logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • V Panattoni Parku Týniště se otevřelo nové distribuční centrum firmy Concept Slavnostní otevření...
  • Jak na reverzní logistiku pro zboží z e-shopů Téma kvalitní a efektivně fungující reverzní...
  • V karlovarském regionu chystá Accolade investice přesahující 6 miliard korun Skupina Accolade...
  • Gerlach poskytuje komplexní celní služby v Česku i mnoha dalších zemích Gerlach započal třetí...

U pojištění přeprav berte v potaz celou škálu rizik

25. ledna 2021
Management 0
1083
U pojištění přeprav berte v potaz celou škálu rizik

U pojištění přeprav berte v potaz celou škálu rizik

Kvalitní pojištění patří u nákladní dopravy k záležitostem, jež není radno podcenit. Jak si počínat, aby sjednané pojištění bylo dostatečně obsáhlé, tedy komplexně pokrývalo všemožná rizika? A kam až sahá odpovědnost dopravce?

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 190/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro uživatele logistických služeb.

Jedním ze stěžejních kroků je identifikovat a pojistit možná přepravní rizika, která se mohou v průběhu přepravy vyskytnout. „Podle pravděpodobnosti výskytu daného rizika nastavujeme interní opatření a procesy tak, abychom jej minimalizovali. Přehled možných rizik neustále aktualizujeme podle vývoje trhu a podnikatelského prostředí,“ komentuje Petr Horák, generální ředitel společnosti PPL CZ.

Pomůže přesná definice

Neméně podstatné je sladit v otázce pojištění přeprav představy zákazníka i dopravce a přesně definovat rozsahy jednotlivých pojištění a krytí, aby v případě, že dojde k jejich uplatnění, nebyla žádná ze stran překvapena. „Ve svém oboru se totiž setkávám s tím, že představy zákazníků o pojištění přeprav často přesahují rozsah náhradové povinnosti dopravce v rozsahu mezinárodní Úmluvy CMR. Tedy toho, co se běžně využívá,“ podotýká Marek Heyda, vedoucí oddělení pojistných událostí ve společnosti C.S.Cargo.

Zákazník nezřídka žije v domnění, že dopravce ručí za „jakoukoliv“ škodu až do výše hodnoty nákladu i ušlých zisků. „Netuší, že (velmi zjednodušeně) dopravce ručí určitou částkou za kilogram hrubé hmotnosti nákladu a pouze do výše přepravného (dovozného). Velmi nepříjemné pak může být třeba zjištění, že náklady na vyproštění nákladu, převoz zničeného zboží nebo jeho likvidaci nejdou k tíži dopravce, nýbrž si je nese zákazník sám, pokud si třeba sám či s pomocí dopravce nezařídil dodatečné připojištění,“ dodává Marek Heyda. Proto je na počátku spolupráce důležitá dohoda, kdy si obě strany nastaví parametry a pojištění se přizpůsobí potřebám klienta.

„Každopádně majitel zboží by se neměl spoléhat pouze na pojištění odpovědnosti dopravce, který přepravu provádí, protože jeho odpovědnost za škodu je omezena a náhradová povinnost nemusí pokrýt škodu na zásilce v plné výši, zejména pokud se jedná o drahé lehké zboží,“ potvrzuje Dorota Waclawiková, pojišťovací makléř senior ve společnosti Satum Czech. Dopravce je povinen škodu uhradit pouze tehdy, pokud za ni odpovídá. „Proto všem majitelům zásilek doporučuji sjednávat cargo pojištění. Jeho výhodou je, že kryje plnou hodnotu zásilky s možností připojištění zisku, přepravného a dalších nákladů souvisejících s přepravou,“ doplňuje Dorota Waclawiková. Ve většině případů se toto pojištění sjednává v tzv. allriskovém rozsahu, kdy se pojištění vztahuje na odcizení zásilky, její poškození a zničení jakoukoli příčinou, která není dále vyloučena.

