Retailová logistika stojí na prahu velkých změn
Retail se musí vyrovnat s mnoha nároky a tržní situací. Poklesla poptávka spotřebitelů, pro logistiku i prodejnu se nedostává pracovníků, rostou požadavky v oblasti redukce skleníkových plynů a ESG cílů, sílí tlak na využívání elektrifikovaných vozidel, city logistika se komplikuje regulací měst a obcí, maloobchod se nevyhne nákladným investicím do automatizace a robotizace… Ve výčtu komplikací a výzev pro retailovou logistiku by se dalo ještě pokračovat a tento segment to nemá rozhodně jednoduché.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 208 (listopad–prosinec 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Maloobchod prochází transformací, která souvisí s větším zájmem o online nakupování, důrazem na spotřebitelský zážitek, optimalizací nákladů i dopady na životní prostředí. Podívejme se v úvodu na několik inovací v logistice či supply chainu vybraných retailerů.
Stěhování do nového
Společnost dm drogerie markt se v letošním roce intenzivně zabývala projektem přesídlení svého velkoobjemového skladu z CTP Parku Divišov, kde má pronajatu skladovací plochu o rozloze 7000 m2, do Prologis Parku Ostředek o ploše 21 000 m2. „Koncem února 2024 by mělo dojít k fyzickému přestěhování zboží a přesunu většiny spolupracovníků do nových prostor. Co se týká samotného procesu vyskladňování, bude nadále probíhat manuálně, ale v procesu balení hotových palet nasadíme automatickou balicí linku, s jejímž provozem máme bohaté zkušenosti z našeho logistického centra v Červeném Kříži u Jihlavy,“ informuje manažer komunikace Jiří Peroutka. V letošním roce již také část pracovníků využívá místo terminálu se skenerem připevněným na předloktí malý prstový skener a monitor nainstalovaný na vozíku. „Tím se snažíme podpořit ergonomii práce a ulevit zátěži na předloktí ruky,“ vysvětluje Jiří Peroutka.
Investice do vozíků a návěsů
Hlavní logistické novinky v řetězci Tesco souvisejí s investicemi. „Pravidelně obměňujeme manipulační techniku, stejně tak flotilu návěsů, doplňujeme kamerové systémy a celý systém logistiky stále více digitalizujeme. Zrevidovali jsme proces plánování tak, abychom lépe plánovali objemy i trasy. Maximálně efektivně využíváme najeté kilometry, díky tomu nejezdí žádná auta takzvaně naprázdno,“ říká Iva Pavlousková, external communication manager společnosti Tesco Stores ČR.
Přechod na SAP
Řetězec Globus inovuje zejména v oblasti IT. „Nejzásadnější změnou v logistice bude implementace nového skladového systému (SAP), ke které dojde v polovině příštího kalendářního roku. Tímto krokem by se logistika měla definitivně propojit s ostatními SAP systémy, které v rámci Globus ČR již dlouhou dobu fungují, a tím maximálně využít všech synergií s tím spojených,“ uvádí mluvčí společnosti Globus ČR Aneta Turnovská. Ohledně manipulační techniky aktuálně probíhá výběrové řízení, které Globus ČR organizuje jak pro manipulační techniku v hypermarketech, tak i v logistickém centru. Od příštího obchodního roku bude, na základě tohoto výběrového řízení, Globus pořizovat moderní manipulační techniku.
