V Německu vyjel první autonomní vlak na veřejné železnici
Společnosti Deutsche Bahn (DB) a Siemens Mobility vyvinuly první vlak na světě, který se na železnici pohybuje sám. Generální ředitelé obou firem společně se starostou Hamburku představili v pondělí 11. října vlakovou soupravu při její premiérové jízdě v rámci projektu Digital S-Bahn Hamburg.
Vlak je řízen digitální technologií a je plně automatizován. Strojvedoucí zůstává na palubě vozidla a dohlíží na jízdu s cestujícími. Partneři projektu DB, Siemens Mobility a město Hamburk investovali do digitálního S-Bahnu, který je součástí komplexního projektu DB Digital Rail Germany, celkem 60 milionů eur.
„Dnes zažíváme skutečný přelom epochy: Železnice dorazila do digitální budoucnosti a digitální železnice v Německu se stala skutečností. S automatizovaným provozem na železnici můžeme našim cestujícím nabídnout výrazně rozšířené, spolehlivější a tím i kvalitnější služby, aniž bychom museli položit jediný kilometr nových tratí. Naším cílem je učinit železniční dopravu atraktivní pro stále větší počet lidí, jen tak můžeme dosáhnout revoluce v dopravě,“ poznamenává Richard Lutz, generální ředitel Deutsche Bahn.
Jeho slova doplňuje Roland Busch, generální ředitel společnosti Siemens AG: „Děláme železniční dopravu inteligentnější. Vlaky jezdí automaticky podle dokonalého jízdního řádu, s přesností na vteřinu a s optimalizací spotřeby energie.“
Premiérová jízda digitálního S-Bahnu se uskutečnila u příležitosti otevření světového kongresu ITS (Intelligent Transport Congress), který se koná v Hamburku. Během kongresu jsou v provozu čtyři digitální vozidla S-Bahn na 23kilometrovém úseku linky S-Bahn číslo 21 mezi zastávkami Berliner Tor a Bergedorf/Aumühle.
Technickým základem digitálního železničního provozu je budoucí evropská norma pro automatický provoz vlaků (ATO) v kombinaci s evropským vlakovým zabezpečovacím systémem (ATO over ETCS). Vlaky přijímají řídící signály z centrály prostřednictvím digitálního rádiového spojení. Čtyři digitální vozidla S-Bahn v Hamburku budou od prosince zajišťovat pravidelnou osobní dopravu. Plány na digitalizaci celého systému S-Bahn v Hamburku do konce desetiletí jsou již v procesu a probíhají investice do vozidel a infrastruktury. Předpokládá se, že tato technologie bude využívána celostátně pro regionální i hlavní železniční systémy.