
Produkce automobilového průmyslu v Česku klesla za první čtvrtletí téměř o pětinu
Výroba motorových vozidel v České republice v prvním čtvrtletí 2022 poklesla meziročně o 18,7 procenta na celkových 271.315 kusů. Propad je daný negativním trendem produkce osobních vozidel v důsledku nedostatku některých komponentů a narušených dodavatelských řetězců, které jsou způsobeny především ruskou invazí na Ukrajinu. Informuje o tom Sdružení automobilového průmyslu.
„Autoprůmysl čelí po dvou letech pandemie další obrovské nejistotě. V důsledku války na Ukrajině ale i pokračujícího covidu ve světě jsou nadále velmi napjaté dodavatelské řetězce. Viditelným dopadem ruské agrese na Ukrajině je omezení výroby v důsledku chybějících kabelových svazků a problémy i nadále způsobuje nedostatek čipů. Kombinace těchto faktorů například březnovou výrobu přiblížila první vlně pandemie, kdy byl autoprůmysl na několik týdnů zcela zastavený,“ komentuje aktuální situaci Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu. „Ještě větším problémem pro celý sektor je ale také strmý růst cen energií a pohonných hmot a rostou zákonitě i ceny různých komponent tak, jak se zvedá cena surovin, ze kterých se vyrábí. Výrobní náklady se tak mohou pro některé firmy zvýšit o desítky až stovky milionů korun ročně navíc. Apelujeme proto na vládu, aby uvedla v platnost tzv. kurzarbeit, který by cíleně pomohl firmám především v dodavatelském sektoru, pro něž se situace stává neúnosnou,“ dodává Martin Jahn.
Osobní vozy
Za první tři měsíce tohoto roku bylo vyrobeno celkově 269.090 automobilů. To je o 18,9 procent méně než v prvním čtvrtletí roku 2021. Automobilky zejména v březnu čelily kvůli ruské agresi velké nejistotě a nedostatku dílů. To se projevilo také v objemu produkce, když bylo v březnu vyrobeno 98 712 vozidel (- 21,2 %).
Škoda Auto vyrobila v tuzemských závodech 162.640 vozidel, tj. o 27,8 procenta méně. Na český trh bylo umístěno 18.552 vozidel (- 5,2 %) a do zahraniční zamířilo 144.088 automobilů (- 30,0 %). „Máme za sebou nesmírně náročné první čtvrtletí: polovodiče jsou stále vzácným zbožím a kvůli válce na Ukrajině pak máme nedostatek komponentů od místních dodavatelů. Tato situace vyžaduje každodenní rychlé rozhodování a vysokou míru pragmatismu, flexibility a týmového ducha. Rád bych poděkoval celému týmu, podnikové radě a všem partnerům za vynikající spolupráci,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Výroby a logistiky. Výroba elektrických modelů byla právě i kvůli válce na Ukrajině načas pozastavena. I přesto bylo vyrobeno celkově 12.388 externě dobíjitelných vozidel, z nichž 9208 bylo čistě elektrických a 3180 plug-in hybridních modelů.
Z trojice výrobců se dařilo závodu automobilky Hyundai v Nošovicích, ve kterém bylo v prvním čtvrtletí vyrobeno 74.301 automobilů (+ 13,1 %). Z nich mělo 5992 vozů elektrický a 6441 vozů plug-in hybridní pohon, a celkově tak elektrické vozy tvořily 16,7 procenta tamní produkce. „Již tak složitá situace v autoprůmyslu byla v prvním čtvrtletí dále umocněna válkou na Ukrajině. Naše společnost nicméně nemá ukrajinské dodavatele ani zaměstnance a k přímému ovlivnění výroby tedy nedošlo. Přes veškeré problémy se nám v prvním čtvrtletí podařilo opět vyrobit více aut než ve stejném období předchozího roku a tento trend by měl pokračovat i v měsíci dubnu. Předpovídat vývoj v delším horizontu je však nadále velmi obtížné,“ přibližuje situaci v Hyundai generální manažer pro administrativu závodu Petr Michník.
Produkce kolínské Toyoty je v meziročním srovnání o zhruba pětinu nižší. Celkově zde bylo vyrobeno 32.149 automobilů, tj. meziročně o 21,7 procent méně. Naprostá většina vyrobených vozidel zamířila na export (31.633 kusů). „První čtvrtletí letošního roku byl výrobní plán zaměřen na výrobu modelu Yaris a přípravu výroby nového vozu Aygo X počátkem března. Od nového roku se v našem závodě vyrábí jen modely Toyota,“ vysvětluje Tomáš Paroubek, manažer kolínského závodu odpovědný za bezpečnost a vnější vztahy.
Nákladní vozidla
Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v prvním čtvrtletí tohoto roku 302 vozidel, tedy o 61 kusů více než ve stejném období loňského roku (tj. + 25,3 %). Produkce Tatry byla z větší části exportována (157 vozů), v Česku bylo umístěno 132 vozidel.