logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Firmy posilují monitoring dodavatelského řetězce, potvrzuje průzkum Téměř polovina výrobních...
  • Na cestě k „zelenějším krabicím“ Před logistickým odvětvím stojí úkol, jehož komplexitě,...
  • Dachser kupuje australského poskytovatele leteckých a námořních přeprav Logistický provider...
  • Gebrüder Weiss bilancuje: obrat loni vzrostl o téměř pětinu Mezinárodní logistická společnost...

Při konsolidaci skladů hraje roli ekonomika, efektivita i ekologie

18. ledna 2023
Reality 0
388
Při konsolidaci skladů hraje roli ekonomika, efektivita i ekologie

Při konsolidaci skladů hraje roli ekonomika, efektivita i ekologie

Nezřídka bývá provoz několika menších skladů pro firmy nevýhodný, a tak volí cestu jejich konsolidace a přesunu „pod jednu střechu“. Za jakých okolností by k takovému kroku měly přistoupit a jak mají následně postupovat?

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 202 (listopad–prosinec 2022). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.

Jak dnes hledat (a najít) nové skladové prostory?

V obecném smyslu platí, že (dobře využitý a fungující) velký sklad je s ohledem na efektivitu provozu, resp. nákladu na jednu zmanipulovanou jednotku, výhodnější variantou než provoz více menších skladů. Zejména pokud se jednotlivé skladové provozy nacházejí v podobné lokalitě a jsou určeny k distribuci pro stejný trh, je provozně výhodnější operovat z jednoho centrálního skladu. „Logisticky je provoz jednoho velkého skladu výhodnější například i z pohledu expedice, kdy v případě, že se na jeden dopravní prostředek musí naložit více položek a tyto nejsou umístěny před samotnou expedicí v jednom skladu, musí se expedované zboží buď do jednoho skladu nejdříve přepravit, nebo kamion musí nakládat na více místech. To jsou vše dodatečné náklady a časové prostoje,“ podotýká Robert Sgariboldi, director v oddělení pronájmu průmyslových nemovitostí společnosti JLL.

Přesto se v některých případech daná firma rozhodne neoperovat jen z jednoho skladu, k čemuž může mít relevantní důvody. „Například pokud chce diverzifikovat riziko (nedávná situace s covid-19 nahrávala provozu více samostatných oddělených skladů) nebo je mít více skladů vhodné z pohledu logistického řetězce (rychlost dodání klientovi, rozdílné toky zboží a podobně), může provoz více skladů stále dávat smysl,“ upozorňuje Robert Sgariboldi.

Benefitem je i snížení uhlíkové stopy

Sklady versus uhlíková stopa

Nicméně jak jsme již zmínili výše, zpravidla platí opak. V rámci konsolidace skladů je významný nejen aspekt ekonomický, ale i hledisko udržitelnosti.

„Jedná se o případy, ve kterých je efektivnější a levnější sloučit více skladů do jedné lokality i přesto, že dopravní vzdálenost ke koncovému zákazníkovi může být delší,“ vysvětluje Matěj Indra, vedoucí oddělení průmyslových a logistických pronájmů ve společnosti 108 Agency. Centralizace skladového řešení má za cíl maximalizovat využití skladové kapacity, personálu, sloučení zásilek do větších celků a v neposlední řadě snížení nákladů na dopravu a související snížení uhlíkové stopy.

Jak poznamenává Tomáš Novotný, development and asset management director skupiny Arete, vždy záleží na konkrétním případu – lokacích, poptávce klientů, ceně dopravy v daném místě atd. „Ze svého pohledu mohu doporučit být především s logistickým partnerem stoprocentně transparentní a sdělovat informace. Ať už jde o časový rámec či jeho případné odchylky. Pak totiž má klient čas reagovat na případná zpoždění, plánovat relokaci stávajících provozů i s ohledem na pracovní sílu a podobně,“ dodává Tomáš Novotný.

Procesy, lokalita, dostupná pracovní síla

V případě, že společnost má více menších skladů, zvýší jejich konsolidací efektivitu z metru čtverečního skladu. Pro zvýšení této efektivity využívají firmy v řadě případů automatizované skladové systémy nebo maximální možnou výšku skladu. „Při konsolidaci skladů je také velmi důležité správně nastavit procesy fungování, aby došlo k požadovanému zvýšení efektivity a úspoře nákladů, například sdružováním objednávek,“ konstatuje Vojtěch Peřka, business developer ve společnosti CTP.

Kromě správného plánování a nastavení procesů je neméně zásadní vhodná lokalita skladu a také dostupnost pracovní síly, a to i s ohledem na budoucí rozvoj a růst. „Mnohdy dochází ke konsolidacím skladů bez použití automatizovaných skladových systémů, které by mnohonásobně zvýšily efektivitu využití skladu a snížily náklady na pracovní sílu. Pořízení takové technologie je nákladná záležitost, ale tato investice se může velice rychle vrátit zpět,“ pokračuje Vojtěch Peřka. Při současné rekordně nízké neobsazenosti industriálních budov a rostoucích cenách nájmů by společnosti měly zohlednit všechna hlediska, aby dosáhly co nejefektivnějšího využití skladu.

