
Na kafe s… Jiřím Brunclíkem, manažerem sekundární distribuce pivovaru Budějovický Budvar
Jaký je recept na zajištění efektivní distribuce? To je jistě téma, které zajímá každého logistického profesionála. O efektivitě distribuce jsme mluvili s jedním z nejpovolanějších: s Jiřím Brunclíkem, manažerem sekundární distribuce pivovaru Budějovický Budvar. Řeší distribuci produktů pivovaru v rámci celého světa. Podívejte se na zkušenost z praxe, která funguje na jedničku.
Prozradíte, jaký je váš recept na zajištění efektivní distribuce vašich produktů? Jak řešíte distribuci?
Logistika v národním pivovaru Budějovický Budvar je jednou z nejdůležitějších činností společnosti, díky které se vyrobené produkty dostávají k zákazníkům po celém světě. Budějovický Budvar disponuje nejen výrobním závodem, ale i nově vybudovaným logistickým areálem. Jeho srdcem je plně automatický zakladačový sklad pro 19 tisíc palet, který je s výrobní částí pivovaru propojen unikátním technologickým mostem pro obousměrnou dopravu palet s hotovými výrobky a vratnými obaly. Pro účely efektivní distribuce produktů Budějovického Budvaru na tuzemském trhu je na území České republiky strategicky rozmístěno dalších šest distribučních středisek. Distribuce produktů je zajištěna prostřednictvím primární, sekundární a tankové distribuce.
Můžete podrobněji popsat nejprve primární distribuci?
Primární distribuce je zajištěna prostřednictvím tzv. Budvar Expresů, které systémem pevných přepravních linek zajišťují zejména dodávky produktů a svozy vratných obalů do a ze skladů našich distribučních středisek. Druhou možností je externí kamionová přeprava, kterou využíváme pro přepravy produktů nejen na distribuční střediska, ale také do velkoobchodů a distribučních center našich klíčových zákazníků.
A sekundární distribuce?
Ta zajišťuje dodávky zboží z našich distribučních středisek především odběratelům v Horeca a retailu. Přeprava je zajišťována menšími nákladními vozidly s různými přepravními kapacitami.
Zmiňoval jste také distribuci prostřednictvím tanků…
Tankovou distribuci zajišťujeme v regionu jižních Čech a Prahy prostřednictvím speciálně upravených vozidel na přepravu přepravních tanků o objemu tisíc litrů každého tanku. V ostatních oblastech České republiky využíváme k distribuci tankového piva menší pětihektolitrové přepravní tanky, které jsou na distribučních střediscích z kamionů překládány na menší rozvozová vozidla. Tato vozidla převezou pivo v přepravním tanku k provozovně, kde ho následně posádka vozidla přetlačí do tanků umístěných v chladících boxech příslušné restaurace.
Distribuci zajišťujete vlastními vozy nebo využíváte externí dopravce?
Distribuci řešíme přepravním mixem, tzn. částečně vlastními vozidly a částečně využíváme externí dopravce. Největší podíl přeprav primární distribuce je zajišťován vlastní flotilou tzv. „Budvar Expresů“, která je tvořena šesti tahači a dvacetičtyřmi velkokapacitními návěsy, každý s kapacitou 33 paletových míst a nosností 26 tun. Tahače značky Volvo, DAF a Scania splňují emisní normu EURO 6. Díky nastavenému systému pevných linek je tahač, který nečeká na naložení a vyložení návěsu téměř 24 denně na cestě. Každý z nich najede ročně 250 tisíc kilometrů.
V logistickém centru pivovaru a na distribučním středisku je vždy připraven naložený návěs. Na začátku linky řidič Budvar Expresu s tahačem zapojí v pivovaru připravený naložený návěs a převeze ho např. do distribučního střediska v Brně, kde návěs odpojí a vykoná povinnou bezpečností přestávku. Následně připojí na distribučním středisku předem připravený naložený návěs a odjíždí zpět do pivovaru. Po příjezdu do pivovaru má řidič splněn denní výkon, do tahače nasedá nový řidič a cesta na distribuční středisko s nově naloženým návěsem se opakuje.
Jak to máte s poměrem vlastních a externích vozidel v rámci regionů?
V distribučním středisku v Českých Budějovicích a v Brně k sekundární distribuci využíváme vlastní rozvozová vozidla, která dle potřeby doplňujeme vozidly externích dopravců. Na ostatních distribučních střediscích využíváme výhradně rozvozová vozidla externích dopravců.
Jaké aktuálně v oblasti distribuce spatřujete trendy (např. z pohledu závozů, časových oken, vytěžování vozidel, plánování tras, požadavků na ekologii v rámci distribuce – př. v centrech měst)?
Kromě trendů z širšího pohledu, jako jsou koncentrace skladových sítí spojená s centralizací skladů, úzká kooperace výrobních a distribučních organizací, standardizace zásobovacích systémů či cross-docking, se v oblasti FMCG zvyšují požadavky našich zákazníků na zkracování času mezi dobou od doručení objednávky a požadovaným termínem dodání kombinované s omezováním otvírací doby na příjmu zboží u našich odběratelů, nebo dnes již standardním přidělováním časových oken k vyložení zboží ve velkoobchodech a distribučních centrech, což má nemalý vliv na distribuční náklady a vyšší ekologickou zátěž.
Kdybyste měl jmenovat, tak jaké v oblasti distribuce spatřujete největší trendy?
Za největší trendy distribuce považuji maximalizace vytíženosti vozidel, minimalizace počtu ujetých kilometrů na trase a především snahu minimalizovat ekologickou zátěž, tedy snižovat uhlíkovou stopu.
V tomto směru jste s jedním českým výrobcem nealkoholických nápojů vloni spustili projekt Sdílená distribuce. Co je jeho cílem?
Pilotně jsme začali sdílet distribuci v regionu jižních Čech a s ohledem na skvělé výsledky projektu počátkem roku 2021 rozšíříme distribuci na regiony distribučních středisek Plzeň a Teplice. Cílem tohoto projektu je: poskytnout naše know-how v oblasti tuzemské distribuce, poskytnou volné skladové i distribuční kapacity a volné lidské zdroje, zahustit distribuční síť, tím snížit přepravní vzdálenosti mezi jednotlivými odběrateli a navýšit vytíženost vozidel. S distribučním partnerem máme mnoho společných odběratelů. Nyní k nim již nejezdí dvě vozidla, jedno s dodávkou z Budvaru a druhé s dodávkou od distribučního partnera. Dnes odběrateli přiveze vše potřebné pouze jedno vozidlo.