Různé varianty

V případě sjednání pojištění odpovědnosti silničního dopravce je důležitý i výběr územní platnosti pojištění, například je možné volit ve variantě „vnitrostátní“ nebo „kombinovaná“, tj. „vnitrostátní + mezinárodní“, jak vyjmenovává Tomáš Zollmann, disponent vzniku pojištění v Kooperativa pojišťovně, a pokračuje: „Dále je potřeba si podle hodnoty přepravovaných zásilek stanovit v dostatečné výši ‚limit pojistného plnění‘ a pro potřeby klienta vyhovující z nabízených variant spoluúčasti.“ Kromě toho Tomáš Zollmann radí důkladně se seznámit s pojistnými podmínkami pojistitele, obzvláště pak s výlukami pojištění. Některé z výluk lze pak připojistit.

Z již zmíněné Úmluvy CMR (úmluva o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční dopravě) vyplývá odpovědnost silničního dopravce v hmotnostním limitu, který odpovídá zhruba 260 korunám za kilogram zásilky. „Pokud tedy hodnota zásilky za jeden kilogram překročí tuto hodnotu, neodpovídá silniční dopravce za celou hodnotu přepravované zásilky. Za podmínek stanových Úmluvou CMR a za podmínky sjednání připojištění čl. 24 Úmluvy CMR lze po dohodě zadavatele přepravy a dopravce provést přepravu zásilky na její plnou hodnotu,“ objasňuje Tomáš Zollmann.

Pozor na chyby

Z pohledu konkrétní zásilky by pojištění mělo krýt maximální množství příčin poškození nebo zničení zásilky s ohledem na její charakter a způsob přepravy. Dorota Waclawiková vysvětluje: „Častou chybou je, že klienti se zaměřují pouze na cenu pojištění. Neuvědomuji si, že důležité je také to, zda jsou schopni splnit podmínky dané pojišťovnou, které mohou být zásadní proto, zda škoda bude likvidní či nikoliv.“ Pak může být pojištění se sebelepším rozsahem plnění prakticky k ničemu. Důležité je nepodceňovat rozsah pojištění, jestli obsahuje např. škody během nakládky a vykládky, odcizení apod., a také podmínky a povinnosti (způsob zabezpečení, povinnosti přenášené na provádějícího dopravce), které se k němu vztahují.

Ve velkých objemech různých přeprav kupříkladu pro odvětví automotive, FMCG či stavebnictví je třeba pokrýt pojistnou částkou rizika četnosti škod v roce při limitaci náhradové povinnosti dopravce. „Současně musí být sjednáno připojištění nejčastějších rizik souvisejících s přepravou, jako je vyproštění nákladu, transport poškozeného nákladu, třídění zboží nebo jeho posouzení znalcem,“ vypočítává na závěr Marek Heyda.


„Pojištění se může týkat i ušlého zisku“

Michal Láznička, jednatel, Ekonservis CZ

„Pojištění přepravy se víceméně vždy sjednává na bázi „all risk“, tudíž se neřeší, jestli dopravce odpovídá za škodu, nebo ne. Navíc při „all risk“ pojištění se sjednává na hodnotu zboží s možností připojištění imaginárního zisku, zatímco při odpovědnostním pojištění je zásilka pojištěna na hodnotu pořizovací, maximálně však do hmotnostního přepočtu. Ceny za připojištění se významně neliší, je důležité jen pohlídat, zda cena neobsahuje skryté výluky.“


„Zohlednění velkých i menších rizik“

Petr Horák, generální ředitel, PPL CZ

„Přeprava samotná s sebou nese určitá velká rizika z pohledu pravděpodobnosti výskytu dopravní nehody nebo např. živelné pohromy. Tato rizika máme ošetřena pojištěním. Vedle velkých rizik pracujeme také s menšími, která se týkají poškození nebo ztráty zásilky. V rámci PPL máme dlouhodobě nízký škodní průběh. S klienty individuálně nastavujeme spolupráci a konzultujeme např. vhodné balení konkrétního typu zásilky tak, abychom poškození předcházeli. Pro zásilky s vyšší hodnotou nabízíme klientům připojištění. Pro naše dopravce je zase důležité pojištění proti krádeži zásilek i nákladních vozů.“


