
Autonomní manipulační technika vyžaduje jednotné komunikační rozhraní
Vozíky bez řidiče (FTF) a autonomní mobilní roboti (AMR) získávají na oblibě především díky efektivnímu fungování a rychlosti, jakou materiál automatizovaně přepravují. Aby byly ovšem vhodné pro masový trh, je potřeba jednotné rozhraní, jako je VDA 5050.
Pouze prostřednictvím jednotného rozhraní je možné řídit a koordinovat vozíky nezávisle na jejich výrobci. „Ve společnosti Still si myslíme, že abychom mohli nadále plnit požadavky našich zákazníků, bude jednotné rozhraní v budoucnu nevyhnutelné,“ vysvětluje Florian Kratzer, international key account manager Automated Solutions společnosti Still.
Řešení přináší standardizované komunikační rozhraní VDA 5050. S jeho podporou je například možné sjednotit řízení zakázek nebo řízení přepravy heterogenních flotil pod jedno uživatelské rozhraní. Svou výkonnost rozhraní prokázalo mimo jiné během akcí AGV Mesh-Up pod záštitou německého oborového svazu manipulační techniky a intralogistiky. Společnost Still se na této akci, která se konala v rámci akce IFOY Test Camp, podílela již loni. Společně s různými výrobci zde Still ukázal, jak spolu nejrůznější přepravní vozíky bez řidiče přes rozhraní VDA-5050 vzájemně komunikují, jsou na společné ploše bezpečně a efektivně naváděny a dokážou spolu provádět úkoly přepravy. „Minulý rok jsme v rámci tohoto testování pod řídicí systém skupiny Kion (do které patří i Still) do homogenní jednotky velmi úspěšně sloučili vozíky různých výrobců s velmi rozdílnými navigačními technikami a přepravními schopnostmi,“ říká expert společnosti Still.
Úspěchy takovýchto předváděcích akcí ukazují, že přepravní systémy bez řidiče budou připraveny pro masový trh. Florian Kratzer k tomu poznamenává: „Vizí společnosti Still je poskytovat automatizovaná řešení široké veřejnosti. Budeme tak moci vyhovět i dlouhodobým poptávkám zákazníků s velkým objemem, které vyžadují velké, automatizované flotily.“
Přizpůsobením interního koncernového řídicího softwaru pro přepravní systémy bez řidiče a integrovaného softwaru ve vozících na rozhraní VDA 5050 si poskytovatel intralogistických řešení z Hamburku navíc zajišťuje kompetenci integrovat do svého systému i produkty jiných poskytovatelů. Současně tak Still může nabízet sériově vyráběné přepravní vozíky bez řidiče, které lze přes VDA 5050 integrovat do řídicích systémů jiných výrobců, například do systému dodavatele softwaru Synaos.
To, že rozhraní VDA 5050 nemá uplatnění pouze v rámci akcí a k předváděcím účelům, ukazuje partnerství, které společnost Still uzavřela s inovativním dodavatelem softwaru Synaos. Tato spolupráce neslouží pouze k praktické realizaci a zavádění nejmodernějších automatizovaných projektů, ale především k nabídnutí možnosti zákazníkům, aby si mohli sami vybrat jak software, tak hardware, a obojí individuálně spojit – přesně to, co VDA 5050 slibuje.
Wolfgang Hackenberg, CEO a spoluzakladatel firmy Synaos, říká: „Těší nás, že jsme se společností Still přijali další silnou značku do naší mezinárodní partnerské sítě. Naše intralogistická řídicí platforma Syna.os Logistics od začátku podporuje rozhraní VDA 5050. Dnes na tomto základu řídíme řadu implementací u zákazníků. Díky partnerství profitují naši zákazníci několikanásobně, protože si individuálně vybírají svůj hardware a software pro realizaci svých intralogistických procesů a výrazně zvyšují svou efektivitu.“
Podle Floriana Kratzera probíhají se standardizovaným komunikačním rozhraním VDA-5050 procesy ještě výrazně bezpečněji a jednodušeji. „Jako zodpovědný výrobce proto budeme tento proces – ve prospěch našich zákazníků – nadále velmi aktivně sledovat a podporovat,“ dodává.