logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • V Pacově na Pelhřimovsku byla začátkem června předvedena samostatně fungující nabíjecí stanice,...
  • Konkurence mezi poskytovateli logistických služeb se promítá do pokroku, které nabízejí klientům...
  • Mezinárodní logistická skupina Leschaco sídlící v Brémách oznámila, že od 1. července se funkce...
  • Společnost Yusen Logistics (Czech) přebrala do užívání dalších 25 intermodálních návěsů, čímž...

IoT ve skladu vyžaduje součinnost „chytrých“ zařízení

15. listopadu 2020
IT 0
2079
IoT ve skladu vyžaduje součinnost „chytrých“ zařízení

IoT ve skladu vyžaduje součinnost „chytrých“ zařízení

Internet věcí (IoT) je pojem zahrnující širokou škálu „inteligentních“ zařízení a jejich vzájemnou konektivitu. Rozsáhlé možnosti využití IoT se nabízejí i ve skladové logistice.

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 189/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro uživatele logistických služeb.

V moderních skladových provozech se již vyskytují „chytré věci“, jež spolu dokážou komunikovat a vzájemně ovlivňovat své chování za určitým cílem. „Typickou chytrou věcí je technické zařízení, které vykonává nějakou manipulaci, tzv. aktivní prvek logistického systému, vozík, manipulátor apod. Může se však jednat také o předmět manipulace, tzv. pasivní prvek logistického systému, paletu či přepravku,“ objasňuje Josef Černý, WMS konzultant a projektový manažer ve společnosti ICZ. Předpokladem pro realizaci principů IoT je tedy „chytrost“ těchto věcí, tj. schopnost poskytovat, přijímat a zpracovávat nějakou informaci od svého okolí, a také existence vhodného komunikačního prostředí. V takovém prostředí si pak chytrá přepravka může sama „nastavovat“ nejvhodnější trasu své přepravy do cíle, chytrý vozík na základě své aktuální polohy sám „vybírat“ nejvhodnější práci, samozřejmě vždy s ohledem na optimální chování celku.

Nejasné hranice, ale velké možnosti

Hranice mezi tím, co lze považovat za internet věcí, a co ne, nemusí být úplně jasná. „Obecně se za IoT považují jakákoli zařízení, která jsou online a kooperují samostatně s dalšími takovými věcmi, tedy set zařízení, jež pracují podle svojí logiky, případně podle online pokynů správce. Jako příklad můžu uvést třeba obyčejný nástěnný vypínač na světla. Takový vypínač je možné koupit s připojením, potom má tento vypínač IP adresu a je možné jej ovládat přes síť (internet) nebo ho může ovládat jiné zařízení k tomu nastavené,“ vysvětluje vedoucí logistiky Globusu ČR Ondřej Zíka. Vypínač světel je pak přes internet řízen kamerovým systémem, kdy kamera ve tmě zjistí pohyb a dá pokyn vypínači, aby rozsvítil, další pokyn automatickým dveřím, která otevřou, další pokyn SMS bráně, aby o tom někoho informovala. „Možnosti jsou dnes prakticky neomezené,“ míní Ondřej Zíka.

Reálně se IoT využívá u manipulační techniky a automatizačních prvků, případně u mobilních terminálů a tiskáren, jak potvrzuje Luboš Doležal, vedoucí obchodního oddělení ve společnosti Kodys. „Internet věcí dokáže výrazně zjednodušit sledování stavu dané techniky, usnadňuje maximalizaci využití a minimalizuje její případné poruchy a odstávky. Další oblastí jsou autonomní robotické vozíky AMR a systémy pro lokalizaci v reálném čase,“ vyjmenovává Luboš Doležal. IoT může pomoci i při sledování dodržení odpovídajících teplotních rozsahů v rámci skladování a dopravy u zboží vyžadujícího chladné prostředí.

Řešení založená na využití internetu věcí přesto na výraznější uplatnění dosud čekají. „Zejména v segmentu malých a středních firem (SMB), kde společnosti často nevyužívají ani čtečky čárových kódů, je IoT stále spíše hudbou budoucnosti,“ podotýká Tomáš Kormaňák, produktový manažer Lokia WMS ve společnosti Grit. Příklad praktického využití internetu věcí představuje třeba nositelná elektronika (wearables), hlídající v logistických provozech bezpečnost práce a zajišťující, že skladník není v uličce současně s VNA vozíkem, nebo stroje, jež samy upozorňují na nutnost servisu. Předpokladem pro úspěšné nasazení IoT pak je dobře spočítaná návratnost a důsledná konfigurace spolupracujícího softwaru, který data z IoT vyhodnocuje

Bariéry i příležitosti

Pokročilé technologie ve sféře IT pro efektivní fungování skladů jsou úzce provázané, ať již jde o fenomény jako internet věcí, big data, umělá inteligence nebo rozšířená realita. „Už nyní se začíná používat nenásilná forma robotizace v podobě samojízdných robotických regálů a přepravníků. Jejich rozšíření zatím brání náklady na provoz jednoho robota, které v našich podmínkách narážejí na stále příliš nízkou cenu lidské práce, nicméně tato bariéra se bude stále zmenšovat,“ vysvětluje Luboš Doležal.

Dalším trendem je využití velkých dat pro optimalizaci dodavatelského řetězce nebo blockchainu umožňujícího spolehlivou a nezfalšovatelnou dosledovatelnost konkrétního kusu produktu a jeho historie. Rozšířená realita firmám může pomoci se simulací plánovaných změn v rozložení logistických toků. Luboš Doležal dodává: „Využít toho můžeme například před rozhodnutím o zásadních investicích, které představuje vybudování třídících tratí a dopravníkových systémů napříč skladovým provozem. Celý projekt změny si připravíme, nasimulujeme a odhadneme, jaké přínosy budou.“

Stále silnějším trendem je kromě automatizace rovněž vytěžování obchodních dat pro kvalitnější plánování odbytu a s tím související optimalizace skladových zásob. Pokud jde procesy, které budou muset i nadále dělat lidé, bude se výrazně posouvat uživatelská zkušenost, aby byla práce co nejjednodušší, nejefektivnější a nejpříjemnější. „Sbíraná data a umělá inteligence také ovlivní způsob online prodeje, například pomocí proaktivních nabídek vytvořených na míru podle dat o uživateli a obecně dalších dostupných dat, třeba o aktuálním počasí,“ uzavírá Tomáš Kormaňák.


„Aktivní i pasivní prvky“

Josef Černý, WMS konzultant a projektový manažer ICZ

„Typickou chytrou věcí je technické zařízení, které vykonává nějakou manipulaci, tedy aktivní prvek logistického systému, vozík, manipulátor apod. Může se však jednat také o předmět manipulace, takzvaný pasivní prvek logistického systému, paletu či přepravku.“


Článek připravil David Čapek

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

M2C Innovis posouvá bezpečnost čerpacích stanic na novou úroveň. S MOL nasazuje technologii Fog Cannon

Představte si situaci: v nočních hodinách se na čerpací stanici vloupá pachatel s úmyslem krást. Sotva však překročí práh pokladní zóny, aktivuje se alarm. V mžiku se spustí zařízení skryté za pokladnou – během několika vteřin je prostor zahalen neprostupnou mlhou. Pachatel ztrácí orientaci, nic nevidí, nemá možnost krást ani poškodit zařízení čerpací stanice. Vystrašený […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required