Jak minimalizovat stres při modernizaci skladu
Rok 2020 naučil dodavatelské firmy, že mají-li obstát proti konkurenci na dnešním vysoce dynamickém trhu, kde vládne princip „na vyžádání“, musí být schopné jednat flexibilně a promptně. Produkty je dnes nutné expedovat rychleji, přesněji a s menším počtem pracovníků než dříve.
Avšak i když se 80 % IT a provozních manažerů v průmyslové výrobě, logistice, maloobchodu a distribuci domnívá, že moderní technologie jsou v dnešní „on-demand“ ekonomice klíčové z hlediska konkurenceschopnosti [i], pouhých 35 % z nich tvrdí, že je jim jasné, kde začít se zaváděním takových technologií [ii].
Pro malé a střední dodavatelské podniky je to nesmírně náročný úkol. Některé proto ve svém skladovém provozu stále používají manuální procesy. Dobrá zpráva však je, že technický pokrok těmto firmám zavádění moderních skladových technologií usnadňuje. Inovativní řešení nabízí snazší implementaci, intuitivnější ovládání a rychlejší návratnost investic (ROI).
Asi nikoho nepřekvapí, že k prvním krokům k zajištění návratnosti takových investic patří zjištění, ve kterých oblastech můžou technologie provoz zefektivnit. Začněte tím, že se podíváte na rutinní úkony, které vaši zaměstnanci provádí. Byť se to může zdát jako samozřejmost, mnoho firem tento krok vynechává a každodenní činnosti detailně nezkoumá. Ale když se na ně zaměříte, rychle odhalíte nové možnosti, jak pracovní postupy zefektivnit a zvýšit produktivitu.
Zvýšení produktivity pracovníků
Vaši zaměstnanci možná tráví mnoho hodin denně s jednoduchou čtečkou čárových kódů, která nefunguje příliš dobře a snižuje produktivitu, což má negativní ekonomický dopad. Prostým zavedením moderních čteček, které dokáží snímat i poškozené, natržené nebo nekvalitně vytištěné kódy z libovolného úhlu, eliminujete nutnost opakovaných pokusů, čímž ušetříte čas a peníze.
Možná vaši pracovníci potřebují odolnější čtečky, které dokážou spolehlivě snímat čárové kódy na velmi krátkou nebo naopak delší vzdálenost, případně více kódů současně jedním stiskem. Taková řešení umožňují například řidičům vysokozdvižných vozíků rychle snímat kódy vícero položek, aniž by opustili své místo za volantem – tím je možné ušetřit mnoho neproduktivních hodin denně.
Investice do čteček k nošení na těle (ring scanner), které urychlují proces snímání, může výrazně snížit personální náročnost. Efektivitu může zvýšit i umístění mobilních termálních tiskáren v blízkosti prostor, kde probíhá příjem a expedice, takže pracovníci nemusí chodit pro přepravní štítky daleko k centrální tiskárně. Novější modely termálních tiskáren se navíc podstatně snáze ovládají a obsluhují, což jednak šetří čas nutný k zaškolení zaměstnanců, tak čas v provozu.
Zvýšení týmové produktivity a bezpečnosti
Po vyhodnocení procesů u jednotlivců se zaměřte na efektivitu práce týmů. Například mobilní zařízení, která podporují skupinovou komunikaci, urychlují spolupráci mezi pracovníky – například umožňují provádět pravidelnou denní poradu virtuálně.
Mobilní zařízení, včetně nositelných, jako jsou chytré brýle, integrovaná do systému řízení skladu (WMS) jsou z hlediska zefektivnění činnosti týmů zcela zásadní. Například zaměstnanci vybavení náhlavními displeji mohou v úrovni očí sledovat srozumitelné pokyny pro kompletaci objednávek, takže jich mohou vyřizovat několik současně. Manažeři mohou dynamicky přidělovat instrukce pro vyřizování objednávek podle aktuální polohy pracovníků, dostupnosti zboží nebo naléhavosti objednávky.
Drobné modernizace, které usnadňují práci vícero pracovníkům, mohou s minimální investicí výrazně zvýšit celkovou produktivitu. Například odolné tablety upevněné na vysokozdvižných nebo ručních vozících urychlují a zefektivňují práci se zbožím.
