečně nepřetěžuje nebo naopak je-li využitá dostatečně. Vedoucím směn zajišťuje kontrolu nad prací obsluhy i techniky v podobě řízeného přístupu k technice a systému automatických alarmů,“ upřesňuje Vít Špalek. Veškeré činnosti související s jízdou a využíváním techniky jsou sledovány a operativně usměrňovány. Provozy, které vozíky využívají, si navzájem předávají informace, což umožňuje transparentnější vytěžování techniky. Nové řešení v praxi zamezuje zneužívání techniky na nepovolené výkony, nadměrnému přetěžování techniky a pohybu mimo určení povolených zón. Spolehlivá identifikace nárazů vozíku vede k výraznému snížení počtu škod a lépe se díky ní vyvozuje zodpovědnost za škody vzniklé na technice, ale i na zboží s dopadem na koncového zákazníka, a tím ke snížení počtu reklamací. „Ve výrobní logistice je zvlášť důležitá efektivní manipulace, kterou systém bez problémů zabezpečí. Dále upozorní na nesprávné či neoprávněné používání techniky, a tak předchází zbytečně vynaloženým nákladům například na opravy a poruchy způsobené nesprávnou manipulací, nárazy a nekontrolovaným pohybem techniky,“ shrnuje Vít Špalek, což doplňuje Jaroslav Peterka: „Sledování manipulační techniky v našem výrobním závodě funguje na dvou úrovních. První úroveň slouží k vytváření analýz pro strategická rozhodování v logistické obslužnosti. Tyto analýzy pomáhají vytvořit argumenty pro transformaci současné střediskové logistické obslužnosti výrobních úseků, tzv. TAXI systému, a pro efektivnější systém pravidelných rozvozů a svozů.
„Druhá úroveň pomáhá vedoucím úseků a je nástrojem k operativnímu řízení pracovníků obsluhujících manipulační techniku,“ dodává Jaroslav Peterka.
„Ano, další velkou přidanou hodnotou našeho řešení je dopad na efektivitu práce zaměstnanců, jejich případné odměňování – opět s jasným dopadem na úspory, resp. zisky. Náš zákazník může porovnávat zaměstnance nejen v zacházení s technikou, ale může také lépe řídit jejich efektivitu práce a na základě toho nastavit jejich odměňování vycházející z měřitelných a prokazatelných údajů,“ uzavírá Vít Špalek.
Podařilo se snížit počet manipulační techniky
Uživatel po roce užívání nového monitorovacího systému vyzdvihuje dva hlavní přínosy. „Předně se nám podařilo nalézt rezervy v užívání manipulační techniky a následně snížit počet vysokozdvižných vozíků ze stávajících 22 na současných 19. Souběžně se snížil podíl prázdných jízd a volnoběhů u VZV o 18 %.“ Druhý přínos spočívá v lepší správě manipulační techniky. Konkrétně se jedná o monitorování tras a efektivity jízd, zvýšení bezpečnosti provozu a šetření případných škodných událostí. Od aplikace systému nám pomohl objasnit 13 škodných událostí, kdy byl neopatrnou manipulací poškozen vysokozdvižný vozík nebo zařízení závodu.
Řešení v prvním roce přineslo požadovanou úsporu. Návratnost investice do jednoho roku byla podle předpokladů naplněna. Po počátečních razantnějších úsporách v podobě vrácení nevyužité manipulační techniky se společnost Ideal Automotive Bor chystá využívat monitoring k systémovým změnám v interní logistice. Velký potenciál vidí v přehlednějším zpracování dat v sestavách. „Zde vidím prostor pro těsnější spolupráci specialistů GX Solutions se zákazníky,“ prozrazuje budoucí plány Jaroslav Peterka. „Další možností rozšíření současného řešení je využití varianty, kdy je systém založený na automatizovaném sběru dat a jejich vyhodnocovaní v softwaru, který je možné propojit s jiným, už využívaným vnitropodnikovým IS,“ připomíná Vít Špalek.