Vaše společnost prošla poměrně bouřlivým vývojem. Dynamické změny doznala struktura společnosti stejně jako portfolio výrobků…
Jiří Pros: Perfetti Van Melle Czech Republic se vyvinula z distribuční společnosti VDG, která byla založena v roce 1991 v Praze a měla zastoupení také na Slovensku. V roce 1998 se VDG stala součástí nizozemského holdingu Van Melle, dlouholetého obchodního partnera společnosti. Společnost se zaměřila výhradně na distribuci cukrovinkových výrobků.
V roce 2001 proběhlo sloučení italské společností Perfetti a holandského koncernu Van Melle. Společnost VDG fúzovala s firmou Perfetti ČR a transformovala se do společnosti Perfetti Van Melle Czech Republic.
Během působení na českém trhu se vyvíjela i nabídka výrobků. Dovážela např. belgické pralinky Duc dʼO a Gudrun, oplatky Loacker, čokolády Lindt nebo výrobky německé společnosti Storck. Klíčovým produktem však vždy byly výrobky značky Mentos společnosti Van Melle, na které firma od svého vzniku vlastnila výhradní distribuční právo.
Významným počinem byla také akvizice značky Chupa Chups v roce 2006. Značka důrazně oslovuje mladší skupinu spotřebitelů než naše ostatní výrobky a pomohla nám dobře zasáhnout dětský segment.
V současné době tvoří portfolio společnosti bonbony, žvýkačky a lízátka značek Mentos, Chupa Chups, Alpenliebe, Golia, Look-O-Look a Sulá, a čokoládové výrobky Ritter Sport a Jacqout. Skupina patří do první trojky globálních hráčů cukrovinkového nečokoládového trhu; v ČR si držíme podobnou pozici.
Jaká je struktura sítě vašich dodavatelů?
J. P.: Máme devět dodavatelů v rámci skupiny, z nichž mezi nejvýznamnější patří závody v nizozemské Bredě, odkud dovážíme Mentos, továrna v Istanbulu, odkud pocházejí veškeré žvýkačky, a třetím významným výrobcem je továrna v Barceloně, která produkuje lízátka Chupa Chups. Další dva závody jsou situovány v Ruské federaci – vyrábějí lízátka Chupa Chups, bonbony Alpenliebe a značku karamel Meller, kterou jsme v nedávné době znovu uvedli na český a slovenský trh. Ostatní naše výrobky pocházejí z dalších závodů v Nizozemsku, Itálii a malá část z továrny v Indonésii. Kromě produktů z uvedené sítě distribuujeme výrobky třetích stran, jako např. čokolády Ritter Sport, čokoládové výrobky Jacqout nebo bonbony Sula.
Popište prosím logistické toky výrobků směrem k zákazníkům.
J. P.: Zboží od všech našich dodavatelů směřuje do distribučního centra v Hořovicích. Sklad provozuje partnerská společnost, se kterou spolupracujeme již od roku 1995. Odtud dodáváme zboží do ČR a SR v jednotném režimu: zákazník, ať z Prahy nebo např. z Košic, dostává zboží do 48 hodin po objednání. Našimi zákazníky jsou mezinárodní řetězce, kterým již bez výjimky dodáváme na centrální sklady. Na Slovensku dosud některé řetězce zavážíme přímo; jde o ty společnosti, které nedisponují DC.
Dále dodáváme velkoobchodům na nezávislý trh.
Jak se vyvíjela spolupráce s vaším logistickým partnerem?
J. P.: Ještě v prvním roce naší spolupráce jsme provozovali vlastní sklad a zboží se dostávalo k našim zákazníkům formou crossdockingu přes sklad našeho partnera. Ovšem již v té době jsme byli rozhodnuti plně přejít pod křídla logistického operátora. Logistické služby jsme začali plně outsourcovat v roce 1996, kdy nám externí partner zabezpečoval veškerý příjem zboží a celní i jiné formality spojené s dovozem a distribucí potravinářských výrobků. Spolupráce neustále směřovala k větší komplexnosti, obrovský vývoj zažilo například poskytování služeb spojených se značením zboží, kompletací, přebalováním apod. Byli jsme jedni z prvních, kdo takto komplexně outsourcoval logistiku; v polovině devadesátých let to byl velmi řídký fenomén. Neexistovala dostatečná nabídka.
Nakolik podléhá segment cukrovinek sezonním vlivům?
Celý rozhovor byl uveřejněn v časopisu Systémy Logistiky.
Jiří Pros
Jiří Pros působí v oblasti logistiky od roku 1994, kdy nastoupil do dovozní a distribuční společnosti VDG. Zde se podílel na vzniku logistického oddělení. Jedním z prvních projektů byl přechod na outsourcing kompletních logistických služeb v roce 1995. V roce 1997 se stal vedoucím logistiky pro Českou republiku a od roku 2000 rovněž pro Slovensko.
Po vzniku skupiny Perfetti Van Melle v roce 2001 koordinoval Jiří Pros plánování, nákup zboží a dopravu pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko. V roce 2004 úspěšně dokončil projekt centrální distribuce z jednoho skladu pro Českou republiku a Slovensko. Od roku 2005 je členem vedení společnosti Perfetti Van Melle pro obě země se zodpovědností za logistiku a provoz. V rámci skupiny Perfetti Van Melle se podílí na projektech z oblasti plánování a zásobování zemí střední a východní Evropy. Jiří Pros je absolventem Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně.