Daniel Knaisl: Dodavatelské řetězce nesměřují k brzké stabilizaci
Jaká je aktuální situace v dodavatelských řetězcích a výhled pro nejbližší budoucnost? Jaký význam v logistice mají inovace? A co je klíčové ve vztahu mezi poskytovatelem logistických služeb a jeho klientem? O tom i dalších tématech jsme hovořili s Danielem Knaislem, jednatelem společnosti Geis CZ.
V dnešní době se často mluví o narušených dodavatelských řetězcích, ať už pod vlivem pandemie koronaviru či války na Ukrajině… Jak aktuální situaci v supply chainu vidíte vy? A očekáváte v následujících měsících zlepšení situace, nebo naopak?
Zcela otevřeně si v dnešní době nedovolím udělat nějaké dlouhodobější odhady budoucího vývoje. Je tam příliš mnoho proměnných. Čína jako klíčový dodavatel mnoha výrobků i komponentů neustále bojuje s covidem a to tak, že v karanténě končí celá mnohamilionová města. To opět znamená zpoždění dodávek a nižší šanci na brzkou stabilizaci. K tomu máme válku na Ukrajině, která znamená nejistotu úplně ve všem, včetně rizika přerušení dodávek ropy, zemního plynu i dalších surovin. Pokud nebude plyn, tak nebudou moci mnohé firmy vyrábět. Tím se dodavatelský řetězec opět může dále narušit.
K tomu samozřejmě máme aktuální ekonomickou situaci, která je všemi těmito jevy ovlivněna. Vysoké ceny energií, enormně vysoká inflace, zvyšující se úrokové sazby, reálný pokles spotřebitelské nálady a tak dále. Od mnoha klientů slyšíme, že mají plné sklady, ale aktuálně jim vázne odbyt. Problém má řada e-shopů. Mnohé totiž investovaly v uplynulých letech obrovské částky do svého skladového a technologického zázemí. Není to tak dávno, kdy u developerů stály fronty zájemců o pronájem skladové plochy a navzájem se přepláceli, aby volnou plochu získali. Do nových skladů pořídili drahou techniku a technologie. To vše s vidinou, že roky neustále dvou- až trojciferného růstu v e-commerce budou trvat věčně. No a ta věčnost letos skončila. Mnozí platí drahé nájmy za plochy, které vlastně nepotřebují. Mám obavu, že to mnoho z nich nemusí finančně ustát.
Co dělá společnost Geis pro to, aby její klienti zmíněné problémy v dodavatelských řetězcích, jimž čelí Evropa i svět, pocítili co nejméně?
Myslím, že klienti jsou si velice dobře vědomi, jaký je aktuální stav ve světovém obchodu a dodavatelských řetězcích. Hlavně v případě přeprav z Asie jsou připraveni jak na vysoké ceny, tak i na nevyzpytatelnost doby (viz uvalované karantény a podobně). My k tomu samozřejmě přidáváme další osvětu a návrhy, jak konkrétní danou situaci co nejlépe řešit. Jedno obecné a hlavně trvale platné pravidlo pro všechny ale není.
Firmy z různých oborů nezřídka řeší otázku, zda přepravy nákladů řešit „vlastními silami“, nebo službu předat externí firmě, a tedy outsourcovat. Co byste jim v daném ohledu poradil?
Pracuji v logistice přes 20 let a trend byl většinou takový, že se firmy snažily zbavit činností, které netvořily jádro jejich podnikání. V minulosti bylo zcela běžné, že výrobní firma, kromě své výroby, měla i svoji dopravu, sklady, svoji vlastní vývařovnu jídel pro zaměstnance a celou řadu dalších aktivit. Postupem času se začaly zaměřovat na svůj core business a tyto vedlejší aktivity přenechaly specialistům v daném oboru – viz logistici, cateringové firmy, firmy starající se o pracovní oděvy a podobně. Tím si nejen zvedly kvalitu těchto pro ně doplňkových aktivit, ale většinou i ušetřily a zbylo jím více drahého manažerského času pro jejich vlastní klíčový business. Zažil jsem x klientů, kteří se zbavili vlastní autodopravy a outsourcovali veškeré přepravní aktivity na specialisty. Ti jim nabídli většinou mnohem kvalitnější servis, než měli předtím. Například přechod z rozvozu do konkrétních regionů jen v konkrétní den v týdnu na celoplošnou přepravu kamkoliv každý den včetně plného track and trace. Kromě lepšího servisu pro své klienty jim také odpadly starosti, že jim stojí auta na dvoře, když jim onemocní nebo odejde řidič, přestali mít starosti s krádežemi nafty a podobně. Při rozhovorech prakticky bez výjimky potvrzovali, že se jim výrazně ulevilo, a to při zlepšeném servisu a nižších celkových nákladech. V posledních několika letech jsem opět zaznamenal i trend opačný, kdy často z důvodu příliš optimistické prvotní finanční kalkulace nebo z důvodu marketingu (vlastní řidič/vozy polepené vlastními logy), se některé firmy rozhodly pro rozvoz vlastními vozy. Žádný zázrak se ale nestal a stejná fakta, která jsme slýchávali kdysi, slyšíme i dnes. To znamená, že bylo lepší se soustředit na svůj core business a tuto oblast přenechat specialistům.
Geis je znám i svým důrazem na inovace. Můžete nějakou nedávnou či aktuální inovaci vaší společnosti realizovanou v tuzemsku přiblížit?
O různých inovacích typu road train, RFID nebo různých technologiích pro vychystávání zboží v našich skladech pro kontraktní logistiku jsme v poslední době již mnohokrát referovali. Aktuálně jsou naším velkým projektem nové moduly TMS systému. Mnohé tyto moduly byly již v průběhu posledních měsíců nasazeny, například modul pro klienty G-Portal nebo skladový G-Stock. Před několika týdny jsme také spustili zcela nový systém na výpočet emisí CO2. Klientům jsme schopni u jakékoliv zásilky přesně referovat o emisích CO2, které daná zásilka vygenerovala.
Které inovace či obecnější trendy budou podle vás v logistice a supply chainu v nejbližší době určující, ať už v ČR nebo mezinárodním měřítku?
Vše samozřejmě závisí na vývoji současné situace. Ještě před pár měsíci bych odpověděl, že tématem nejbližších let bude určitě zelenější logistika, a to ve všech oblastech – od skladů, přes dopravní techniku a podobně. Nyní je možných scénářů několik. Optimistický, který znamená, že se proces ekologizace ještě urychlí a za chvíli bude například fotovoltaika opravdu na střeše každé logistické haly. Druhý pesimistický, že za pár měsíců, když například přestane proudit plyn, budeme v Evropě pálit v kamnech staré PET láhve, abychom se zahřáli a „zelená logistika“ nebude nikoho zajímat.
Budou se podle vás požadavky zákazníků na poskytovatele logistických služeb dál rozšiřovat? Kterými klíčovými kompetencemi musí logistický provider disponovat již nyní a které třeba do budoucna ještě přibydou?
Logistický provider by měl kromě kvalitních služeb za odpovídající férovou cenu nabízet více. Měl by být pro svého klienta partnerem, se kterým se pravidelně zamýšlí, jak dále zlepšit klientovu logistiku nebo mu i navrhnout alternativní řešení pro případ, že současný model je z jakýchkoliv příčin (i finančních) pro klienta neudržitelný. Pouze z partnerského vztahu může vzejít něco pozitivního.
Připravil: David Čapek