Zaměstnance školí VR
V Penny marketu zkoušejí v logistice zaškolování zaměstnanců pomocí virtuální reality, která zaměstnancům umožňuje zapojit se do interaktivního a reálného prostředí bez rizik hmotných škod. Kromě efektivního způsobu učení přináší také snížení stresu zaměstnanců. „Jsme nadšeni, že jsme mohli spustit tento pilotní projekt využití VR technologie pro školení našich budoucích zaměstnanců. Stále hledáme nové způsoby, jak efektivně a bezpečně zaškolit naše zaměstnance,“ konstatuje Tomáš Kubza, vedoucí logistiky Penny. „Tento krok je dalším ze série inovativních řešení, která chceme v budoucnu implementovat. Na projektu spolupracujeme i s dalšími kolegy v rámci mezinárodní skupiny Rewe.“
VR školení umožňuje novým zaměstnancům procházet si ve virtuálním světě reálné situace, se kterými se budou setkávat ve svých pracovních rolích. To zahrnuje praktické úkoly, řešení problémů a rozhodování v simulovaném prostředí. Díky tomu mají zaměstnanci možnost získat zkušenosti a dovednosti ještě předtím, než začnou plně pracovat na svých pozicích. „Důležitým aspektem je rovněž oblast bezpečnosti práce. Virtuální realita pomáhá novým zaměstnancům osvojit si důležité principy pro předcházení rizikových situací či úrazů,“ popisuje Tomáš Kubza a dodává: „Přestože je projekt teprve v pilotní fázi, už nyní máme pozitivní odezvu. Jsme si jisti, že tato technologie nám pomůže zvýšit úroveň připravenosti našich zaměstnanců a přinést vyšší kvalitu našim zákazníkům. Zároveň věříme, že můžeme být inspirací pro další divize a virtuální realita bude využívána i v dalších odvětvích společnosti.“
Nový sklad pro e-shop
Billa nedávno spustila dlouho připravovaný e-shop, který provozuje v areálu P3 Prague Horní Počernice. Obchodní řetězec si v hornopočernickém parku vyhlédnul halu o ploše přes 10 000 m2. Samostatně stojící hala nabízí možnost nakládky/vykládky zboží ze dvou stran, má velké přilehlé parkovací plochy pro osobní vozy, dodávky a kamiony. Na nakládací brány navazuje venkovní zastřešená plocha o velikosti téměř 700 m2, která usnadní manipulaci se zbožím v jakémkoliv počasí. „Náš sklad je dvouhlavý a vnitřní uspořádání je postaveno průtokově. Na jedné straně se nachází inbound, uvnitř skladu se odehrává kompletování objednávek spolu s dalšími logistickými procesy. Na druhé straně opouštějí zkompletované nákupy prostory skladu,“ říká Petr Toupal, vedoucí oddělení e-commerce společnosti Billa. Zvolený layout podle něj plně vyhovuje tomuto druhu logistiky. A doplňuje: „Využili jsme znalosti i od německých a rakouských kolegů z mateřské skupiny Rewe, kteří online služby poskytují již několik let. Technologie si necháváme zhotovit přímo pro nás na míru, abychom dokázali zákazníkům doručit nákupy ve vysokých objemech při vysoké efektivitě. Do technologií investujeme ročně desítky milionů eur, přičemž v současné době nejvíce směřují do softwarových řešení a semi-automatizace chystané na příští rok.“
Kovové palety na 10 let
Kaufland Česká republika začal v posledním roce vyskladňovat do železných palet KKP (Kaufland Klapp-Palette), které byly vyvinuty přímo pro tento řetězec. „Hlavním cílem je zlepšení ergonomie. Zaměstnanec v logistice si může pomocí manipulační techniky tuto paletu přizvednout do optimální výšky a vychystat zboží co nejvíce ergonomicky, bez potřeby se ohýbat,“ vysvětluje Renata Maierl z oddělení firemní komunikace. Stejný přínos je i pro zaměstnance prodejen akorát v opačném principu. Zaměstnanec v logistice po vychystání jedné palety KKP vychystá druhou a pomocí manipulační techniky je umístí na sebe.
„Výhodou jsou i transportní náklady, kde jsme schopni vychystat stejné množství zboží na méně transportních míst,“ říká Renata Maierl. Další benefit je i snížení poškození zboží při přepravě, protože nedochází k deformaci při nakládce či vykládce, stejně tak nejsou deformovány krabice ve spodní části palety. „Palety KKP používáme aktuálně pro suchý a pro chlazený sortiment. Tento vratný obal se dá složit, což zároveň šetří náklady při svozech vratných obalů z našich prodejen. Tato železná paleta by měla být použitelná při neustálé rotaci až 10 let,“ dodává Renata Maierl.
Automatizace a digitalizace
V následující části článku se podívejme na některé zajímavé trendy, které jsou v logistice pro retail patrné. „Retailovou logistiku ovlivňují v mnoha ohledech spotřebitelské trendy. Jedná se především o digitalizaci v oblasti celého dodavatelsko-odběratelského řetězce, která se nevyhýbá zřejmě nikomu. Je nedílnou součástí logistiky již řadu let a její podíl v budoucnu poroste,“ říká Jana Čožíková, associate Industrial Agency ve společnosti Savills.
S rostoucí poptávkou spotřebitelů se zvyšují požadavky na rychlost, transparentnost celého systému a menší chybovost. „Zároveň dlouhodobý nedostatek kvalifikované pracovní síly, nutí firmy investovat nejen do digitalizace, ale také automatizace. To vše jde navíc ruku v ruce s vyššími požadavky na datová úložiště a zabezpečení,“ upozorňuje dále Jana Čožíková.
