Ydistri pomáhá řetězci parfumerií Douglas efektivněji řídit skladové zásoby
Český start-up Ydistri, který s využitím vlastní prediktivní technologie pomáhá firmám optimalizovat skladové zásoby a eliminovat tzv. „dead stock“, nově spolupracuje se sítí parfumerií Douglas. Díky nástroji společnosti Ydistri se během prvních dvou měsíců od implementace podařilo napříč polskou sítí poboček redistribuovat a úspěšně prodat více než 90 % produktů, u nichž za posledních šest měsíců nedošlo k žádné transakci.
Redistribuce v Douglasu míří kromě boje s plýtváním také na zboží, které je v síti nedostatkové. Pomáhá tak nejen se zvýšením prodejů, ale také se zvyšováním zákaznické spokojenosti a zlepšováním celkového vnímání značky.
Ydistri svůj nástroj staví na základě předchozích zkušeností členů týmu v oblasti supply chain managementu, včetně systémů pro automatizované řízení zásob. Intelligent Rebalancing Platform (IRP), nástroj pro chytrou redistribuci, je postaven na skutečnosti, že vzniku mrtvých zásob není možné zabránit, je ale možné ho s pomocí analýzy rozložení stávajících zásob a výpočtu prodejního potenciálu napříč sítí výrazně omezit.
Zboží, které redistribucím může podléhat, je různorodé a mezi klienty Ydistri se tak řadí firmy z mnoha oblastí podnikání. Kromě segmentu knih, lékárenského zboží nebo pet food do portfolia Ydistri navázáním spolupráce s řetězcem Douglas nově přibyla také kategorie parfémů a kosmetiky.
„Segment, ve kterém Douglas působí, je z hlediska našeho zaměření velmi zajímavý. Ke vzniku dead stocku jsou totiž vždy nejnáchylnější takové kategorie zboží, které mají velmi rozmanité varianty jednotlivých produktů. Pokud tedy prodáváte parfémy, nebo třeba barvy na vlasy, laky na nehty či jinou odstínovou kosmetiku, v porovnání s jinými segmenty pracujete s velkým množstvím zboží, jehož prodeje nejsou napříč pobočkami homogenní. To samozřejmě zvyšuje i riziko vzniku mrtvých zásob,“ popisuje Roland Džogan, CEO společnosti Ydistri.
S pomocí technologie společnosti Yditri lze hladiny zásob průběžně efektivně vyrovnávat napříč celou sítí prodejen Douglas. V důsledku to kromě výrazného snížení objemu zboží, které je náchylné k tomu stát se mrtvou zásobou, vede také k eliminaci výpadků zásob z důvodu narušení dodavatelského řetězce. Společnost Douglas tak dokáže udržovat dostatečně širokou nabídku produktů i bez dodatečných objednávek od dodavatelů. Síť tak může mnohem lépe konkurovat online prodejcům, a to i v obdobích, které jsou typické velkými výkyvy prodejů, jako jsou Vánoce, Valentýn a jiné speciální události. Právě okamžitá dostupnost produktů, které lze na místě vyzkoušet či porovnat, je přitom jednou z hlavních konkurenčních výhod, které kamenné obchody v současnosti oproti e-commerce mají a které výrazně zlepšují zákaznické vnímání značky a její reputaci.
„Po náročném období ovlivněném pandemií a problémy v dodavatelském řetězci jsme hledali možnosti, jak jít co nejvíce naproti zákazníkům, kteří se pomalu začali vracet zpět do kamenných prodejen. Hledali jsme způsob, jak se vyhnout prázdným regálům a zákazníkům nabídnout zboží, které potřebují, i v průběhu dodavatelské krize. Ihned po jednoduché implementaci Ydistri jsme dokázali průběžně eliminovat více než 95 procent našich mrtvých zásob a zároveň jsme výrazně snížili i počet vyprodaných zásob v síti našich prodejen,“ komentuje implementaci nástroje Ydsitri Michal Gajkowskij, člen představenstva ve společnosti Douglas.
Redistribuce se přitom netýkají pouze odstínového zboží a parfémů. Jako řešení dead stocku je možné je aplikovat na jakýkoliv sortiment, který lze bezpečně a bez rizika poškození převézt z prodejny na prodejnu. Systém Ydistri za pomoci specializovaného optimalizačního algoritmu navrhuje vždy nejvýhodnější balíčky redistribucí mezi prodejnami, a to jak z pohledu ekonomického, tak ekologického.
Ilustrační foto: Douglas