Na kafe s… Petrou Tylovou, senior konzultantkou společnosti U&Sluno
Při nasazení hlasového vychystávání se mimo jiné výrazně zvyšuje produktivita skladových operátorů. „Hlasové aplikace se neomezují pouze na picking a jsou schopny řídit široké spektrum procesů, jako jsou například inventury, distribuce a různé specifické požadavky zákazníků. Vždy je třeba na začátku dobře definovat proces flow a nastavit dialog tak, aby vyhovoval všem požadavkům,“ říká Petra Tylová, senior konzultantka společnosti U&Sluno. V rozhovoru se zamýšlí nad přínosy i úskalími využití hlasových technologií ve skladech a dalšími pokročilými možnostmi vychystávání.
Můžete stručně popsat hlavní přínosy zavedení hlasového vychystávání ve skladech? Jaká jsou případná úskalí nasazení této technologie?
Při nasazení hlasového vychystávání dosahují operátoři ihned stejné produktivity jako předtím a v řádu dnů vidíme zvýšení výkonnosti až o 30 %. Operátoři nemusí mít nikde v ruce terminál, veškeré pokyny mají ve sluchátkách a můžou se tak plně soustředit na práci. Díky tomu redukujeme neproduktivní čas skladníků, kteří nemusí nijak manipulovat se skenerem. V současných řešeních jsou k dispozici různé jazykové mutace, není třeba se proto bát zavedení hlasu ani v lokacích, kde je velké množství zahraničních pracovníků. Kromě češtiny se na skladech běžně využívá ukrajinština, rumunština nebo třeba vietnamština a další jazyky. Zaškolování na hlas u nových uživatelů je velice rychlé, v rámci 15–30 minut jsou uživatelé schopní vyrazit vychystávat.
Hlasové aplikace se neomezují pouze na picking a jsou schopny řídit široké spektrum procesů, jako jsou například inventury, distribuce a různé specifické požadavky zákazníků. Vždy je třeba na začátku dobře definovat proces flow a nastavit dialog tak, aby vyhovoval všem požadavkům. V rámci dialogů existují široké možnosti nastavení, které mohou na skladech využívat.
Jak by hlasové vychystávání mělo být začleněno do informačního prostředí ve firmách? Jakým způsobem mají tyto technologie „spolupracovat“ s WMS, popř. i dalšími IT systémy v rámci firem?
Hlasové řešení je samostatný modul, který slouží především pro převedení pokynů pro operátory do sluchátek, nezajišťuje například dělení objednávek, slotting, optimalizaci vychystávacích cest a další. Z tohoto důvodu je důležité mít k dispozici systém, který bude tuto část procesu zajišťovat, běžně se jedná buď o samostatné WMS, nebo o nějaký modul adresného skladu, který může být součástí nějakého nadřazeného systému. Hlasová aplikace běžně komunikuje s touto aplikací online, ale jsou k dispozici i řešení, která umí pracovat offline. V případě online komunikace aplikace předává data okamžitě a na skladech je vždy jasně vidět, jaká je produktivita jednotlivých operátorů, kolik práce ještě zbývá a kdy může být hotová.
Jaké jsou určující trendy současnosti v hlasovém vychystávání? Jak vidíte blízkou nebo i vzdálenější budoucnost hlasových technologií, např. vedle dalších systémů vychystávání, jako je pick by light nebo pick by vision?
Velký rozvoj e-commerce bussinesu se projevil i na skladech, kde se stále častěji vyskytují požadavky na multizákaznické vychystávání, kdy se běžná objednávka skládá jen z několika málo položek. V rámci hlasového řešení to přináší určité výzvy a pro zjednodušení práce operátorů se stále častěji setkáváme s napojením hlasových řešení na put to/pick by light, sortovací zařízení, conveyory, AGV či autonomní roboty a další různá podpůrná řešení. Vyskytují se již i první projekty s využitím rozšířené reality na skladech, kde stále ještě ovšem hardwarová řešení nejsou úplně 100% ideální. Všichni naši zákazníci nyní řeší jak ještě navýšit produktivitu v současných prostorech. Cestu vidíme v minimalizaci neproduktivního času operátorů, kdy část této práce bude přesunuta na automatická či autonomní řešení. Největší neefektivní částí bývá pohyb operátora po skladě a cestování s vychystávacím vozíkem adresa po adrese. Zde existují různá řešení, ať už jde o zavedení conveyorů a zónového vychystávání, autonomní fulfillment centra, různé automatizované regály typu Kardex a další. Cílem je utilizovat práci operátora pro maximální využití.
Objevily se v nedávné době, řekněme zhruba za poslední rok a půl, v oblasti hlasového vychystávání významnější novinky?
S nástupem různých autonomních řešení se objevovaly hlasy, které tvrdily, že robotika brzo minimalizuje lidskou práci na skladech. Přestože pro některé procesy umí dosáhnout lepších výsledků (např. sortování), u vychystávání se ukazuje, že kvůli vysoké variabilitě zboží a různým specifickým požadavků zákazníků nejsou autonomní řešení tak flexibilní, jak bychom potřebovali a minimálně v příští dekádě bude picking zatím spoléhat na lidskou sílu. Z hlediska hlasového řízení je nyní běžnou praxí multimodální přístup, kdy pokud není nutné mít k dispozici terminály, je možné nainstalovat hlasovou aplikaci například na chytré hodinky, a integrace s externími zařízeními pro manipulaci se zbožím. Velkým trendem je nyní vytváření modelací skladových procesů, kdy se v simulačním softwaru vytvoří digitální dvojče reálných prostor a procesů, včetně hlasového vychystávání, a modeluje se přínos napojení na různá externí zařízení. Zákazník tak může jednoduše vidět, jaký vliv na produktivitu vychystávání bude mít nahrazení současného řízení hlasem. Už jsme zmínili, že již existují i první provozy využívající spojení vision a voice pickingu.
Připravil: David Čapek, Systémy Logistiky