EASTLOG zveřejnil konferenční program a chystá se prolomit limity
Kongres EASTLOG letos aspiruje na to prolomit všechny limity. Jednak má ambici dosáhnout historicky nejvyšší návštěvnosti, totiž 600 účastníků, a jednak své hlavní motto stanovil jako Logistics Unlimited, tedy logistika bez limitů. „Co tím myslíme? Postpandemické napětí a válka na Ukrajině přinášejí problémy a nedostatky. Jsou to vysoké náklady na pohonné hmoty, nárůst cen energií, omezení v přeshraniční a globální dopravě, nedostatek pracovních sil mimo jiné z Ukrajiny, obavy firem z dalšího vývoje a odkládání potřebných investic. Kongres bude ideální platformou pro diskusi s kolegy z oboru a hledání řešení obtížných situací včetně odemčení nyní limitovaného potenciálu logistiky,“ vysvětluje Jeffrey Osterroth, jednatel pořadatelské společnosti ATOZ Group. Kongres se koná ve dnech 25. a 26. května 2023 v pražském centru O2 universum.
Logistika za hranou možností
Dopolední část konference se zcela „položí“ do hlavního tématu, tedy zboření limitů. „Při hledání hlavních řečníků jsme oslovili profesionály, kteří museli při plnění povinností překonat ty největší logistické výzvy. Dva klíčoví řečníci se vyrovnávali s největšími myslitelnými překážkami – přírodní katastrofou a válkou,“ říká programová ředitelka kongresu Patricie Jakešová.
Nejdříve vystoupí Jiří Němčík z Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje. Jeho záchranný tým byl mezi prvními, který pomáhal při nedávném zemětřesení nebývalého rozsahu v Turecku. „Logistika je klíčem k úspěchu všech misí, kdy se počítá každá hodina pro záchranu lidských životů. Krizová logistika v sobě kombinuje faktor dopravy i schopnost správné reakce na vzniklou situaci. Není snadné připravit se na všechny eventuality, ale co nejvíce pomáhá, jsou správně nastavené procesy, které mají v sobě dostatečnou míru flexibility,“ vysvětluje Jiří Němčík.
Klíčovým spíkrem dopoledního programu bude také Olena Vdovychenko ze společnosti Metro Cash & Carry Ukrajina. Její prezentace má příznačný název Logistika v době války: Jak překonat tu největší překážku v podnikání. Generální ředitelka společnosti Metro Ukrajina Olena Vdovychenko odvypráví poutavý příběh, jak se vyrovnala s naprosto limitní situací válečného konfliktu a dokázala přitom udržet vysoké nasazení celého týmu.
Následovat bude první velká panelová diskuze s názvem Logistika bez limitů. Přední logističtí odborníci (např. Tomáš Hofer, Notino; Miroslava Jechoux, DLC Napajedla; Jiří Kristek, Cushman & Wakefield; Pavel Sovička, Panattoni; Jaroslav Žlábek, Toyota Material Handling CZ) se zamyslí nad tím, jaké jsou překážky, se kterými se potýká logistické odvětví u nás, v Evropě i ve světě? Debata se povede rovněž o tom, v jakých logistických oblastech je nevyužitý potenciál a proč se tak děje či zda technologie jako strojové učení nebo umělá inteligence otevírají potenciál pro další rozvoj logistiky a supply chainu. Které oblasti logistiky budou nejvíce profitovat z dalšího postupu automatizace a robotizace? Jak významné limity pro logistiku představují geopolitika, obchodní soupeření států a celní bariéry? Jak se budou měnit logistické toky z a do České republiky v kontextu trendů jako elektromobilita, nearshoring, robotizace, využívání obnovitelných zdrojů energie, snižování energetické náročnosti a využívání fosilních paliv, zavádění 3D tisku, zvyšování podílu recyklace materiálů či energií nebo stárnutí populace? Všechny tyto otázky a mnoho dalších položí Patricie Jakešová.
