Námořní zákon, o kterém se moc neví? Za havárii můžou platit všechny zúčastněné strany
Závažná nehoda, která se nedávno odehrála v USA, bude nejspíš podléhat zákonu o tzv. společné havárii. Kontejnerová loď Dali narazila letos 26. března do jednoho z pilířů mostu Francise Scotta Keye v Baltimoru a mostní konstrukce se následně zřítila. Pokračuje hledání těl obětí, vyčíslují se náklady spojené s katastrofou. Škody přesáhnou miliony dolarů a provozovatel lodi Dali uvažuje o aplikaci „společné havárie“. Zmíněný zákon není mezi firmami příliš známý a říká, že se nehoda týká nejen majitele lodi, nýbrž všech zúčastněných stran, tedy i odesílatelů, upozorňuje společnost DSV.
„Společná havárie“ je námořní princip charakteru zákona, jenž se vztahuje i na všechny strany, které mají na palubě lodi svůj náklad. Jak vysvětluje Martin Jukl, ředitel oddělení námořní dopravy DSV Air & Sea, „společná havárie“ představuje zvláštní ustanovení námořního práva, týkající se škodní události v námořní či vnitrozemské vodní dopravě, jehož účelem je spravedlivé rozdělení ztrát a nákladů, k nimž došlo ve snaze zachránit loď, posádku, náklad či další hodnoty. Patří sem též další škody, které jsou přímým následkem společné havárie. Princip společné havárie spočívá na „odvěkém“ právu kapitána lodi rozhodnout v případě nebezpečí o úmyslném způsobení škody na lodi, přepravovaném zboží či o vynaložení jiných nákladů, aby se zabránilo škodám větším. Stanovení hodnoty nákladů škody, na kterou se vztahuje zákon o společné havárii, však představuje složitý proces a může trvat až několik let. Nehodu je nyní potřeba zajistit, poté bude plavidlo převezeno na bezpečné místo, teprve pak bude možná kontrola veškerých škod.
Řada společností, zajišťujících námořní přepravu, přitom není na tuto situaci vůbec připravena a ani pojištěna. Většinou jsou přepravní společnosti pojištěny podle standardních obchodních podmínek, ty se ale často odvíjejí od počtu tun zboží, nikoli od jeho skutečné hodnoty.
Důvodem aplikace zákona o „společné havárii“ jsou v tomto případě nečekaně rozsáhlé náklady vzniklé škody. Nevyhnutelně nastane značné zpoždění dodávek veškerého nákladu na palubě. Kvůli přerušenému provozu přístavu v Baltimoru zůstávají také kontejnery uvězněny na pevnině a musejí čekat na odeslání. To může způsobit ztráty například u nákladu citlivého na teplotu nebo čas skladování.
Ilustrační foto: DSV