logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • VGP pronajme prostory ve VGP Parku Ústí nad Labem City firmě Bosal Vlastník a developer...
  • Vratky jako fenomén a specifická disciplína Reverzní logistika se zabývá zpětnými toky materiálu...
  • Novou „appku“ od PPL podporuje i komunikační kampaň Balíkový přepravce PPL nedávno představil...
  • Nájmy logistických realit loni podle zprávy Prologis rekordně rostly, v rámci Evropy nejrychleji...

Jiří Soukup, Linet: Logistiku lze ladit donekonečna. Stále jsme na cestě

30. června 2021
Sklad 0
2144
Jiří Soukup, Linet: Logistiku lze ladit donekonečna. Stále jsme na cestě

Jiří Soukup, Linet: Logistiku lze ladit donekonečna. Stále jsme na cestě

S tím, jak během pandemie začaly ve zdravotnictví docházet kapacity, rostl tlak na dodavatele zdravotnické techniky včetně lůžek. Ve společnosti Linet stačili ještě před obrovským nárůstem výroby v důsledku koronaviru v roce 2019 vybudovat všechny logistické projekty v SAP S/4HANA. Změnu měl na starosti manažer logistických projektů Jiří Soukup.

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 193. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro uživatele logistických služeb.

Linet cílí na oblast zdravotnictví, které se v posledním roce ocitalo pod velkou tíhou. Jak se to odrazilo na výkonech společnosti Linet?

Celosvětová poptávka po našich produktech, a hlavně tlak na krátké dodací termíny znamenaly kompletní změnu přístupu k zaběhlým standardům a dotkly se samozřejmě i logistických procesů. „Dodat právě včas“ přešlo ze dne na den na „dodat ihned“, a tak bylo potřeba především zajistit výrobní zdroje a změnit zakázkovou výrobu na „sériovou“, což se pozitivně projevilo na logistických procesech. Jindy pestré výbavy našich produktů se změnily na unifikované a účelové konfigurace, které měly jediný cíl: „co nejrychleji pomoci pacientům a lékařskému personálu“.

Co to v takové situaci udělalo s logistickými toky a strategií jejich řízení?

Covidové období prověřilo všechny oblasti nejen logistických procesů. Dlouhodobé strategie se skokově změnily na jedinou a hlavní prioritu, kterou bylo vyhovět okamžité poptávce trhu. Jako výrobce zdravotnických zařízení, která se stala klíčovou součástí boje s covidem byla poptávka našich produktů enormní. Pandemie změnila všechny proměnné logistické rovnice a dosadila do nich mnoho neznámých.

Jaké neznámé?

Nikdo nevěděl, co bude zítra a zda se naše závody náhodou také nezastaví, což se naštěstí nestalo. Pandemie začala postupně omezovat provozy dodavatelů našich strategických surovin, a tak bylo potřeba vynaložit spoustu úsilí a prostředků na jejich zajištění. V tomto období pro nás bylo klíčové nejen udržet v chodu výrobní závody, ale hlavně navýšit směnnost na linkách, které vyrábějí lůžka pro jednotky intenzivní péče, jež v tomto období čelily násobné poptávce.

Některé firmy říkají, že plánovat logistiku, respektive držet se zvolené strategie dnes prakticky nelze. Lze?

Dlouhodobé trendy držíme a díky flexibilitě našich procesů se nám daří zvládnout i takové výkyvy. Strategie, která se nám v logistice dlouhodobě vyplácí, je automatizace a flexibilita procesů. Naším dlouhodobým trendem je optimalizace materiálových toků, ale s přihlédnutím k plánování strategických komponent a zásob. Není dobré být příliš „lean“, protože pak prostě nemusíte zvládnout skokový přechod na vyšší objem. Další oblastí strategického rozvoje v logistice je automatizace informačního toku. V této oblasti, kde nás covidové období posunulo více do onlinu v oblasti komunikace, došlo také k největšímu skoku v logistice s projektem ERP Replacement, kdy jsme logistické procesy vybudovali v SAP S/4HANA.

Když jsme se domlouvali na přípravě tohoto rozhovoru, říkal jste, že nově máte na starosti support logistických procesů. Co vše to aktuálně obnáší z pohledu společnosti Linet?

Model řízení logistiky, který ve firmě dlouhodobě uplatňujeme, je integrace logistických realizačních týmů do jednotlivých obchodních jednotek, kde si logistické procesy řídí přímo vedoucí jednotlivých útvarů. Nemáme tedy centrální management logistiky, ale jen procesní a metodickou část. Protože mě vždy lákalo spíše věci tvořit designovat než jen dohlížet na průběh realizace, vydal jsem se nyní tímto směrem. Kde jinde můžete dostat tolik logistických „hraček“ na hraní než v Linetu.

Na jakých logistických projektech v současnosti pracujete v oblasti dodavatelské, zákaznické i interní logistiky?

