
Udržitelnější přepravy kosmetických produktů nově zajišťují kamiony na LNG
Poskytovatel logistických služeb DB Schenker zařadil do své flotily dva kamiony s pohonem na zkapalněný zemní plyn (LNG), které by následně měly plynule přejít na bio LNG. Provozuje je v rámci zakázek pro společnost L´Oréal, která je tak o krok blíže ke splnění svých udržitelných závazků.
Společnost L´Oréal zastupující portfolio 27 kosmetických značek plánuje u svých výrobků do roku 2030 snížit část uhlíkové stopy tvořené dopravou na 50 %. DB Schenker jde této výzvě naproti, v praxi testuje různá alternativní paliva. V České republice patřil mezi první logistické firmy, které zřídily vlastní plnicí stanici na stlačený zemní plyn (CNG). Nyní ve spolupráci s L´Oréal testuje LNG, aby nejpozději během příštího roku přešel na jeho bio variantu.
Výhodou kapalného skupenství zemního plynu je jeho distribuce a také tankování. „V praxi tankujete objemově méně plynu v kapalné formě čili po změně z kapalného skupenství na plynné máte podstatně více paliva, a to až 3,5násobek. Zároveň máte delší dojezd, zejména ve srovnání s CNG,“ sdílí nové zkušenosti Kateřina Surovcová, key account manager DB Schenker.
Oproti naftovému motoru třídy Euro 6 vypouští motor poháněný palivem LNG o 20 % méně CO2. Spotřeba se pohybuje mezi 23 a 26 kg na 100 km, v závislosti na kvalitě plynu. „Náš lokální cíl pro letošní rok je snížit produkci emisí CO2. LNG kamiony zajistí denní spoje mezi naším distribučním skladem v Jažlovicích a distribučním centrem DB Schenker v Rudné u Prahy a přímé závozy k našim zákazníkům,“ prozrazuje Daniel Dušek, transport manager CHS Hub L´Oréal Česká republika.
V Česku se dá LNG natankovat aktuálně na sedmi čerpacích stanicích. Žádná z nich dosud nenabízí bio LNG. Zkapalněný biometan, který se vyrábí například ze zemědělského odpadu nebo zbytků potravin v gastronomii, je zatím možné získat pouze z dovozu, což není ekonomické ani ekologické. Ve druhé polovině letošního roku už by ale dopravci měli mít možnost biopalivo načerpat.
„LNG vozidla mají asi o 20 % vyšší pořizovací cenu, vyžadují častější servis a proškolení řidičů na jiné tankování a přísné dodržování bezpečnostních pokynů. Výhodou je naopak nulová silniční daň, nižší emise a zejména pak možnost prakticky okamžitě přejít na ještě ekologičtější bio LNG,“ bilancuje Kateřina Surovcová.
Provoz LNG kamionů pro distribuci výrobků skupiny L´Oréal je mezikrokem, než se v příštím roce podaří přejít na bio LNG a dosáhnout skutečně významného snížení emisí. Podle současných propočtů by to mohlo být až o 40 %.