Pražský okruh, jehož smyslem je odlehčit zatížené síti městských komunikací a propojit dálnice kolem metropole, patří nesporně k dosud největším a nejvýznamnějším stavbám v české dopravní infrastruktuře. Dálnice D0 je zajímavá i z technického hlediska – zahrnuje 61 mostů a 3 tunely, nezřídka v členitém terénu u Vltavy. Jenomže, i když se obchvat buduje takřka od poloviny minulého století, v provozu je zatím přibližně polovina z původně plánované délky 80 kilometrů.
Problémů spjatých s jeho dostavbou tu bylo již několik – od chybějících financí přes soudní spory s nespokojenými obyvateli přilehlých obcí a demonstrace ekologických aktivistů až po zastaralý posudek vlivu na životní prostředí tzv. EIA. A nedávno přibylo politické „hašteření“ mezi náměstkem pražské primátorky pro dopravu a ministrem životního prostředí…
Minulý týden vláda totiž schválila novelu zákona, která má 10 vybraným, pro ČR klíčovým projektům umožnit získat u Evropské komise výjimku z opakování procesu EIA. Ministři však východní část pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi do seznamu nezařadili, takže jeho dokončení je stále v nedohlednu.