Systémy monitoringu nákladních vozidel se stále více prosazují do každodenních přeprav, klasické lokalizační funkce dnes tvoří již pouhou část aplikací, jakýsi povinný základ. Zejména provozovatelé dopravních a spedičních společností preferují funkce sledování chování řidičů, které významným způsobem přispívají k úsporám.
Článek připravil PAVEL LIBORA
Dopravní telematika zahrnuje široké spektrum nástrojů k ovlivňování dopravy a k řízení jejího průběhu, třeba tím, že za jízdy informují řidiče o dopravních problémech a navedou je alternativní trasou k zadanému cíli nebo jim přímo z motorového vozidla umožní komunikovat prostřednictvím internetu. Podle přenosu informací pak telematické aplikace rozlišujeme na statické nebo dynamické telematické aplikace.
Propojené telematické systémy
Statické telematické aplikace nevyžadují průběžné (on-line) připojení a získané informace, jež jsou často uloženy v databázích, slouží pro statistická vyhodnocení a technický a ekonomický popis vozidla. Statické telematické aplikace se vyznačují jednosměrným přenosem informací. Je však třeba si uvědomit, že vývoj statických aplikací zaznamenává posun a často se stává, že aplikace, které byly dříve typicky statické, se mění na aplikace dynamické kvůli požadavkům trhu, obchodu, změně organizační struktury, změně organizace práce a jiným.
Dynamické telematické aplikace vedou k efektivnímu řízení dopravního procesu a vyžadují aktivní práci se získanými informacemi. Informace získaná v systémech sběru se přenese do centra zpracování, kde se zpracuje a s určitou časovou prodlevou je zabezpečena řídicí reakce.
Telematické jednotky odesílají data v GPRS paketech v síti GSM za přesně definovaných podmínek do ústřední databáze na serverech automobilky. Podmínky, kdy má vozidlo odeslat data, nastavuje uživatel, dispečer nebo správce flotily, může to být vždy po ujetí určitého počtu kilometrů, v jistém časovém intervalu, v momentu překročení zadané rychlosti nebo při kombinaci podmínek. Uživatel se bez nutnosti instalace speciálního softwaru přihlásí na svůj účet na serveru systému automobilky přes běžný webový prohlížeč. Administrátor dopravní firmy přitom může zpřístupnit vybraným osobám různé části flotil/řidičů (např. vozidla pro vnitrostátní a pro mezinárodní přepravu apod.).
Sledování provozu vozidel je možné v rámci celé flotily
Hlavní výhody telematických systémů automobilek však spočívají v širší nabídce služeb a aplikací než u tradičních produktů. Kromě dnes již standardní funkce lokalizace vozidla uživatelé využívají celou řadu neustále inovovaných aplikací nabízených v různých balíčcích služeb a jejich kombinacích.
Sledování provozu vozidel je možné v rámci celé flotily, kdy systém automaticky generuje výstupy podle nastavených parametrů, například spotřeba pohonných hmot či nájezd kilometrů, a odesílá je v zadaných intervalech e-mailem manažerovi. Ten má provoz a výkon flotily pod kontrolou, může lépe organizovat činnosti flotily a s pomocí historických dat vytvářet plány. Rozhraní API umožňuje propojit telematický systém s dispečerskými programy a dalším softwarem pro firemní management.
Důležitou funkcí je možnost stahování údajů z tachografových karet řidičů i samotných tachografů bez nutnosti fyzické přítomnosti; tato data se archivují podle právních předpisů a jsou k dispozici k případným kontrolám. K okamžité komunikaci slouží zasílání textových zpráv aplikace na jednotku vozidla a zpět. Spolu s balíčkem mapových aplikací tvoří tato funkce účinný nástroj managementu tras a jejich operativního přizpůsobování aktuální dopravní situaci; zpětná analýza trasy, opět vztažená ke konkrétnímu řidiči, naopak umožňuje řešení problémů, jako je např. nezaplacené mýtné, zbytečné nájezdy způsobené blouděním apod.
Vedle provozního stavu vozidel (kromě spotřeby paliva a stavu nádrže systém sleduje hladinu AdBlue a upozorňuje na nutnost jeho dočerpání) se monitoring vozidel zaměřuje rovněž na servisní problémy. V případě servisních zásahů je možné získat potřebné údaje o chování vozidla před poruchou a lépe diagnostikovat příčinu závady. Podle odborníků je právě monitoring servisních dat jedním z hlavních směrů dalšího vývoje. Testují se i projekty online připojení vozidel ke smluvním servisům pro sledování údržby a předcházení poruchám a brzy by měly být uvedeny na trh. Kromě sledování provozu vozidla telematika nabízí také monitoring stavu a činností mimo motorový prostor. Dnes již běžnou aplikací je sledování teplot u temperovaných přeprav. Jedno a více čidel (obvykle až čtyři) měří teplotu uvnitř temperovaného návěsu (resp. jeho sekcí), údaje má opět on-line k dispozici kompetentní pracovník v centrále dopravce. Systém sleduje, zda jsou dveře návěsu otevřené.
Pohled dodavatele
Smyslem je propojení sledování vozidel
„Až doposud bylo pro zasílatele velmi problematické získávat aktuální komplexní přehled o všech jeho transportech, protože mohl spolupracovat s více dopravci, kteří používají rozdílné sledovací systémy, a tak nebylo možno mít jednoduše neustále aktuální přehled. Sledování vozidel nezávisle na poskytovateli telematických systémů přináší užitek nejen pro dopravní firmy, převážně menší, ale hlavně pro zasílatele. Díky takové aplikaci pro sledování vozidel získá zasílatel možnost sledovat svůj náklad v průběhu transportu po celé Evropě. Aby bylo možno jednotlivé vozy lépe identifikovat, lze každému GPS zařízení přidělit vlastní jméno, které se pak zobrazuje v přehledu a na štítku vozidla v mapě. Kliknutím na vůz se uživateli zobrazí kontaktní údaje, a může tak v případě potřeby ihned kontaktovat dopravce.“
Jan Hrubý, marketing manager. TimoCom
Tento článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 123/6 2013.