Rekordně nízká nezaměstnanost, rostoucí mzdy na podobných pozicích, především v obchodních řetězcích, nebo značná fluktuace pracovníků. To jsou některé problémy, kterým v dnešní době čelí (nejen) čerpací stanice. Byla o nich řeč v rámci panelové diskuse na nedávno uskutečněném kongresu Čerpačka.
Situaci na pracovním trhu popsal Jiří Halbrštát, manažer marketingu a náboru v pracovní agentuře ManpowerGroup. Podle zjištění této společnosti pociťuje nedostatek talentů více než třetina (konkrétně 36 %) firem v Česku. Z hlediska pracovních pozic chybějí hlavně řemeslníci, řidiči a technici. Téměř třetina společností pak naráží na fakt, že uchazeči o zaměstnání postrádají tvrdé i měkké dovednosti potřebné pro danou pozici.
Pohled z aktuální praxe čerpacích stanic přinesl Tomáš Veverka, obchodní ředitel společnosti Eurobit. Najít obsluhu čerpaček je podle něj v současnosti problém. Martin Mikl, spolumajitel společnosti ČSAD Hodonín, doplnil, že nároky na obsluhu čerpacích stanic v poslední době výrazně vzrostly. „Pracovník obsluhy je dnes takový malý manažer,“ poznamenal Martin Mikl s tím, že tito zaměstnanci musejí zvládat řadu náročných úkolů. Výše mezd podle něj není vším, řada pracovníků oceňuje i pracovní zázemí, atmosféru a ideální je, když je pracoviště pro lidi jakýmsi druhým domovem. Aby se to podařilo, závisí na přístupu firem.
Závěr panelové diskuse patřil výhledu do nedaleké budoucnosti. Účastníci se shodli, že i tuzemské čerpačky čeká rozvoj automatizace a robotizace. Výjimkou pravděpodobně nebudou plně automatizované stanice. Budou nás na nich již brzy obsluhovat roboty?
Celá debata tak byla inspirativní a poučná i z hlediska trendů v oboru logistiky, kde se firmy potýkají s podobnými výzvami.
Názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Foto: Martin Mašín