„Rozsah poškození se může lišit“

Heyda CS CargoMarek Heyda, vedoucí oddělení pojistných událostí, C.S.Cargo

„V případě pojištění přeprav doporučuji zaměřit se ideálně na veškerá rizika, která by mohla přepravu provázet, a mít pojištěním kryty škody do výše náhradové povinnosti dopravce. Jiné riziko odcizení bude při převozu elektroniky nebo obuvi a jiné při převozu např. specifických rozměrných součástí větších celků. Stejně tak i rozsah poškození při dopravní nehodě bude jiný u textilního zboží a jiný u bezpečnostních součástek pro automobilový průmysl nebo u nápojů ve skleněných obalech.“


Článek připravil: David Čapek

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Nošovice info v RKPodívat se ➜Chomutov info v RKPodívat se ➜Praha info v RKPodívat se ➜České Budějovice info v RKPodívat se ➜Ostrava info v RKPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Ostředek info v RKPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Nošovice info v RKPodívat se ➜Chrášťany info v RKPodívat se ➜Otrokovice info v RKPodívat se ➜Brno info v RKPodívat se ➜Dašice info v RKPodívat se ➜Praha info v RKPodívat se ➜

SL Jobs

Shell v České republice povede Daniel Vagaský

Shell v České republice povede Daniel Vagaský Novým generálním ředitelem společnosti Shell Czech Republic se stal Daniel Vagaský. V čele firmy nahradil Pavla Lose, který po více než 20 letech působení v Shellu zamířil do IT branže. „Mým úkolem v roli generálního ředitele je vést společnost Shell coby lídra na cestě energetické transformace. Žijeme v […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Gerlach poskytuje komplexní celní služby v Česku i mnoha dalších zemích

Gerlach poskytuje komplexní celní služby v Česku i mnoha dalších zemích Gerlach započal třetí dekádu působení na českém trhu jakožto největší neutrální celní broker poskytující komplexní celní služby související s dovozem, vývozem a tranzitem zásilek, včetně intrastatu. Prostřednictvím vlastní rozsáhlé sítě o 18 provozovnách vystaví 150 celních deklarantů každé čtvrté celní prohlášení v České republice. […]

Jsme připraveni na nejkomplikovanější projekty

Jsme připraveni na nejkomplikovanější projekty „V blízké budoucnosti zesílí tlak klientů na automatizaci intralogistiky s minimem lidského faktoru,“ říká Jakub Jonáš, managing director společnosti Ferag CZ. Ferag je v Česku známý především jako dodavatel technologií v polygrafickém průmyslu. Je to jediné odvětví, na které se primárně zaměřujete? Správně říkáte, že společnost Ferag byla dlouhou dobu […]

ANTRACIT Property rozjel developerské projekty v Česku a na Slovensku

ANTRACIT Property rozjel developerské projekty v Česku a na Slovensku Individuální přístup a řešení. Vlastní lokality a realizace. Komplexní služby od projektového návrhu až po údržbu nemovitosti. To jsou hlavní pilíře, na kterých rozvíjí vlastní developerské aktivity společnost ANTRACIT Property v Česku a na Slovensku. Developerská společnost ANTRACIT Property se zaměřuje na logistické, výrobní, retailové, […]

P3 nabízí zázemí pro citylogistiku v dosahu velkých měst

P3 nabízí zázemí pro citylogistiku v dosahu velkých měst Nakupovat online a mít zboží do pár hodin za dveřmi lze jen díky skladům v dosahu města. Obsazenost těch stávajících je ale vysoká a nových se staví málo. Přesto má průmyslový developer P3 připravené projekty, do kterých se můžete brzy nastěhovat. Rychlé životní tempo a neustálá potřeba růstu si žádají […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required