Kongres OBALKO 11 připraví český a slovenský obalový trh na blížící se tsunami
V polovině října zaplaví Čestlice, příznačně v Aquapalace Hotelu Prague, tsunami. Stovky obalových profesionálů a profesionálek sem totiž zavítají na kongres OBALKO 11, jež si letos vytkl hlavní téma se sloganem „Obalové tsunami je tu, zůstaňte na vlně“.
Co se tím myslí, objasnila Kateřina Osterrothová, programová ředitelka kongresu: „Tsunami jsou způsobeny různými geologickými narušeními jako zemětřesení, sesuvy půdy nebo podvodní sopky. I na obalovém trhu jsou patrná četná narušení – evropské i lokální regulace, rostoucí a neustále se měnící požadavky spotřebitelů, raketově zvyšující se náklady, které ohrožují naše hospodářské výsledky, převratné technické a technologické změny, jež nás nutí ke stálým inovacím, či pokračující nedostatek zaměstnanců. Nyní se spojilo více narušení obalového ekosystému a vytvořilo vlnu připomínající tsunami, která se řítí na obalový trh.“
Vlivem zvoleného tématu očekávají pořadatelé ze společnosti ATOZ Group velkou návštěvnost. „Vloni byl desátý ročník tohoto největšího obalového kongresu v Česku a na Slovensku. Zaznamenali jsme rekordní účast 480 návštěvníků. Letošní téma je vzhledem k aktuálně chystané legislativě i dlouhodobě působící transformaci odvětví velmi atraktivní. Doufám, že to lidé z branže ocení a kongres jich přiláká opět více,“ řekl Jeffrey Osterroth, jednatel ATOZ Group.
Skok do neznáma
Každá novinka a změna bývá skokem do neznáma. Pokud je obalový průmysl před skokem, kdo jiný by měl vystoupit jako úvodní motivační řečník než jeden z nejzkušenějších světových skokanů? Bývalý akrobatický lyžař, olympijský vítěz v akrobatických skocích na lyžích, který jako první člověk na světě skočil trojité salto s pěti vrty, trojnásobný účastník zimních olympijských her, jenž současně dvanáctkrát vystoupil na stupně vítězů v závodech světového poháru, zkušený moderátor, podnikatel a motivátor Aleš Valenta. Popíše, jak se psychicky i fyzicky nastavit před velkou změnou, která vám má obrátit život naruby – osobní, sportovní, manažerský, podnikatelský. Dá vám recept, jak být mentálně připravený na obří výzvy.
Pokud obalové legislativní tsunami přinese velké změny jak dodavatelům obalů, tak každé společnosti, jež své zboží balí, pak je třeba důkladný výklad od nejpovolanějších odborníků na trhu. To, jak chápat potenciální dopad obalového tsunami, budou prezentovat David Surý (Ministerstvo životního prostředí) a Zbyněk Kozel (EKO-KOM).
Po tomto odborném entrée přijde čas pro velkou panelovou diskusi s poněkud provokativním názvem: „Zůstane po obalovém tsunami v průmyslu kámen na kameni?“. Panel nabídne vhled do současného stavu a budoucnosti obalového průmyslu. U jednoho stolu zasednou zástupci obchodníků, výrobců obalů, státní správy, profesních organizací či organizací EPR, aby diskutovali o aktuálních výzvách. Jaká nařízení míří z Evropské unie do ČR a na Slovensko? Jsou nastavené cíle realistické z pohledu institucionálního, technologického, ekonomického i společenského a politického? Jak do transformace obalového průmyslu zapojit širokou veřejnost? Jak se očekávání regulátorů promítnou do budoucí podoby obalového trhu? Jak se změní vztah mezi průmyslem, uživateli obalových řešení a spotřebiteli? Dokážou se české, slovenské a evropské obalové společnosti vyrovnat s náporem technologických změn a inovací? Předefinuje nová legislativa vztah spotřebitelů k obalům – z hlediska spotřeby, udržitelnosti, marketingu i zážitku z produktu? Kolik bude „obalové tsunami“ stát a kdo to zaplatí? To jsou jen některé otázky, které zazní.
