Společnost AWT ze skupiny PKP CARGO dokončila třetí etapu modernizace terminálu Paskov. Moderní intermodální překladiště v Paskově o rozloze 70.000 metrů čtverečních, které disponuje kapacitou 4800 TEU a kolejemi o délce 3 x 270 m a 2 x 375 m, leží v blízkosti průmyslových zón i hranic s Polskem a Slovenskem. Společnost AWT na terminálu Paskov nabízí zákazníkům komplexní služby spojené s intermodální překládkou zboží.
Strategická pozice v srdci Evropy umožňuje snadné a rychlé propojení do důležitých evropských přístavů a terminálů. Nachází se v těsné blízkosti dálnice a má kolejové napojení na celostátní železniční síť. Do této chvíle náklady na vybudování terminálu činily přibližně 450 milionů korun, z toho dotace z EU byly ve výši 151 milionů a z českých ministerstev 12 milionů korun. V roce 2018 proběhlo na terminálu 165 tisíc manipulací.
Komplexní služby
Terminál slouží jak pro AWT, tak pro externí subjekty a zajišťuje veškeré činnosti spojené s překládkou, svozem, rozvozem, lehkými opravami kontejnerů, odbavením vlaků a skladováním kontejnerů na ploše, dále i celní služby na místní celnici situované v areálu terminálu.
„Terminál v Pakově patří dnes mezi nejvýznamnější překladiště kombinované dopravy ve střední Evropě a těší se velkému zájmu našich zákazníků. Od roku 2007 budujeme Terminál na brownfieldu bývalého dolu Paskov a právě jsme dokončili třetí etapu modernizace, v rámci které jsme vybudovali nové zázemí pro obsluhu Terminálu a plochu společně s kapacitou zdvojnásobili. Skupina PKP CARGO, která provozuje celkem 27 terminálů tohoto typu, má s překladištěm v Paskově a navazující intermodální dopravou do budoucna velké plány a již nyní připravujeme čtvrtou etapu rozšíření,“ říká Maciej Walczyk, předseda představenstva AWT.
AWT disponuje na tomto terminálu devíti kontejnerovými překladači s možností stohování kontejnerů až do pěti vrstev a manipulace nejen s běžnými ISO kontejnery, ale i se silničními návěsy a výměnnými nástavbami. Na Terminálu je k dispozici parkovací plocha pro 130 návěsů, napojení pro chladící kontejnery a speciální místo pro kontejnery s nebezpečným zboží. Součástí je i moderní řídící středisko pro dispečink, celní úřad, deklaraci a další navazující externí služby a subjekty.
„V současnosti ve směru sever-jih jsou nejčastějšími destinacemi přístavy Koper, Terst a Gdaňsk a potenciálními intermodálními přepravami mohou být návěsové vlaky ze Skandinávie nebo transporty z řeckého přístavu Pireus,“ říká Michal Kubíček, ředitel terminálu Paskov.
Modernizace skončí v příštím roce
Terminál byl založen v roce 2007, kdy v letech 2008-2009 proběhla první etapa a v letech 2011-2012 druhá etapa rozšíření a modernizace. V únoru 2018 byla zahájena třetí etapa modernizace terminálu, v rámci které došlo ke zdvojnásobení manipulační plochy na 70 tisíc metrů čtverečních a kapacity na 4800 TEU a vybudování dvou nových kolejí o délce 375 m. Investice do třetí etapy modernizace činily 230 milionů korun, z toho dotace z EU byly ve výši 151 milionů korun. Celá modernizace bude ukončena v roce 2020 rekonstrukcí přilehlé železniční vlečky a úpravou čtyř kolejí na délku 750 m, což umožní přijímat ucelené kontejnerové vlaky.
V současnosti terminál obsluhuje deset velkých zákazníků, mezi které patří např. Maersk, MSC, COSCO, EKOL nebo LKW Walter. Na překladišti se v současnosti provede měsíčně přibližně 14 tisíc manipulací s kontejnery a návěsy.
Již nyní se plánuje čtvrtá etapa modernizace a rozšíření terminálu, která by měla zahájena v červenci 2019 demolicemi přilehlých budov bývalého dolu Paskov. Předpokládané ukončení demolic by mělo proběhnout do konce roku 2020, kdy manipulační plocha bude navýšena o cca 30 tisíc metrů čtverečních a bude sloužit jako odstavná plocha pro silniční návěsy.
Další modernizace, rozšíření a zpevnění manipulačních ploch si vyžádá následné investice. Po dokončení IV. etapy bude mít překladiště finální rozlohu 150 tisíc metrů čtverečních. Zároveň zde bude fungovat další terminálová manipulační kolej o délce 400 m, která je dnes součástí železniční vlečky a terminál dosáhne celkové kapacity 10 tisíc TEU.