logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatický vertikální zakladač výrazně šetří skladovací plochu Společnost Spandex ve své hale v...
  • Investoři čekají na vhodný čas pro realitní transakce Vysoká obsazenost, progresivní růst...
  • Spolupráce firem CHEP, Pragolaktos a Penny umožňuje udržitelnou přepravu mléka do prodejen V...
  • Jungheinrich převzal od Panattoni dokončenou budovu výrobního závodu u Chomutova Developerská...

Daniel Knaisl: Dodavatelské řetězce nesměřují k brzké stabilizaci

7. června 2022
Rozhovory 0
860
Daniel Knaisl: Dodavatelské řetězce nesměřují k brzké stabilizaci

Daniel Knaisl: Dodavatelské řetězce nesměřují k brzké stabilizaci

Jaká je aktuální situace v dodavatelských řetězcích a výhled pro nejbližší budoucnost? Jaký význam v logistice mají inovace? A co je klíčové ve vztahu mezi poskytovatelem logistických služeb a jeho klientem? O tom i dalších tématech jsme hovořili s Danielem Knaislem, jednatelem společnosti Geis CZ.

V dnešní době se často mluví o narušených dodavatelských řetězcích, ať už pod vlivem pandemie koronaviru či války na Ukrajině… Jak aktuální situaci v supply chainu vidíte vy? A očekáváte v následujících měsících zlepšení situace, nebo naopak?

Zcela otevřeně si v dnešní době nedovolím udělat nějaké dlouhodobější odhady budoucího vývoje. Je tam příliš mnoho proměnných. Čína jako klíčový dodavatel mnoha výrobků i komponentů neustále bojuje s covidem a to tak, že v karanténě končí celá mnohamilionová města. To opět znamená zpoždění dodávek a nižší šanci na brzkou stabilizaci. K tomu máme válku na Ukrajině, která znamená nejistotu úplně ve všem, včetně rizika přerušení dodávek ropy, zemního plynu i dalších surovin. Pokud nebude plyn, tak nebudou moci mnohé firmy vyrábět. Tím se dodavatelský řetězec opět může dále narušit.

K tomu samozřejmě máme aktuální ekonomickou situaci, která je všemi těmito jevy ovlivněna. Vysoké ceny energií, enormně vysoká inflace, zvyšující se úrokové sazby, reálný pokles spotřebitelské nálady a tak dále. Od mnoha klientů slyšíme, že mají plné sklady, ale aktuálně jim vázne odbyt. Problém má řada e-shopů. Mnohé totiž investovaly v uplynulých letech obrovské částky do svého skladového a technologického zázemí. Není to tak dávno, kdy u developerů stály fronty zájemců o pronájem skladové plochy a navzájem se přepláceli, aby volnou plochu získali. Do nových skladů pořídili drahou techniku a technologie. To vše s vidinou, že roky neustále dvou- až trojciferného růstu v e-commerce budou trvat věčně. No a ta věčnost letos skončila. Mnozí platí drahé nájmy za plochy, které vlastně nepotřebují. Mám obavu, že to mnoho z nich nemusí finančně ustát.

Co dělá společnost Geis pro to, aby její klienti zmíněné problémy v dodavatelských řetězcích, jimž čelí Evropa i svět, pocítili co nejméně?

Myslím, že klienti jsou si velice dobře vědomi, jaký je aktuální stav ve světovém obchodu a dodavatelských řetězcích. Hlavně v případě přeprav z Asie jsou připraveni jak na vysoké ceny, tak i na nevyzpytatelnost doby (viz uvalované karantény a podobně). My k tomu samozřejmě přidáváme další osvětu a návrhy, jak konkrétní danou situaci co nejlépe řešit. Jedno obecné a hlavně trvale platné pravidlo pro všechny ale není.

Firmy z různých oborů nezřídka řeší otázku, zda přepravy nákladů řešit „vlastními silami“, nebo službu předat externí firmě, a tedy outsourcovat. Co byste jim v daném ohledu poradil?

