Článek připravil PETR NECKAŘ
Pneumatiky pro užitkové vozy se dělí na letní (standardní), zimní a univerzální (celoroční). Ve většině případů musí být na užitková vozidla dávány pneumatiky s vyšším zatížením (na dané auto vždy podle jeho technického listu), konstrukčně jsou tedy řešeny jinak než pneu pro osobní automobily.
Pneumatiky se samozřejmě liší také typem dezénu. Konstrukce dezénu by měla co nejvíce vyhovovat typu provozování a samozřejmě ročnímu období. Zvolený typ dezénu má vliv na hlučnost, ale samozřejmě také na jízdní vlastnosti. Zmiňme například zimní pneumatiku, u které může být středová sekce s ostrými hranami, což poskytuje dobrý záběr za mokra a na sněhu, a krajní sekce s hlubokými šikmými drážkami, které odvádějí vodu a předcházejí riziku akvaplaningu. Jednotlivých typů dezénů pro zimní, letní a univerzální pneumatiky je samozřejmě celá řada. Pneumatiky s podélnými lamelami jsou primárně určeny na odvod vody. Pneumatiky s asymetrickým dezénem mají vyšší odolnost vůči akvaplaningu – pevné středové žebro zvyšuje stabilitu a přesnost, asymetrické drážky zvyšují záběr na suchých i mokrých vozovkách.
Na pneumatikách je vždy uvedeno přesné číselné značení, například 235/65 R16 115 R. Rychlostní index (maximální přípustná rychlost pneumatiky) se na pneumatice udává ve formě písmene – symbol rychlosti N (140 km/hod.), P (150 km/hod.), Q (160 km/hod.), R (170), S (180), T (190) a H (210 km/hod.). Toto značení platí pro dodávkové pneumatiky. Pro kategorii 4 x 4/SUV platí rychlostní indexy Q, R, S, T, H, V, W, Y a ZR. Rychlostní index je pro danou kategorii (pneumatika pro osobní vozy, pro 4 x 4 / SUV a pro dodávky) u různých výrobců jednotný. Na pneumatice je také označeno, zda se jedná o letní nebo zimní pneumatiku, pneu rovněž obsahuje EU značení pneumatik (energetický štítek), které mimo jiné zahrnuje údaj o hlučnosti pneumatiky (udává se v decibelech), a samozřejmě také datum výroby. Jednotné označování pneumatik informuje o úspoře paliva v závislosti na valivém odporu pneumatiky. Rozdíly mezi jednotlivými třídami tedy mají vliv na úsporu v rámci doby životnosti pneumatiky.
Dalším údajem uváděným v rámci jednotného značení pneumatik je brzdná dráha na mokru a již uvedená hlučnost. Vnější hlučnost se vyznačuje na štítku symbolem pneumatiky a jedné až tří vln (obloučků), přičemž když je na štítku u symbolu pneumatiky jedna vlna, jedná se o nejtišší pneumatiku, dvě vlny udávají dvojnásobnou a tři trojnásobnou hlučnost. Hlučnost pneumatiky má samozřejmě vliv na jízdní komfort řidiče. Rozdíly v hlučnosti jsou mezi pneumatikami velké. Hluk pneumatiky samozřejmě slyší nejen řidič vozidla, ale také další lidé v místech, kudy vozidlo jede. Standardně jsou na trhu již bezdušové pneumatiky. V rámci produktového klíče je na pneumatikách také buď symbol vločky (zimní pneumatika) anebo symbol LT (dodávková pneumatika). Na bočnicích zimních pneumatik bývá také symbol M + S, platí také značení ve formě piktogramu hor se třemi vrcholky a symbolem sněhové vločky.