Podobně mohou technologie pomoci zajistit bezpečnost pracovníků během pandemie tím, že upozorní na nedodržení bezpečného rozestupu a zaznamenají případy, kdy zaměstnanci byli po určitou dobu v těsném kontaktu. Tyto záznamy umožňují snadné dohledání kontaktů v případě, že bude mít zaměstnanec pozitivní test na COVID-19. Lze je také využít k odhalení míst, kde dochází při provozu k blízkému kontaktu častěji, takže může sklad přijmout potřebná opatření ke snížení rizika expozice. Ve velkoobjemových provozech může provozovatel skladu restrukturalizovat proces kompletace objednávek, aby eliminoval úzká hrdla, případně zvážit přepravu zboží dopravníkovými pásy nebo spolupracujícími roboty s cílem omezit osobní kontakt mezi pracovníky.
Zlepšení přehledu o zboží
Po zvýšení produktivity práce u jednotlivců i pracovní síly jako celku je dalším logickým krokem získání lepšího přehledu o zásobách. Technologie jako radiofrekvenční identifikace (RFID) pomocí čtečky zaznamená přítomnost označeného zboží ihned po jeho vykládce z nákladního vozidla a průchodu branou skladu. Čtečky RFID rozmístěné v prostoru skladu poskytují přehled o všech položkách a jejich umístění.
To je obzvlášť důležité u skladů zásobujících maloobchodní provozy – vždyť podle výzkumné a poradenské společnosti IHL Group jen američtí maloobchodníci přichází ročně o téměř 145 miliard dolarů kvůli tomu, že určité zboží není skladem. [iii] Lepší přehled o každé položce může výrazně snížit pravděpodobnost, že některý produkt nebude skladem, a omezit riziko souvisejících ekonomických důsledků.
Více než tři čtvrtiny respondentů (77 %) v průzkumu uvedly, že potřebují modernizovat provoz svých skladů, ale zároveň připouští, že nové technologie zavádí pomalu. [iv] V dnešním světě, kde zásobování funguje na principu „na požádání“, může pomalé zavádění nových technologií znamenat riziko ztráty zakázek ve prospěch aktivnějších a flexibilnějších konkurentů.
Začít je naštěstí snazší, než se mnoho firem domnívá. Prvním krokem k modernizaci skladů je důkladná revize jejich každodenního provozu a zamyšlení nad možnostmi zefektivnění a úspor.
A provozovatel skladu nemusí být na takovou analýzu sám. Při výběru technologického partnera si zvolte takového, který před nákupem váš provoz detailně posoudí.
Kvalitní provozní analýza odhalí oblasti, kde vám technologie může pomoci provoz zjednodušit, včetně odhadu doby, za jakou se vám investice do nových technologií vrátí. Na základě těchto informací můžete zavést nové technologie s důvěrou, že vašemu podniku zajistí požadovanou návratnost.
Chcete-li se dozvědět více o tom, jak technologie pomáhají provozovatelům skladů modernizovat provoz a připravit své dodavatelské řetězce na budoucnost, klikněte na tento odkaz.
Autor: Mark Wheeler, Director of Supply Chain Solutions, Zebra Technologies
[i] Zebra Technologies, Warehousing Vision Study, 2019, str. 2. https://www.zebra.com/content/dam/zebra_new_ia/en-us/solutions-verticals/vertical-solutions/warehouse-management/vision-study/2024/warehouse-vision-study-en-us.pdf
[ii] Zebra Technologies, Warehousing Vision Study, 2019, str. 3. https://www.zebra.com/content/dam/zebra_new_ia/en-us/solutions-verticals/vertical-solutions/warehouse-management/vision-study/2024/warehouse-vision-study-en-us.pdf
[iii] IHL Group, Out of Stocks, Out of Luck, 2018, str. 7. https://www.radial.com/sites/default/files/out-of-stock-solutions.pdf
[iv] Zebra Technologies, Warehousing Vision Study, 2019, str. 6 https://www.zebra.com/content/dam/zebra_new_ia/en-us/solutions-verticals/vertical-solutions/warehouse-management/vision-study/2024/warehouse-vision-study-en-us.pdf