Pracuji v logistice přes 20 let a trend byl většinou takový, že se firmy snažily zbavit činností, které netvořily jádro jejich podnikání. V minulosti bylo zcela běžné, že výrobní firma, kromě své výroby, měla i svoji dopravu, sklady, svoji vlastní vývařovnu jídel pro zaměstnance a celou řadu dalších aktivit. Postupem času se začaly zaměřovat na svůj core business a tyto vedlejší aktivity přenechaly specialistům v daném oboru – viz logistici, cateringové firmy, firmy starající se o pracovní oděvy a podobně. Tím si nejen zvedly kvalitu těchto pro ně doplňkových aktivit, ale většinou i ušetřily a zbylo jím více drahého manažerského času pro jejich vlastní klíčový business. Zažil jsem x klientů, kteří se zbavili vlastní autodopravy a outsourcovali veškeré přepravní aktivity na specialisty. Ti jim nabídli většinou mnohem kvalitnější servis, než měli předtím. Například přechod z rozvozu do konkrétních regionů jen v konkrétní den v týdnu na celoplošnou přepravu kamkoliv každý den včetně plného track and trace. Kromě lepšího servisu pro své klienty jim také odpadly starosti, že jim stojí auta na dvoře, když jim onemocní nebo odejde řidič, přestali mít starosti s krádežemi nafty a podobně. Při rozhovorech prakticky bez výjimky potvrzovali, že se jim výrazně ulevilo, a to při zlepšeném servisu a nižších celkových nákladech. V posledních několika letech jsem opět zaznamenal i trend opačný, kdy často z důvodu příliš optimistické prvotní finanční kalkulace nebo z důvodu marketingu (vlastní řidič/vozy polepené vlastními logy), se některé firmy rozhodly pro rozvoz vlastními vozy. Žádný zázrak se ale nestal a stejná fakta, která jsme slýchávali kdysi, slyšíme i dnes. To znamená, že bylo lepší se soustředit na svůj core business a tuto oblast přenechat specialistům.

Geis je znám i svým důrazem na inovace. Můžete nějakou nedávnou či aktuální inovaci vaší společnosti realizovanou v tuzemsku přiblížit? 

O různých inovacích typu road train, RFID nebo různých technologiích pro vychystávání zboží v našich skladech pro kontraktní logistiku jsme v poslední době již mnohokrát referovali. Aktuálně jsou naším velkým projektem nové moduly TMS systému. Mnohé tyto moduly byly již v průběhu posledních měsíců nasazeny, například modul pro klienty G-Portal nebo skladový G-Stock. Před několika týdny jsme také spustili zcela nový systém na výpočet emisí CO2. Klientům jsme schopni u jakékoliv zásilky přesně referovat o emisích CO2, které daná zásilka vygenerovala.

Které inovace či obecnější trendy budou podle vás v logistice a supply chainu v nejbližší době určující, ať už v ČR nebo mezinárodním měřítku?

Vše samozřejmě závisí na vývoji současné situace. Ještě před pár měsíci bych odpověděl, že tématem nejbližších let bude určitě zelenější logistika, a to ve všech oblastech – od skladů, přes dopravní techniku a podobně. Nyní je možných scénářů několik. Optimistický, který znamená, že se proces ekologizace ještě urychlí a za chvíli bude například fotovoltaika opravdu na střeše každé logistické haly. Druhý pesimistický, že za pár měsíců, když například přestane proudit plyn, budeme v Evropě pálit v kamnech staré PET láhve, abychom se zahřáli a „zelená logistika“ nebude nikoho zajímat.

Budou se podle vás požadavky zákazníků na poskytovatele logistických služeb dál rozšiřovat? Kterými klíčovými kompetencemi musí logistický provider disponovat již nyní a které třeba do budoucna ještě přibydou?

Logistický provider by měl kromě kvalitních služeb za odpovídající férovou cenu nabízet více. Měl by být pro svého klienta partnerem, se kterým se pravidelně zamýšlí, jak dále zlepšit klientovu logistiku nebo mu i navrhnout alternativní řešení pro případ, že současný model je z jakýchkoliv příčin (i finančních) pro klienta neudržitelný. Pouze z partnerského vztahu může vzejít něco pozitivního.

Připravil: David Čapek

Související články:

Petr Passinger: I v intralogistice platí, že co se nedá změřit, nedá se ani zlepšit

Doporučujeme

Praha na vyžádáníPodívat se ➜Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Logistika v praxi 2023

Logistika v praxi 2023 BITO skladovací technika vždy přináší svým zákazníkům komplexní logistická řešení na míru. Díky našim bohatým zkušenostem dokážeme najít správnou aplikaci pro každé průmyslové odvětví. Našim zákazníkům dodáváme kromě skladového vybavení také část našeho já, know-how našich zaměstnanců, sdílení referencí našich zákazníků, zkrátka něco, co si můžete ověřit v praxi. Pomocí série konferencí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park Bývalý brněnský areál Zetoru je znamenitým příkladem toho, proč je důležité revitalizovat staré průmyslové areály – a jak to dělat dobře. Na příběh slavného území navazuje developer CTP, který navrací lokalitě její využitelnost v podobě udržitelného městského průmyslově-obchodního parku. V novém CTParku Brno Líšeň najdou […]

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou Mezinárodní poptávku táhnou zelené technologie související s úsporou energií Doby, kdy Česká republika byla orientovaná na skladiště a montovny, se začínají pomalu, ale jistě měnit. Jen v poslední době se staví celá řada závodů, které souvisí s proměnou energetiky a dopravy. Automobilový průmysl se začíná posouvat směrem […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required