Jindřich Kadeřávek: Softwarové řízení skladu je zásadní pro úspěch projektu automatizace
Česká pobočka norské společnosti Element Logic má za sebou už několik nasazení systému automatizovaného skladu AutoStore v tuzemských firmách. A další implementace se aktuálně připravují. O automatizaci logistických provozů hovořila redakce Systémů Logistiky s Jindřichem Kadeřávkem, CEO společnosti Element Logic Czech Republic.
Jaká je z vašeho pohledu míra automatizace logistických provozů v Česku? Jak si naše země v automatizaci stojí třeba ve srovnání s nejvyspělejšími evropskými zeměmi?
Míra automatizace v ČR je ve srovnání s vyspělými státy Evropy velmi nízká. Neumím přesně vyjádřit procentuálně tuto hodnotu, nicméně co je velmi zásadní, je trend, který je růstový.
Co dosud brání většímu rozšíření automatizace a robotizace ve skladech? Jakou roli hraje například to, že v ČR je stále poměrně levná pracovní síla? Brzdí to ochotu firem automatizovat logistiku?
V současné době se ČR v hlavních ekonomických parametrech velmi přibližuje vyspělé Evropě. Cena práce je sice stále na nižší úrovni, nicméně za posledních pět let let vzrostla skoro dvakrát. Zásadnější problém je z mého pohledu nedostatek pracovní síly na trhu. Společně s nedostatkem skladových prostor a rostoucí cenou za metr čtvereční jsou toto základní argumenty pro automatizaci.
Jaké jsou naopak argumenty těch společností, které automatizaci – alespoň prozatím – odmítají?
Hlavním argumentem je ROI. Pokud klient nevidí smysluplnou návratnost investice, tak ho jen velmi těžko přesvědčíte. V současnosti je také problematická úroková míra investičních peněz, která parametr návratnosti výrazně zhoršuje. Také zhoršená makroekonomická situace v ČR znamená pokles výkonu spotřeby, takže hodně firem oddaluje své investice.
Jakou návratnost investice v rámci projektů zavádění automatizace a robotizace firmy podle vašich zkušeností obvykle požadují?
Obecně mohu říci, že návratnost pod pět let je považována za akceptovatelnou hodnotu.
Jak dlouho zpravidla trvá nasazení systému AutoStore u zákazníků? Na čem doba implementace závisí?
Technologii AutoStore jsme schopni dodat nejdéle do 20 týdnů od podpisu smlouvy. Vlastní instalace a předání systému klientovi hodně záleží na rozsahu díla. Funkční AutoStore většinou předáváme klientovi do tří měsíců od začátku instalace.
Čemu je zapotřebí věnovat při implementaci především pozornost?
Vlastní implementace bývá většinou poměrně bezproblémová. Na co je potřeba si dát veliký pozor v rámci specifikační fáze projektu, jsou jasně definované a popsané procesy skladu. Softwarové řízení skladu je z mého pohledu alfa a omega úspěšnosti celého projektu a jasná definice všech těchto procesů je základem pro hladkou implementaci a následný perfektní chod skladu.
Jaké hlavní předpoklady musí být splněny jak pro úspěšné nasazení, tak i efektivní provoz systému AutoStore a maximalizaci jeho přínosů?
Vlastní chod systému AutoStore není nijak složitý. V rámci předání školíme odpovědné osoby, tzv. „superusery“, kteří umí zvládnout základní funkce celého systému nebo řešit případné technické záležitosti. V reálu pro nás předáním systému klientovi vzniká další fáze projektu, kde se staráme ve spolupráci s klientem o provoz, servis a dostupnost systému, která je v našem případě na úrovni až 98 %.
Připravil: David Čapek