Článek připravil Petr Neckař
Mezi výrazné trendy patří obecně mobilita, která ovlivňuje také oblast informačních systémů pro plánování a řízení dopravy a distribuce. Firmy jsou už zpravidla dostatečně saturovány chytrými mobilními telefony na platformách iOS, Android či Windows a chtějí je více využít i v dopravně-distribučních procesech. Uživatelé proto často vyžadují přístup k informacím v reálném čase, ideálně v interaktivní formě a odpovídajícím grafickém provedení. V operativním plánování jsou zase neocenitelná aktuální data o provozu a událostech na komunikacích. Dynamická data mají výrazný vliv na přesnost výsledků plánování přepravy, při jejich využití je dosahováno reálnějších výsledků. Hlavním pozorovaným trendem je požadavek na rychlost plánování tras a na maximální přizpůsobení optimalizačních algoritmu specifikám zákaznické branže a konkrétního zákazníka. Dávno pryč je doba, kdy všichni zákazníci používali stejný algoritmus, v současné době hrají oborová řešení hlavní roli. Při výběru konkrétního systému je tedy nutné specifikovat vlastní očekávání.
Distribuce pod kontrolou
Implementace systému totiž v první řadě vychází z požadavků a očekávání výsledků po zavedení systému. Součástí každé implementace je proto seznámení se se současným způsobem distribuce společnosti a s její „vizí“ do budoucnosti. Implementace software pro řízení dopravy často přesahuje potřeby pokrytí procesů plánování tras a zasahuje do návazných oblastí logistiky a obchodu, pro úspěšnou integraci systému do prostředí dané společnosti je nutné tyto návaznosti znát a při implementaci zohlednit. V rámci přípravy nasazení systému je také důležité se zaměřit na identifikaci a řešení problémových oblastí, které přímo řídí ziskovost podnikání. Analýza stávajících procesů je prvním krokem spolupráce dodavatele a zákazníka, před zahájením implementace systému. Procesní analýzu je možné zpracovat také ještě před samotným rozhodnutím o nasazení řešení. S plánováním a optimalizací tras se setkáváme prostřednictvím mapových portálů, systémů GPS nebo navigace. Tyto systémy řeší z pohledu optimalizace většinou pouze banální úlohu, jak se nejsnáze dostat z bodu A do bodu B. Základní nástroje pro plánování rozvozu poskytují téměř všechny ERP systémy. V systému má obvykle každý odběratel přiřazenou pevnou trasu v závislosti na geografické poloze. Po příjmu skutečných objednávek jsou tyto trasy ručně upravovány a vzniká aktuální plán rozvozu. Ten sice splňuje základní požadavek, aby byly na trasy zařazeny všechny objednávky, nezajišťuje však optimální závoz z hlediska času, neplánuje optimální využití vozidel či nakládacích míst a nezabývá se minimalizací dopravních nákladů. Profesionální systém pro optimalizaci tras využívá moderní informační technologie, které podporují velmi rychlé vytvoření plánů tras s mnoha proměnnými a omezeními.
Optimalizace rozvozu představuje proces výběru nejlepší varianty vytížení vozidel, určení pořadí vykládek a průběhu tras s ohledem na dodržení nastavených pravidel a minimalizaci nákladů. V praxi vše funguje tak, že se z jednoho nebo více distribučních center firma využívající systém snaží obsloužit maximum odběrných míst s minimálními náklady na vozový park a s minimálními výdaji za pohonné hmoty. V pomyslné mapce přibývají body vykládek a nakládek zboží, které je nutno vyřídit ve stanoveném časovém okně, dodržet přitom všechny parametry závozu a podmínky sjednané s odběratelem. Příjezdy, místa přestávek, dotankování – to vše je předem do detailu plánováno a kalkulováno, aby byly minimalizovány prodlevy, spolu s nimi i dopravní náklady a přitom uspokojen koncový odběratel. Před výběrem konkrétního systému je tedy skutečně nutné specifikovat, co daná firma v rámci svého oboru chce řešit.
Je nutné počítat s tím, že ve fázi implementace a v první fázi produktivního provozu přináší zavedení systému určité vyšší nároky na uživatele. Zejména v oblasti doplnění údajů pro potřeby systému i osvojení si systematické práce v novém prostředí. Po této první fázi však nastává období, kdy je možné využívat výhody řešení, a to především poté, kdy jsou již v systému výsledky za určité období. Nasazení systému pro optimalizaci rozvozu je převážně procesní změnou, úspěch implementace proto také závisí na organizační a personální podpoře klíčových pracovníků firmy, v níž je systém zaveden. Systém umožňuje plnou každodenní kontrolu nad náklady na distribuci až na úroveň dodacího místa s možností jejich dalšího snižování pomocí optimalizace tras.
Když chce firma vybrat na trhu nějaký systém, je vhodné prohlédnout si užívání systému v praxi, nejlépe u zákazníka podobného modelu distribuce. Doporučuje se prověřit zkušenosti dodavatele, jeho schopnost řešit požadavky na rozvoj systému a to, zda poskytuje podporu pro uživatele. Také je vhodné zjistit možnosti dalšího rozšiřování systému, ověřit schopnost dodavatele rozšířit pomocí stávajících modulů, nebo díky modulům vytvořeným na míru, řešení o další návazné oblasti, jako jsou například správa vozového parku, sledování vozidel, saldo dopravy atd. Důležitá je také možnost úprav řešení kdykoliv v průběhu jeho užívání a kvalitní implementace. Proto se vyplatí při výběru řešení vyžadovat jak reference za firmu, tak i za klíčové konzultanty, kteří budou systém nasazovat.
Přehled o zákaznících i plánu
Nejdůležitějším motivem pro zavedení systému bývá možnost úspory nákladů. Není podstatná ani tak velikost firmy, ale spíše velikost a model její distribuce, tedy množství objednávek, parametry a dostupnost vozového parku, průměrný počet objednávek na trase, typy omezení apod. Podle těchto parametrů je možné kvalifikovaně odhadnout, jakou úsporu nasazení systému přinese a jaká bude jeho návratnost. Mezi hlavní části samotného plánovacího systému by měla patřit automatická optimalizace objednávek do tras pomocí kvalitního optimalizačního algoritmu (ušetří velké množství času plánovacího dispečera a připraví plán optimálních tras s minimálními dopravními náklady, které dodržují všechna požadovaná omezení). Důležitá je i možnost manuální úpravy výsledných tras (pokud z nějakých důvodů dispečer potřebuje upravit trasy tak, že například nerespektuje časová okna, vytížení vozidla nebo jiné nastavené restrikce). Součástí systému jsou rovněž výstupy pro řidiče, expedici, fakturaci, controlling a reporty pro management.
Názor odborníka
Mezi benefity systému patří transparentnost nákladů na dopravu
Nasazení software pro plánování dopravy patří do segmentu nejvýhodnějších opatření pro zvýšení efektivity logistického systému. Mezi hlavní přínosy zavedení informačního systému pro plánování a optimalizaci tras patří úspora nákladů v distribučním procesu, transparentnost nákladů na dopravu, zkvalitnění úrovně distribučních služeb zákazníkům, zefektivnění práce plánovacích dispečerů a zkvalitnění řízení a plánování logistických procesů.
Pavlína Zemanová, obchodní ředitelka, DIGITECH ČR.