Sama volba pneumatiky podle nejrůznějších parametrů je velmi důležitá, nicméně i stav sebekvalitnější pneumatiky může negativně ovlivnit řidič tím, že nebude dbát na její správné nahuštění. Pneumatika nesmí být podhuštěná ani přehuštěná, ale musí být nahuštěna tak, jak udává výrobce, což je základní předpoklad k tomu, aby dobře fungovala, a má to samozřejmě také vliv na její kilometrový výkon. Při podhuštění se snižuje bezpečnost jízdy, protože dochází k prodloužení brzdné dráhy, rovněž se snižuje tuhost pneu, což má negativní vliv i na průjezd v zatáčkách (předčasné a nepravidelné opotřebení pneu = zkrácení doby životnosti). Důsledkem podhuštění je zvýšení valivého odporu pneumatiky, čímž se zvyšuje spotřeba.
Pro plně naložený vůz jsou doporučeny odlišné hodnoty tlaku vzduchu v pneumatikách. Doporučené hodnoty tlaku vzduchu v pneumatikách na přední a zadní nápravě bývají uvedeny na vnitřní stěně dveří, na víčku palivové nádrže nebo v příručce pro uživatele; je tedy nutné si uvědomit, že nestačí koupit pneumatiky podle vlastního uvážení, ale je také nutné dbát na jejich kontrolu, která šetří provozovatelům vozů finance a k tomu zvyšuje bezpečnost řidičů a nákladu. Ekonomika je důležitá, proto by měla být brána v potaz nejen kvalita pneumatiky, ale také kvalita péče o ni a jízdní styl řidiče. Stav pneumatiky totiž výrazně ovlivňuje právě také jízdní styl řidiče (rychlé rozjíždění, prudké brzdění, rychlé projíždění zatáček…), životnost pneumatiky je tedy ovlivňována i těmito faktory.
Je důležité, aby pneumatiky vyhovovaly požadavkům na bezpečný provoz. Z tohoto pohledu je důležitá hloubka dezénu, která by neměla klesnout pod legislativně stanovenou mez. Doporučuje se také průběžná kontrola opotřebení pneumatik během provozu. Poškozené nebo opotřebované pneumatiky mohou za jízdy prasknout a způsobit případně ztrátu kontroly nad vozidlem.
Po jaké době od výroby je pneumatika ještě nová?
Neexistují žádná oficiální vědecká ani technická data, jež by jasně stanovovala maximální stáří nové nepoužité pneumatiky. Prodejci pneumatik však musí dodržovat důležitou podmínku, že nové pneumatiky je nutné řádně skladovat. Neměla být stanovena žádná konkrétní životnost pneumatik, protože neexistují vědecká nebo technická fakta, na jejichž základě by bylo možné určit jakoukoli minimální či maximální životnost osobní nebo nákladní pneumatiky. U renomovaných prodejců lze proto bez obav zakoupit i pneumatiky se starším datem výroby. Pokud by se přesto hledalo časové vymezení, do jakého data výroby lze pneumatiky považovat za nové, bylo by jej možné najít například v britské normě BS AU 50. Ta říká, že pneumatiku lze označovat za novou, byla-li vyrobena nejdříve před šesti lety. Národní asociace distributorů pneumatik (NTDA) v této souvislosti uvádí jen pět let od data výroby.
Názor odborníka:
Při nákupu často rozhoduje cena
Na trhu jsou pneumatiky různých tříd, pneumatiky prémiové třídy jsou dražší, nicméně mají lepší jízdní vlastnosti, lépe brzdí, kolo lépe akceleruje, pneu více vydrží. Při zakoupení nových pneumatik jsou na pneumatikách nalepeny štítky výrobců, na kterých je vždy uveden rozměr pneumatiky, dalším údajem je uvedení třídy, do níž je pneu zařazena – jde o EU značení pneumatik. Třídy jsou značeny písmeny A–G. Uživatel tak díky tomuto značení pozná, jak je na tom pneumatika z hlediska spotřeby, jak je na tom za deště a jakou má hlučnost. Podle našich zkušeností při nákupu často rozhoduje cena, která je pro řadu zákazníků důležitým kritériem.
Tomáš Antoš, Porsche Inter Auto CZ.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 130/3 2014.