logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatizovaná, spolehlivá a efektivní přeprava materiálu v logistických či výrobních provozech...
  • Role provozního ředitele (chief operating officer) ve společnosti Mailstep se nově ujal David...
  • Geosan Development oznamuje povýšení Radoslava Rachače (49) do funkce ředitele a jednatele. Ve...
  • Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné závazné stanovisko EIA na rozšíření D1 na...

Přísnější ochrana zemědělské půdy ovlivní i trh průmyslových prostor, upozorňuje 108 Real Estate

25. ledna 2024
Komentáře 0
1317
Přísnější ochrana zemědělské půdy ovlivní i trh průmyslových prostor, upozorňuje 108 Real Estate

Přísnější ochrana zemědělské půdy ovlivní i trh průmyslových prostor, upozorňuje 108 Real Estate

Výrazný vliv na výstavbu výrobních a skladových nemovitostí v ČR bude mít novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, kterou loni v říjnu schválila vláda a s jejímž přijetím v Poslanecké sněmovně se počítá v prvních měsících letošního roku. Bude mít dopad na plánování a výstavbu průmyslových ploch, a to na půdě zařazené do I. a II. třídy ochrany (podle Bonitované půdně ekologické jednotky, tzv. BPEJ). Novela zákona navrhuje zákaz využít zemědělskou půdu této kvality pro záměry výstavby obchodů nebo skladovacích ploch o rozsahu větším než jeden hektar a dále zákaz využít tyto půdy pro běžné fotovoltaické elektrárny.

„Je samozřejmě absurdní, aby na plochách s nejkvalitnější půdou, kde se dá pěstovat zelenina nebo obilniny, vyrůstaly sklady, kde se tytéž komodity skladují – ovšem importované ze zahraničí. Ale to se dělo nebo děje jen minimálně. Máme naopak vážnou obavu, že se tímto omezí rozvoj kolem nově budovaných úseků dálnic a silnic 1. třídy, které jsou pro vznik průmyslových staveb vhodné a často definované územními plány. Nehledě na skutečnost, že právě kolem dopravních tahů se využitelnost a kvalita zemědělské půdy v důsledku dopravy snižuje,“ komentuje navrhované úpravy zákona Jakub Holec, ředitel české realitně-poradenské společnosti 108 Real Estate. Novela může dopadnout i na ryze výrobní, technologické záměry, k nimž velmi často náleží i skladové prostory větší než 1 hektar.

Jak sděluje Michal Diviš, vedoucí investičního oddělení 108 Real Estate, by dávalo smysl umožnit zákonnou výjimku automaticky například 500 metrů od osy pozemní komunikace (pouze dálnice a silnice první třídy). Na druhou stranu nová omezení mohou přispět k rozvoji brownfieldů a oživení některých vyloučených lokalit často v intravilánech měst, kde se zároveň otevírá možnost stavět i industriální stavby s více podlažími.

Podle poradců ze 108 Real Estate je novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu nesporně potřebná a správná, a to i díky navrhovanému přechodnému ustanovení novely a podpoře veřejného zájmu. Zároveň ale upozorňují, že navržená paušalizace ochrany půdy povede v určité míře k tomu, že i na těch nejvhodnějších místech pro výstavbu průmyslových či logistických parků nebude podobná výstavba možná a zároveň tam nebude možná ani kvalitní zemědělská produkce. Nejen kvůli negativním dopadům automobilové dopravy, ale třeba i v důsledku komplikovanější logistiky zemědělské techniky (rozdělení polí, nemožnost přejezdů apod.).

Je to totiž síť dálnic a rychlostních komunikací, která je pro stavitele a uživatele průmyslových staveb v kombinaci s územně-plánovací dokumentací rozhodující. Právě lokalita, rychlé napojení na pozemní komunikace a rovněž parametr zkracujících se vzdáleností rozhodují o atraktivitě záměru. „I když rozumíme dikci Ministerstva životního prostředí ČR, může v tomto případě dojít k paradoxu: kolem hlavních pozemních dopravních tahů se přestane stavět, ale naroste dopravní zátěž v odlehlejších lokalitách, kde není optimální dopravní infrastruktura. To negativně ovlivní nejen životní prostředí, ale i život v tranzitních obcích a městech,“ domnívá se Michal Diviš.

Úbytek rozvojových ploch navázaných logicky na dopravní tahy a uzly může mít i dopad na snížený zájem o vstup investorů a tudíž i zpomalení ekonomiky ČR. Novela je vedle povolovacích procesů další překážkou pro územní rozvoj, zároveň nelze vyloučit ani machinace kolem určování bonity zemědělské půdy. „Jde vlastně o protimluv. Na jednu stranu stát samostatným zákonem i úřadem podporuje rychlejší rozvoj páteřní dopravní infrastruktury, včetně možnosti vyvlastnění, na druhou brání následnému rozvoji segmentů, které s kvalitnější dopravní sítí souvisejí,“ myslí si Darek Vodehnal, senior associate v týmu Investment 108 Real Estate.

Poradci ze 108 Real Estate se shodují na tom, že podmínky pro rychlejší revitalizaci brownfieldů a dlouhodobě opomíjených nebo vyloučených lokalit by měly řešit nové, účinné nástroje podpory. Mají se soustředit na likvidaci ekologických a dalších typů zátěží, jež dané stavby, pozemky nebo celé části měst a obcí diskvalifikují na trhu nemovitostí.

„Brownfieldy samozřejmě skýtají značný potenciál – a vidíme to hlavně v Praze, kde se řada z nich konvertuje nebo na konverzi připravuje. Jde však obvykle o rezidenční segment. Česká republika potřebuje nástroje pro rozvoj nové, udržitelné výstavby i logistických nebo výrobních prostor,“ je přesvědčený Jakub Holec, podle nějž by se veřejná podpora na revitalizaci nebo redevelopment nevyužívaných či zpustlých objektů či lokalit měla otevřít i pro soukromé stavebníky a investory. Samozřejmě za jasně definovaných podmínek a na základě těsné spolupráce se samosprávami nebo státní správou.


Ilustrační foto: Ministerstvo životního prostředí

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladů a průmyslových zařízení v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, který se nachází při dálnici D1 na Vysočině, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním manažerem investic.   Oba parky, které […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required