Po volbách do Poslanecké sněmovny a právě probíhajících komplikovaných jednáních o podobě budoucí vlády se nezadržitelně blíží další volba – ta prezidentská. V úterý 7. listopadu (snad nikoliv symbolicky v den 100. výročí bolševické revoluce v Rusku) proběhla uzávěrka „přihlášek“ kandidátů a za necelé tři měsíce už budeme znát jméno nové hlavy státu.
Do finanční podpory některých uchazečů o vlivný post se zapojují i byznysmeni. Děje se tak zejména v případě Jiřího Drahoše, jemuž na prezidentskou kampaň přispěli třeba zakladatel firmy Jablotron Dalibor Dědek, spolumajitel e-shopu Mall.cz Jakub Havrlant nebo hlavní akcionář Škody Transportation Tomáš Krsek.
Je něco podobného správné? Nebude možný budoucí prezident „ve vleku“ svých donátorů z podnikatelské sféry? Podobné obavy se jeví jako zbytečné. Hlava státu, ač je volena přímo, nemá reálné exekutivní pravomoci a těžko si představit, že za své příznivce či jejich firmy bude nějak lobbovat. Podobná transparentnost včetně zveřejnění konkrétních částek je v pořádku. Zvlášť když si vzpomeneme na bizarní (fiktivní) sponzory významné tuzemské politické strany v polovině 90. let minulého století. Naštěstí Lajos Bács z Maďarska ani Radjiv M. Sinha z ostrova Mauritius mezi finančními podporovateli aktuálních prezidentských kandidátů nefigurují.
Názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com