Zde se nabízí zmínit jeden z klíčových projektů, který aktuálně realizujeme, ale ponechám to zatím jen v obecné rovině. Každý z výrobců inovuje svoje produkty a průběžně je uvádí na trh, ale když stále navyšujete objem portfolia, tak i možnost optimalizace procesů a toků se časem zásadně zúží nebo zastaví. Následuje nezbytná „unifikace“ produktového portfolia, která umožní růst objemu výroby, ale zároveň umožní zásadní redesign logistických procesů. Nyní se tedy hodně soustředíme na možnosti technického řešení našeho produktového portfolia a s tím spojené možnosti automatizace logistického toku.

Už jste zmínil implementaci ERP SAP S/4HANA. Nakolik máte všechny procesy odladěné a jak systém splňuje logistické nároky, které na něj kladete?

Krásná otázka… o tomto tématu bych mohl napsat knihu. Byla to velká profesní zkušenost a klíčový krok pro firmu. Logistické procesy z offline do online jsme překlopili po 1,5 roku příprav, což byla klíčová změna, kterou jsme museli udělat pro využití funkcionality, kterou nám SAP S/4HANA přináší. Procesy odladěné nemáme a je otázka, co to vlastně znamená. Pokud můžete lidskou činnost předpokládat, tedy není náhodná, lze ji algoritmizovat a v hloubce struktury dat, jakou poskytuje SAP, můžete proces ladit donekonečna. I v tomto směru se tedy Linet stále vyvíjí a stále jsme „na cestě“.

Systém je proprietární a umožňuje instalaci on-premise, cloudové řešení, ale také hybridní režim. Který využíváte? 

Máme on-premise a ostatní řešení pro nás nejsou moc vhodná. Hlavním důvodem jsou hodně customizované nástroje pro řízení výroby a logistiky, které jsme si v SAP vytvořili.

Je pro vás SAP dostatečně flexibilní?

Rozvíjíme a upravuje hlavně naše aplikace a uživatelská prostředí a protože máme v této oblasti dobrého a zkušeného partnera (Consulting 4U), tak realizace případných úprav probíhá podle potřeby. Standardy SAPu neměníme.

V poslední době se vše včetně ERP nebo WMS stěhuje do cloudu. Považujete tuto cestu za efektivní a bezpečnou?

Cloud má nesporně své výhody, systém je stále aktuální, firma nemusí mít vlastní IT podporu, serverovny a podobně. Pokud ale máte proces postavený na costumizovaných řešeních jako my, pak cloud představuje určité riziko změny při aktualizacích.


4 poznatky Jiřího Soukupa o logistice

  1. Není dobré být příliš „lean“, protože pak nemusíte zvládnout skokový přechod na vyšší objem.
  2. „Dodat právě včas“ přešlo ze dne na den na „dodat ihned“, a tak bylo potřeba zajistit výrobní zdroje a změnit zakázkovou výrobu na „sériovou“.
  3. Soustředíme se na možnosti technického řešení našeho produktového portfolia a s tím spojené možnosti automatizace logistického toku.
  4. Strategie, která se nám v logistice dlouhodobě vyplácí, je automatizace a flexibilita procesů.

Jiří Soukup v kostce

1997: Nastoupil do společnosti Linet a bez přestávky v ní působí doposud. Na starosti má strategické plánování logistických toků; stanovení vize pro rozvoj logistiky výrobního závodu; inovace v procesech dodavatelské, interní a zákaznické logistiky; řízení týmu pro zajištění plánování, nákup a skladové logistiky; vedení týmu projektových manažerů v oblasti logistických projektů; racionalizační a inovační projekty zákaznické logistiky.


Článek připravil: Stanislav D. Břeň

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Industriální trh začíná vysílat varovné signály. Na trh se častěji dostávají podnájmy za lepších než tržních podmínek

Industriální trh začíná vysílat varovné signály. Na trh se častěji dostávají podnájmy za lepších než tržních podmínek Zatímco v kancelářském sektoru se nájemci chystají na první větší zdražování po deseti letech, na industriálním trhu došlo ke zdražení o 50–70 % již během posledních 18 měsíců. Industriální trh se stále potýká s nízkou neobsazeností, na což developeři reagují. Nyní se […]

Developeři a nájemci hledají cesty z energetické krize. Jak mohou být logistické firmy soběstačné? Šest oblastí pro úspory

Developeři a nájemci hledají cesty z energetické krize. Jak mohou být logistické firmy soběstačné? Šest oblastí pro úspory Rostoucí ceny energií začínají být pro vybrané obory likvidační, a tak developeři průmyslových nemovitostí, včetně jejich nájemců, hledají cesty k energetické soběstačnosti. Jaké jsou nejčastější způsoby ochrany před rostoucími cenami? V současné situaci jsou schopni srazit náklady na […]

Seznamte se s vozíky ECH 12 a ECH 15, opravdovými pomocníky s paletami

Seznamte se s vozíky ECH 12 a ECH 15, opravdovými pomocníky s paletami Malý všestranný vozík, kterého si v provozu ani nevšimnete, když nebudete chtít, a přesto zastane mnoho práce. Číslo jedna snad ve všech odvětvích, pro všechny sklady či přepravy. O čem je řeč? O nízkozdvižném vozíku, kterému nikdo neřekne jinak než „paleťák“. Jak slangový název […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required