Odpolední program: Desítky případových studií, dvě panelové diskuze a HR panel
Odpoledne je koncipováno jako přehlídka workshopů. Pořadatelé letos zařadili čtyři: Skladování & development, Transport & spedice, Digitalizace & automatizace a Lidské zdroje. I v tomto případě bude snaha „odemknout nevyužitý potenciál logistiky“. Patricie Jakešová poznamenává: „Jedním z nejlepších způsobů, jak odstranit bariéry v logistice, je zaměřit se na určité příklady z praxe, jak jednotlivé společnosti dokázaly uvolnit svůj vlastní logistický a přepravní potenciál, a poté toto know-how a zkušenosti sdílet s trhem jako celkem.“
V odpoledním programu tak účastníci vhlédnou do zajímavých provozů a projektů. Ve třech sekcích jich bude celkem čtrnáct, prezentovat bude téměř 30 přednášejících. Řečníci vždy představí konkrétní obchodní případ nebo případovou studii. Seznámíte se s těmito projekty:
- Kaufland rozšířil sklad a zavedl nová logistická řešení (Kaufland Česká republika)
- Nabíjení vozíků z FVE a systémové řízení spotřeby přinášejí výrazné úspory (Mokate Czech / Gekkon International)
- Solární logistika: Opatrně, bezpečně, spolehlivě (SolSol / Rohlig Suus Logistics)
- Nový sklad pro Zooplus: Od HR k provozní dokonalosti (Zooplus / GXO)
- Svůj první evropský R&D projekt započal Lumax v Ostravě (Lumax / CTP)
- Když s logistikou pomáhá 5G (Dextrum Fulfillment / T-Mobile Česká republika)
- Malfini automatizuje logistiku textilu (Malfini / Element Logic Czech Republic)
- Košík.cz kompletně přestavěl sklad za 13 týdnů (Košík.cz / Bito Skladovací technika CZ)
- Jak optimalizovat a automatizovat intralogistiku v automotive (Vapol CZ / Vertiflex)
- Autonomní vozíky zvýšily efektivitu logistiky v Datartu (HP Tronic Zlín / 4IGV)
- Simulace jsou pro rozhodování Alzy klíčové (Alza.cz / Solvertech)
- Chytrý nebo hloupý skladník (Helcel Nábytek / K2 Atmitec)
- Cloudový YMS řídí příjem i kontrolu online (Elektrometall / Time Slot Control)
- Jak digitalizovat burzy nákladu (Fast ČR / Timocom)
Součástí odpoledních sekcí budou také dvě panelové diskuze. Jedna nese název Budoucnost skladování, skladování budoucnosti. A padnou určitě tyto otázky: Proč je v Česku nedostatek skladových prostor? Je vždy nutné otevírat nový sklad, nebo stále existují rezervy pro optimalizaci skladových zásob? Jak se vyrovnat s kritikou, že se stáváme zemí skladů? Mohou být obce a města motivovány k tomu, aby povolovaly další výstavbu průmyslových budov, a je to žádoucí? U kterých oborů nyní zaznamenáváme největší poptávku po skladových prostorách? Když to nejde u skladů do šířky, co jít do výšky? A lze to s ohledem na regulativy obcí? Jakým směrem se ubírá skladování ve městech a jsou dark story řešením zásobování velkých sídel? Uslyšíme názory například Pavla Hampejse (SIKO Koupelny), Laurenta Jechoux (Contera), Jakuba Jonáše (Ferag CZ) či Pavly Majerové (Makro Cash & Carry ČR). Moderuje Patricie Jakešová.
