Soud v Mnichově zamítl žalobu dopravců, kteří se u něj domáhali náhrady škody za předražené kamiony. Toto rozhodnutí se týká i řady českých dopravců, kteří se zapojili do hromadné žaloby proti výrobcům nákladních vozidel. Podle německého obchodního práva navíc dochází k promlčení některých nároků. Postižení dopravci se mohou připojit k jiné hromadné žalobě, kterou se chystá podat u soudu v Amsterdamu česká společnost LitFin. Nizozemské právo se od německého liší a nároky tam promlčeny nejsou.
„Soud v Německu rozhodl, že společnost, která jménem dopravců žalobu podávala, s nimi neměla uzavřené platné smlouvy. Na problematičnost této smluvní dokumentace ve spojení s německým právem jsme upozorňovali už dříve. Dle našich zkušeností je velká šance na získání odškodného u nizozemských soudů. V tuto chvíli připravujeme podání žaloby v objemu 120 milionů euro u soudu v Amsterdamu a čeští dopravci, kteří byli u německého soudu zamítnuti, mají stále šanci se připojit,“ říká Ondřej Tyleček, partner společnosti LitFin, která se specializuje na hromadné žaloby.
Podle Evropské komise se výrobci nákladních vozů v letech 1997–2011 domlouvali na cenách a členům kartelu udělila rekordní pokutu. Poškození autodopravci mají právo na odškodnění. Týká se to firem i fyzických osob, které po roce 1997 zakoupili na evropském území nákladní vozy nad 6 tun.
Žalobu o náhradu škody může poškozený podat u kteréhokoliv soudu v zemi, kde má sídlo člen kartelu anebo poškozená strana. Jednotlivé soudy obvykle postupují podle práva dané země, proto se výsledky mohou lišit. Nizozemské soudy postihují porušení hospodářské soutěže velmi přísně, zároveň mají pragmatický, méně formalistický přístup než například soudy v Německu nebo České republice. V jednotlivých zemích se liší také promlčecí lhůty, proto je velmi důležité, kde poškozený žalobu uplatní.
Zájmy dopravců, včetně těch českých, uplatnila u mnichovského soudu společnost Financialright Claims. Ve spolupráci s americko-německou advokátní kanceláří Hausfeld nashromáždila nároky poškozených z celé Evropy v objemu přesahující 1,4 miliardy eur. Nároky vznesla ve dvou samostatných sporech, z nichž první v objemu 867 milionů eur byl v pátek 7. února zamítnut. Druhou žalobu v hodnotě 540 milionů euro vznesla u stejného soudu.
„Dá se předpokládat, že soud rozhodne v případě druhé žaloby podobně. Dopravci se tak nacházejí ve velmi nejisté pozici,“ uvádí Tyleček.