Je rovněž podstatné, aby firma plánující konsolidaci skladů vše řešila v dostatečném předstihu, a to alespoň 12 až 18 měsíců před kýženým zahájením využívání nových prostor, jak doporučuje Martin Baláž, viceprezident a country manager společnosti Prologis v ČR a na Slovensku. „Vzhledem k situaci na trhu i obecnému nedostatku volných prostor v České republice dnes totiž samotná výstavba nové logistické budovy trvá 11 až 12 měsíců,“ konkretizuje Martin Baláž.


„Maximální využití skladové kapacity“

Ke konsolidaci skladů pod „jednu střechu“ by mělo dojít v momentě, kdy provoz více skladů v několika lokalitách není efektivní, ekonomický. Nezapomínejme v dnešní době ani na ekologický aspekt provozu související v případě vícero skladů s vyšší dopravní zátěží. V době stále se zvyšujícího nájemného a obecně nákladů souvisejících s provozem, je určitě cestou co největší optimalizace skladů a maximální využití jejich kapacity. V rámci projektu centralizace skladů musí být zohledněna primárně lokalita a dostupnost všech klíčových zákazníků společnosti. Výběr lokality pro centrální sklad je složitý proces, který je dnes velmi často založen na velkém množství dat, která jsou následně algoritmicky vyhodnocována a slouží jako jedno z vodítek pro určení možných lokalit.

Matěj Indra, vedoucí oddělení průmyslových a logistických pronájmů, 108 Agency


„Analýza toku zboží pomůže k výběru lokality“

Pro výběr lokality centrálního skladu neplatí v zásadě jiná pravidla než pro výběr lokality pro jakýkoliv jiný sklad. Nejvhodnější lokalita se dá určit většinou z analýzy toku zboží (Centre of Gravity) a následně do hry vstupují ostatní faktory, jako zmíněná dostupnost pracovní síly, dopravní obslužnost a další standardní faktory. Pro projekty centrálních skladů je pak kladen větší důraz právě na problematiku dopravy (dopad intenzity dopravy na okolí, dostatečné manipulační, odstavné a parkovací plochy, dobré napojení na silniční infrastrukturu) a míru flexibility dalšího růstu skladu v dané lokalitě, ideálně ve stejné budově.

Robert Sgariboldi, director v oddělení pronájmu průmyslových nemovitostí, JLL


„Konsolidace skladů souvisí s růstem firmy či udržitelností“

Bylo by chybou se domnívat, že za konsolidací skladů jsou jiné důvody než finance. Vždy jde buď o růst společnosti, nebo o její udržitelnost. Optimalizací provozu totiž můžete dosáhnout jak úspor, ale také růstu byznysu. Zároveň platí, že obojího dostáhnete jen stěží v případě několika oddělených závodů. Pokud pomineme finance, motivátorem pro konsolidaci skladů může být modernizace výroby – například její robotizace. Obecně platí, že přechod na nové technologie se ne vždy rovná nárůstu potřebných výrobních ploch. Pokud bychom se bavili čistě o logistice, domnívám se, že o konsolidaci jde v okamžiku, kdy organicky udržitelný nárůst byznysu překročí udržitelnou hranici a není možné operovat z mnoha, v tu dobu zrovna dostupných lokalit.

Tomáš Novotný, development and asset management director, Arete


Článek připravil: David Čapek

Hlavní foto: Contera (Na snímku: Řetězec Sportisimo konsolidoval a relokoval své sklady z Rudné u Prahy, kde operoval ve třech budovách, do jednoho centrálního skladu v Ostravě.)

 

Související články:

Jak dnes hledat (a najít) nové skladové prostory? Sklady versus uhlíková stopa BMS drží náklady na vytápění či osvětlení pod kontrolou

Doporučujeme

České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Logistika v praxi 2023

Logistika v praxi 2023 BITO skladovací technika vždy přináší svým zákazníkům komplexní logistická řešení na míru. Díky našim bohatým zkušenostem dokážeme najít správnou aplikaci pro každé průmyslové odvětví. Našim zákazníkům dodáváme kromě skladového vybavení také část našeho já, know-how našich zaměstnanců, sdílení referencí našich zákazníků, zkrátka něco, co si můžete ověřit v praxi. Pomocí série konferencí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park Bývalý brněnský areál Zetoru je znamenitým příkladem toho, proč je důležité revitalizovat staré průmyslové areály – a jak to dělat dobře. Na příběh slavného území navazuje developer CTP, který navrací lokalitě její využitelnost v podobě udržitelného městského průmyslově-obchodního parku. V novém CTParku Brno Líšeň najdou […]

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou Mezinárodní poptávku táhnou zelené technologie související s úsporou energií Doby, kdy Česká republika byla orientovaná na skladiště a montovny, se začínají pomalu, ale jistě měnit. Jen v poslední době se staví celá řada závodů, které souvisí s proměnou energetiky a dopravy. Automobilový průmysl se začíná posouvat směrem […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required