Systém pro správu přepravních boxů v automotive využívá technologii RFID
Na konferenci Odette 2023 v Berlíně prezentovali zástupci společností Yusen Logistics a Editel digitální systém správy přepravních boxů pro opakované použití v automobilovém průmyslu. Řešení podle obou firem nejen šetří náklady a zvyšuje efektivitu dodavatelského řetězce, ale přispívá i k udržitelnosti.
Systém pro digitální správu opakovaně použitelných přepravních boxů (RTI) v automobilovém průmyslu zajišťuje efektivní manipulaci s těmito boxy. Využívá technologii RFID, která umožňuje bezkontaktní výměnu dat mezi transpondérem RFID (štítkem/značkou RFID) a čtečkou/zapisovačem RFID (bránou). Když nákladní vozidlo s příslušně „označenými“ přepravními boxy opustí továrnu dodavatele nebo sklad společnosti Yusen Logistics, je tato informace zaznamenána na bráně a data jsou automaticky přenesena ke zpracování do systému řízení RTI. Jakmile přepravní box dorazí na místo určení, je opět zaznamenán na bráně. Toto řešení umožňuje sledovat polohu přepravních boxů v reálném čase. Pokud má firma k dispozici příliš malý počet přepravních boxů k doplnění, systém na to upozorní a zabrání případnému zpoždění v dodavatelském řetězci.
Uvedený systém byl integrován do stávajícího, plně automatizovaného procesu zásobování založeného na EDI komunikaci. Díky tomu lze data dále zpracovávat prostřednictvím EDI a využívat je pro další dokumenty, jako jsou například pokyny k dodávce. „Jako dlouholetý partner v oblasti EDI poskytujeme společnosti Yusen Logistics mnohem více než jen technické propojení. Pomáháme našim klientům konzultacemi, podporou a nabízíme také rozsáhlé odborné znalosti pro implementaci nových procesů,“ říká Gerd Marlovits, generální ředitel společnosti Editel.
Jak vysvětluje Petr Šmidlík, vedoucí IT oddělení ve společnosti Yusen Logistics (Czech), vzhledem ke spolupráci mnoha dodavatelů v automobilovém průmyslu s RTI vznikaly a stále vznikají určité potíže. „Tyto problémy byly vyvolány nedostatkem účinných systémů pro evidenci, správu a řízení RTI,“ poznamenává Petr Šmidlík. Závažné jsou z toho plynoucí dodatečné náklady na přepravu a skladování nebo dočasné náklady na balení či přebalování autodílů pro zajištění dodávek just-in-time. V některých případech může dokonce dojít k zastavení výroby, jelikož potřebné RTI nejsou u příslušného výrobce k dispozici.
Náklady se pak mohou vyšplhat do milionů, jak ukazuje příklad výrobce automobilů, který spravuje zhruba 500.000 RTI. Ročně činily náklady vzniklé nedostatečnou efektivitou při manipulaci s opakovaně použitelnými přepravními boxy více než jeden milion eur. „Díky našemu řešení bylo možné tyto dodatečné náklady snížit o 90 % a dosáhnout návratnosti investice za méně než dva roky,“ vyzdvihuje Petr Šmidlík. Systém už využívá několik společností z automobilového průmyslu v České republice, Thajsku a Japonsku.
Na další podstatný bod spolupráce obou firem upozorňuje Gerd Marlovits: „Plně automatizovaný systém nejen šetří náklady, ale také ulevuje životnímu prostředí, například tím, že se vyhýbá zbytečným přepravním trasám. Ukazujeme tak, že postupující digitalizace v logistických řetězcích může cenným způsobem přispět k udržitelnosti.“ Řešení je kromě odvětví automotive využitelné například i v elektrotechnickém průmyslu.
Foto: Editel/Yusen Logistics
Na horním snímku zleva Robert Matras, integration architect Editel CZ, a Petr Šmidlík, head of IT Yusen Logistics (Czech), při prezentaci řešení na konferenci Odette 2023.