„Maloobchodní logistika nebo logistika obecně jde dnes cestou technologií. Softwarová řešení umožňují co nejefektivnější řízení procesu dodávek a skladování – rychle, efektivně, transparentně, ale také pohodlně,“ říká Tímea Pospišová, marketing manager společnosti Raben Logistics Slovakia. Trendem je podle ní sdílení a komunikace informací se zákazníky: „To však s sebou přináší nároky na analýzu a další práci s daty, k níž jsou potřeba odborníci. Neustále se také zvyšují nároky na rychlost přepravy, zejména v případě prodejců, kteří prodávají potraviny.“ Reagovat na to lze efektivnějším plánování, a to právě s pomocí softwarových nástrojů.
Automatizace, optimalizace či robotizace jsou důležité trendy z pohledu Ondřeje Kubesy, obchodního a marketingového ředitele společnosti Sluno: „Covidová panika nám již odezněla, v IT teď více bublá téma umělých inteligencí a logistika maloobchodních řetězců jede dopředu svým tempem. Poslední rok probíhal podle našich předpokladů, a v následujících letech očekáváme větší rozšíření systémů pro automatický příjem i expedici zboží či dat.“ V případě zboží se podle něj více uplatňují spíše ty jednodušší (a levnější) systémy postavené na čárových či QR kódech, u dat se zase více a více uplatňují portálová řešení na integraci ze systémů jako je GDSN.
Z oblasti optimalizace jednoznačně roste poptávka po nástrojích postavených na umělé inteligenci. Tyto modely jsou využívány pro předpovědi ideálního objemu akčního zboží. Na přechodu mezi oblastí softwaru a hardwaru podle Ondřeje Kubesy roste zájem o zjednodušování práce skladníků prostřednictvím systémů jako voice či vision picking. „V posledních letech zažívá boom také robotizace. V příštích letech očekáváme výraznější uplatnění robotů pro převoz palet, větší oblibě se již těší i roboti pro podporu pickingu a stále více se do popředí budou dostávat i řešení pro robotický sorting či automatické zaskladňování zboží,“ předvídá Ondřej Kubesa. Zároveň ale nepředpokládá, že by se v nejbližší době logistika obešla bez lidí: „Spíše je potřeba se soustředit na pomoc pracovníkům prostřednictvím technologií a chytrých nástrojů. Nechte lidem práci s přidanou hodnotu a ostatní přenechte robotům,“ vyzývá.
Efektivní závoz je alfou a omegou
Retaileři také pracují na co nejefektivnějším závozu prodejen. „Ideálně by to mělo být takzvaně end-to-end, kdy zboží vychystané ze skladu ‚teče‘ bez zbytečné manipulace a třídění přímo na prodejní plochu k založení do regálu. Je to takový just-in-sequence v maloobchodě,“ přirovnává proces v retailu k přístupu známému např. z autoprůmyslu Karel Tisoň, business development manager CEE společnosti Loadhog. A v myšlence pokračuje: „Tím se rapidně zkracuje čas pro replenishment, klesá fyzická námaha a eliminují se ztráty i poškození zboží. Výsledkem jsou méně zatěžované prodavačky, které netráví hodiny přebíráním zboží v zázemí, kratší úvazky a příležitost více se věnovat zákazníkům, tedy prodávat.“
Aby bylo popisovaný tok možný, používají se často pro převoz zboží mezi centrálním skladem a prodejnou mobilní klece, rolltainery, do nichž se zboží vkládá. Někdy se fóliují, jinde používají vratné přetahy. „K dispozici jsou ale i systémy, které eliminují spotřební obalový materiál, čímž odpadá likvidace fólií a kartonáže. Tyto přepravní jednotky jsou zaplombované a bezpečně chrání zboží během dopravy i při pohybu po nákupním centru z rampy až do prodejny,“ vysvětluje Karel Tisoň.
Doprava zboží z distribučních center do prodejen má stále rezervy při vytěžování vozidel. Toto téma nabývá na důležitosti s tím, jak se do vozového parku pomalu „vkrádají“ elektrifikovaná auta. „S očekávaným nástupem elektrických dodávek se pojí zejména otázka jejich doložnosti a dojezdu, který je výrazněji ovlivněn hmotností nákladu, tedy zboží a přepravních obalů,“ upozorňuje Karel Tisoň. S tématem ergonomie a hmotnosti přepravních obalů a systémů pro plynulý tok mezi DC a prodejnou a zpět souvisí i vliv automatizace a robotizace. Ideálem je mít takovou manipulační jednotku, která slouží pro skladování v automatickém systému, manipulaci a picking ve skladu, přepravu do prodejny a částečně i prodej či vystavení. Volba standardizovaného obalu a jeho kvalita jsou pro automatizovaná řešení jako ASRS, dopravníky či robotická ramena naprosto klíčová – tématu se věnujeme v samostatném článku tohoto vydání.