Příležitost okopírovat nejlepší obalové nápady
Odpolední program konference nese označení Inovace a best practices na obalovém trhu. Budou popsány nejnovější obalové projekty a zazní nejlepší případové studie z českého a slovenského trhu za uplynulý rok. Pořadatelé jednají o celkem dvanácti zajímavých inovacích a případových studiích, které naplní celý odpolední blok až do podvečerních hodin. Jeffrey Osterroth poznamenává: „Cílem dopoledního i odpoledního bloku je informovat a inspirovat české a slovenské obalové profesionály o tom, jak mohou zlepšit svá řešení a strategie v rámci přípravy na obalové tsunami, které míří na trh.“
Inovace totiž představují jednu z (mála) možností k úspěšnému zvládnutí tsunami, které se řítí na český a slovenský obalový trh. Je třeba najít způsoby, jak zlepšit obaly a související procesy, abychom naplnili obrovská očekávání nejen regulačních orgánů, ale i klientů a spotřebitelů. Jednotlivé obalové projekty uvedou profesionální moderátoři, novinkou oproti předchozím ročníkům bude, že se tak nestane v samostatných sekcích, ale v jednom odpoledním konferenčním bloku.
Např. generální ředitelka společnosti LEGO Production Michaela Horáková popíše, jak se společnost zcela zbavuje plastových obalů a přechází k papíru. Vedoucí logistické strategie společnosti Decathlon Oliwia Guziel pohovoří o novém projektu vratných obalů společnosti, včetně čerstvých dat o úspěchu tohoto inovativního projektu. V programu nebudou jen velké korporace, ale vystoupí i malé firmy, jako je startup Alaskan Fisherman, který ve spolupráci se společností Smurfit Kappa vyvinul nový transportní obal bez polystyrenu pro ryby přepravované ze vzdálených vod. Tento obalový exponát je mj. nominován na letošní ocenění Obal roku. Další obalovou inspiraci představí Budějovický Budvar, který řešil problematiku malosériových a sezonních obalů. Obrátil se přitom na společnost THIMM a využil její digitální technologický „park“.
V závěru konference OBALKO upřeme pozornost na budoucí vývoj. V rámci panelové diskuse nazvané Skutečnost a sny obalového průmyslu se zaměříme na to, co bude ovlivňovat obalovou branži, jaké typy obalů se uplatní, jaké technologické inovace a materiály lze očekávat či zda obalový trh přežije nápor nových nařízení a směrnic. Budeme debatovat o možnosti posunu oboru díky možnostem, jež přináší umělá inteligence. Podíváme se na to, jak lépe komunikovat s širokou veřejností s cílem sdělovat důležitá témata a vyvracet mýty o obalech.
Načerpané poznatky je třeba prodiskutovat – formálně i neformálně. A právě networking je silnou složkou kongresu OBALKO. Účastníci a účastnice se mohou těšit na oblíbený BizPACK, speed-datingovou platformu pro poznání potenciálního obchodního partnera. Po skončení odpoledního odborného programu přichází čas také na předávání cen Obal roku 2023, což je krásnou společenskou událostí obalového průmyslu. A večer pak přichází Packaging Business Mixer, který bude letos tematicky zaměřen na Havaj a surfování. Společenský, ale i poznávací rozměr má sekce Balení v akci, což představuje exkurze do atraktivních provozů, jež se konají druhý den kongresu.
Vstup zdarma pro výrobce a distributory baleného zboží
Kongres je výbornou příležitostí pro setkání dodavatelů a odběratelů obalových produktů a služeb. Právě skupina uživatelů obalových řešení má vstup na celý kongres zdarma. Je nutná pouze registrace na webu www.obalko.cz/registrace/registrace-uzivatel. Dodavatelé se registrují na webu www.obalko.cz/registrace/registrace-poskytovatel.