Druhá debata s označením Nákladní doprava na rozcestí zacílí na dopravu. I zde je mnoho témat a otázek, např. jak zpřísňující ekonomické limity, zejména norma Euro 7, ovlivní budoucnost nákladní dopravy? Kde jsou aktuální limity alternativních paliv pro nákladní dopravu? Prosadí se v těžké nákladní silniční dopravě elektřina, plyn, vodík, syntetická paliva nebo ještě něco jiného? Jak důraz na ekologizaci a dekarbonizaci nákladní dopravy ovlivní ceny přeprav? Jak tranzitní dopravu v Evropě omezují dopravní kongesce, celní či bezpečnostní bariéry a spory mezi státy? Co je dnes nejnáročnější na práci řidiče a jak lze odstranit limity, jež brání vstupu nových řidičů do oboru? Panují na trhu férová pravidla pro získávání zakázek? Jak situaci v nákladní dopravě ovlivňuje automatizace a digitalizace? Debatou provede Stanislav Břeň (Systémy Logistiky).
V samostatné odpolední sekci se také desítky HR manažerů z logistiky a dopravy zaměří na aktuální téma logistického pracovního trhu. Jaký má vliv válka na Ukrajině na dostatek zaměstnanců v oboru? Máme vnímat nárůst nezaměstnanosti negativně, nebo pozitivně? Jak podniky ustojí tlak na zvyšování mezd v důsledku vysoké inflace? Jak automatizace a digitalizace ovlivňují práci v logistice? Debatu povede Roman Molek (Transearch International).
Logistika a ekonomické limity
Podvečerní program zahájí Helena Horská (Raiffeisenbank) s příspěvkem na téma Jak restartovat ekonomiku, a naopak zkrotit inflaci. „Česká ekonomika si prošla ‚perfektní bouří‘. Koronavirový šok byl vystřídán cenovým šokem, ke kterému se záhy přidal válečný konflikt na Ukrajině a s ním spojený energetický šok. Nejistota nabyla extrémních úrovní. Produkční kapacita ekonomiky se pod tíhou šoku snížila a pádivý růst produkčních a životních nákladů vedl firmy a domácnosti k úsporám,“ říká přední česká ekonomka a dodává: „Nastartovat ekonomiku bude vyžadovat strukturální změny, modernizaci hospodářství, posílení jeho odolnosti, investice do nových technologií, ale také do lidí – lidského kapitálu. Česká ekonomika se nachází ve fázi hledání nových výkonných motorů růstu.“
Program konference uzavře další velká panelová diskuze s názvem Ekonomické limity české a evropské logistiky. Vedle Heleny Horské vystoupí např. Martin Baláž (Prologis), Martina Horká (dm drogerie markt), Jan Hyťha (HOPI Holding) či Michael Ondraschek (M.A.S. Automation). Debatu řídí známý rozhlasový a televizní moderátor Jan Pokorný.
Pravidelní účastníci vědí, že EASTLOG není jen konference, ale kongres s komplexním programem. Během obědové pauzy se proto uskuteční sekce BizLOG, která je sledem speed-datingových setkání uživatelů a poskytovatelů logistických služeb a produktů. Během deseti minut se obě strany seznámí a zjistí, zda existuje příležitost pro další jednání a rozvoj byznysu. To, co je během oběda organizované a má jasnou strukturu, se ve večerní části přesouvá do neformální roviny. Logistický Business Mixer poskytuje fantastickou šanci pro navazování nových a utužování již vybudovaných kontaktů. To vše při výtečném jídle, pití a společenském programu.
Nikoliv jedna, ne dvě, ani tři, ale čtyři exkurze
EASTLOG by nemohl existovat bez návštěv logistických provozů neboli doprovodného programu SEELOG. Jsou kořením tohoto kongresu a dávají účastníkům šanci vidět v reálu to, o čem se hovoří na pódiu. Na zájemce letos čekají čtyři logistické lahůdky:
- Distribuční centrum Kauflandu v Modleticích,
- Logistické centrum Viapharmy v Pavlově u Kladna,
- Nový automatizovaný sklad společnosti Plzeňský Prazdroj v Plzni a
- Logistický a výrobní provoz automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi.
Všechny tyto návštěvy se uskuteční druhý den kongresu, tedy v pátek 26. května. Zájem o návštěvy je vyšší než počet volných míst, takže přednost mají ti, kteří se na kongres přihlásí dříve.