Přinášíme text zprávy kterou Ředitelství vodních cest zaslalo médiím:
Projekt jezu v Děčíně pozitivně ovlivní plavební podmínky nejen v délce vzdutí jezu samotného, ale i v navazujících úsecích Labe. Například díky zkrácení problematického úseku pod plavebním stupněm ve Střekově na polovinu bude možné podstatně efektivněji používat organizační opatření, která umožňují plavbu v daném úseku i při nízkých vodních stavech. „Dnešní argument Arniky o tom, že jez vyřeší jen devítikilometrový úsek Labe, vypovídá v lepším případě o naprostém nepochopení dopravního záměru a jeho technického řešení. Obecně k tomuto bodu zapotřebí zdůraznit, že smyslem Plavebního stupně Děčín je napojit první přístavy v České republice na evropské vodní cesty i zámoří ,“ vysvětluje Ing. Miroslav Šefara, ředitel ŘVC ČR.
Rovněž soulad záměru se soustavou Natura 2000 je napadán neprávem. „Koncepce EU a ČR o ochraně životního prostředí, například Směrnice o stanovištích či Rámcová směrnice o vodách, a priori nevylučují rozvojové aktivity společnosti, pouze jim vymezují mantinely a ty záměr v Děčíně plně respektuje,“ upozorňuje RNDr. Jan Hodovský ze společnosti WELL Consulting, která zpracovávala studii vlivu plánované stavby na životní prostředí (EIA). A dále komentuje rybí problematiku: „Součástí projektu jsou dva rybí přechody – po jednom při každém břehu řeky. Ty jsou více než srovnatelné s rybím přechodem na jezu v Německu, jehož funkčnost chválil i Ing. Vrána, z Českého rybářského svazu.Navíc podmínky pro migraci lososů byly ověřeny modelovým výzkumem a v žádném případě nedojde k negativnímu ovlivnění tahu ryb. Obdobně stavba elektrárny je navržena tak, aby nedocházelo k poškozování rybí populace.“
Uskutečněním záměru PSD nedojde k ekology avizované devastaci vzácných přírodních oblastí i proto, že v podstatě celé vzdutí plánovaného jezu se nachází v intravilánu města Děčína. Navíc se na současné variantě projektu PSD podílela řada odborníků na životní prostředí, jejichž úkolem bylo případným negativním dopadům zamezit. Filozofii děčínského jezu podpořil i bývalý ministr životního prostředí Dejmal. „Nestátní iniciativy záměr pouze napadají nepodloženými domněnkami. Používají při tom účelově upravené a někdy i lživé argumenty. Probíhající proces EIA snad ukáže, jak kvalitní záměr předkládáme. Projekt je skutečně unikátní právě tím, že je přínosný jak životnímu prostředí, tak dopravě,“ uzavírá Šefara.