Udržitelnost podněcuje zájem o pronájem palet
Retail – v souladu s přáním části spotřebitelů – žije také udržitelností. „Udržitelný rozvoj se stal klíčovým tématem mnoha odvětví, a to zejména maloobchodu. Aby se vyrovnali s touto výzvou, mnoho výrobců a maloobchodníků se v posledních letech obrátilo na opakovaně použitelné anebo recyklovatelné obaly. Kromě toho měnící se legislativa nutí maloobchodníky a dodavatele měnit svá obalová řešení,“ říká Alvaro Molina, European retail director společnosti LPR – La Palette Rouge.
Retaileři stále více využívají externí paletový pooling. Důvodem podle Alvara Moliny je i snaha i vyšší ekologičnost: „Spotřebitelé chtějí produkty dodávané rychleji a rychleji, ale chtějí také přístup k většímu množství produktů. Tváří v tvář této poptávce se maloobchodníci musí přizpůsobit, aby jejich dodavatelské řetězce byly co nejefektivnější. Hlavní výzvou pro retailery pak je zachovat si ekologický přístup.“ Retaileři v tomto smyslu hledají potřebnou rovnováhu mezi efektivitou a dopadem na životní prostředí. „Paletový pooling je jedním z řešení, které může maloobchodníkům pomoci snížit dopad na životní prostředí a zároveň zlepšit efektivitu jejich dodavatelského řetězce. Pronájem palet dovolí snížit emise oxidu uhličitého způsobené nákupem nových palet a zajistit, že přijaté palety budou té nejvyšší kvality, a tudíž plně kompatibilní s automatizovanými systémy,“ dodává Alvaro Molina.
„Dlouhá návratnost investic do automatizace“
Samozřejmě sledujeme rozvoj automatizovaných skladových systémů nejen u našich západních sousedů, ale i v České republice. Máme zpracovanou studii proveditelnosti automatizovaného systému v našem logistickém centru, ale vzhledem k rozmanitosti sortimentu dm, kdy vyskladňujeme jak velká balení plen a toaletního papíru, tak i objemově malé produkty dekorativní kosmetiky, se jedná o velmi komplexní řešení s dlouhodobou návratností investic, které zatím nebudeme realizovat. Dále sledujeme rozvoj alternativních pohonů v nákladní dopravě a další novinky týkající se snižování negativního vlivu logistiky na životní prostředí.
Jiří Peroutka. manažer komunikace, dm drogerie markt
„Chceme se posouvat v elektromobilitě“
Velké téma je elektromobilita v logistice, což velmi intenzivně sledujeme a přemýšlíme, jak se v této oblasti rozvíjet. Využití elektromobility v logistice občas testujeme, vyhodnocujeme si to a v tomto směru se určitě chceme posouvat dopředu.
Iva Pavlousková, external communication manager, Tesco Stores ČR
„Více práce pro automaty“
Přestože automatizace není novým tématem, maloobchodníci stále více automatizují svá zařízení, aby zlepšili efektivitu svých operací. Maloobchodníci často znovu zkoumají všechny aspekty svých operací, aby zjistili, kde má automatizace smysl. Samoobslužné technologie, robotika, automatické dávkování a technologie vizuálního rozpoznávání budou nasazovány mnohem častěji.
Alvaro Molina, European retail director, LPR – La Palette Rouge
„Ekologická ekonomika a ESG“
Velmi výrazným trendem je ekologická ekonomika a ESG. Kolísavé ceny energií a pohonných hmot v průběhu posledních 12 měsíců způsobily, že společnosti se stále více zaměřují na výrobu energie z obnovitelných zdrojů a také na jejím skladování. Dokonce by se dalo říci, že to vnímají jako svou nejvyšší prioritu. Nejen to posunulo ESG na vyšší úroveň a „nakoplo“ tak naši společnost, aby se od ambicí posunula k činům. Firmy se snaží snižovat uhlíkovou stopu, a zákazníci si čím dál tím víc uvědomují důležitost ochrany životního prostředí. Vyhledávají potom služby a produkty, které jsou k němu šetrnější.
Jana Čožíková, associate Industrial Agency, Savills
Článek připravil: Stanislav D. Břeň