Kardex: Automatizace v e-commerci a její výzvy
Michal Plch, senior software consultant společnosti Kardex, odpověděl na několik otázek týkajících se implementace automatizace v sektoru e-commerce. Hovořil mimo jiné o době návratnosti automatizovaných řešení, ale také o tom, co vše lze díky automatizaci ve skladech efektivně vyřešit.
Jak se z pohledu automatizace změnil trh e-commerce v ČR?
Z mého pohledu znatelně. Pomohlo tomu koronavirové období. Řada firem zabývajícími se e-commerce byla vystavena hned několika problémům. Ty se týkaly jednak omezených skladovacích prostor, nedostatku pracovní síly a také výkonnostních možností skladu. Myšleno z pohledu schopnosti rychle odbavit došlé zakázky. Automatizace tohle dokáže často efektivně řešit. Bylo to strmé navýšení poptávky z důvodu uzavření obchodů, boj s nedostatkem pracovní síly jejíž počet se měnil doslova ze dne na den a to často způsobovalo zvýšení chybovosti při výdejích.
S jakými problémy se e-commerce firmy potýkají – co především řeší prostřednictvím automatizace?
Otázkou je, co dát na první místo. Firmy sahající po automatizaci nejčastěji zápasí s nedostatkem místa. Většina firem z oblasti e-commerce zaznamenala meziročně znatelný nárůst poptávky, což vedlo k navýšení počtu výdejů, navýšení počtu položek na skladu a automatizace se pro ně postupně stala téměř jediným udržitelným řešením. Dalším aspektem je navyšování rychlosti při vychystávání, což při skladování v klasických regálech vede často k úměrnému navyšování chybovosti, ať už při odběru zboží nebo kompletaci zakázky. Právě automatizace ve spojení se softwarem a systémy pro navádění obsluhy můžou tyto chyby eliminovat.
Jaké jsou typické aplikace, které se řeší automatizací?
Jedná zejména o vychystávání objednávek, ale využití automatizace se velmi osvědčuje také v procesu skladování a správy vráceného zboží. Právě s ohledem na nejčastější aplikace v oblasti e-commerce jsme se v tomto roce rozhodli pořádat sérii webinářů zaměřených jak na aplikace pro e-commerce obecně nebo na technologii Pick-to-Light nebo Color Pickig. Myslíme si totiž, že ještě stále je nutné bořit některé mýty o automatizaci. Automatizace je přitom trend, který bude i do budoucna sílit a firmy, které ji včas zavedou, budou mít konkurenční výhodu.
Kterých chyb se firmy při zavádění automatizace nejčastěji dopouštějí – co podceňují?
Zákazníci by neměli zapomínat na to, že ruku v ruce se zavedením automatizace musí jít také kvalitní softwarové řešení, které celému řešení zajistí přidanou hodnotu. Softwarové řešení je nutné řešit souběžně a velmi detailně s plánováním hardwarového řešení. Firma Kardex se nezaměřuje pouze na prodej automatizovaných zařízení bez přidané hodnoty. Nabízíme dlouholeté znalosti v oboru. Ty by měly vést k tomu, že zákazník neuspoří pouze místo, získá rovněž výrazné zlepšení materiálových toků a procesů – a to vždy s úsporou pracovní síly. Součástí softwarových řešení, které společnost Kardex nabízí, jsou i standardizované moduly zaměřené právě na e-commerce. Používáme tedy osvědčená řešení, která jsou nasazena a ověřena u celé řady firem.
Dá se nějak vyjádřit návratnost investice?
Návratnost investice záleží vždy na konkrétním případě a konkrétní aplikaci, ve všeobecnosti ale začíná někde na osmnácti měsících. Záleží také na tom, jakou aplikaci firma automatizací řeší. Každopádně umíme pomoc návratnost investice vyčíslit.
Kontaktní údaje:
e-mail: info.remstar.cz@kardex.com
tel.: + 420 595 701 111, www.kardex-remstar.cz