
Společnost PERI, zabývající se dodávkou bednění a lešení, hledala řešení pro zajištění zabezpečení svého areálu. V něm firma měla původně klasickou fyzickou ostrahu, ale nebyla úplně spokojena se službami, a hlavně s cenou. Oslovila proto jiné dodavatele a vybrala si službu dálkového dohledu M2C Space.
Celkový objem spolupráce společností M2C a PERI zatím spočíval v instalaci kamerového systému a ve službě vzdáleného dohledu M2C Space. V areálu společnosti PERI bylo instalováno celkem 47 kamer s analýzou obrazu. Systém automaticky hlásí, když se v areálu někdo pohybuje. Využíván je i systém Avigilon, který dokáže rozeznat, jestli se v prostoru pohybují osoby, zvířata nebo je pohyb vyvolán například působením větru.
Offline i online dohled
Služba vzdáleného dohledu M2C Space je rozdělena na offline dohled (ten PERI využívá především v době, kdy v areálu nikdo není) a online dohled, kdy se hlídají určitá vymezená časová pásma, ráno a odpoledne, kdy přichází nejvíce zaměstnanců do práce a kdy naopak objekt opouštějí.
V době příchodu zaměstnanců systém kontroluje, že tam vchází opravdu pouze lidé, kteří se prokázali čipovou kartou. Současně kontroluje, aby se do budovy spolu s ostatními zaměstnanci nedostal nikdo, kdo se neprokáže čipovou kartou. Systém také reaguje na nestandardní pohyby osob, když se někdo náhle vrací či mění směr. To samé platí i při odchodu zaměstnanců. Systém tedy kontroluje, že v budově nikdo nezůstal, že nikdo někde neleží a že není žádný podezřelý pohyb v prostorách, kde už by neměl nikdo být. Pokud takový pohyb systém zaregistruje, automaticky se tato skutečnost hlásí klientovi, který má v objektu kontaktní osobu. Na přítomnost osob v bezpečnostním systému je upozorněn. Prostory jsou monitorovány ještě půl hodiny po ukončení provozu v budově, tj. v době, kdy pracovníci odchází.
Operátor kontroluje oprávněnost pohybu
Pokud např. někdo zůstane v administrativní budově, systém registruje, že je v uzavřeném prostoru a zapíná analýzu obrazu na logistické centrum. Zaměstnanec v administrativě může nerušeně pracovat, ale operátor o něm ví. V okamžiku opouštění budovy systém pohyb zaměstnance nahlásí, resp. avizuje, že se někdo v rámci areálu pohybuje. Operátor dohledového centra pak oprávněnost pohybu zkontroluje a následně mu vzdáleně otevírá bránu k opuštění objektu nebo si zaměstnanec na základě oprávnění prostřednictvím čipu otevírá sám.
Úspora finančních prostředků
„Jsme spokojeni. Finanční prostředky, které jsme na začátku plánovali ušetřit, opravdu spoříme,“ konstatuje Lubor Bačík, vedoucí logistiky společnosti PERI. Jak dodává David Pulkert, business director CZ ze společnosti M2C, jedná se o kompletní projekt od A do Z. Jsou v něm vstupní systémy, tzn. přístupové systémy ACS (Access Control System), přístupový bod, docházka, kamerový systém, veškeré ovládání bran a všechny senzory. V objektu jsou nastaveny intercomy a všechna softwarová řešení, tj. co má v objektu kamera snímat, co tam má „vidět“, kam má „vidět“, jaký pohyb má zaznamenávat a které změny jsou důležité. „V budoucnu už bude klient investovat pouze do obnovy tohoto systému,“ konstatuje David Pulkert.
Úspory jsou zřejmé. „Počítali jsme, že by se nám měla celá investice vrátit za 4,5 roku, což odpovídá našim představám, protože zhruba za rok jsme již uspořili asi 20 procent nákladů. Služba vzdáleného dohledu M2C Space nám navíc umožňuje přesunout lidi z určitých pozic na jiné,“ uvádí Lubor Bačík. Věří, že do budoucna by firma mohla ušetřit ještě více, zejména u kontrolních pozic jako např. na vrátnici, kde dnes má firma dva lidi.
Plán: automatické odbavení řidičů
Celý systém zabezpečení by se měl rozšířit o automatické odbavení řidičů – prostřednictvím M2C e-Reception. V místě příjezdu do objektu bude připravena buňka (kontejner), ve které budou instalovány tři M2C e-Reception. Zde se řidiči zaregistrují a vyčkají v autě na další pokyny. Nebude tedy nutné se osobně registrovat v kanceláři logistiky. Společnost PERI chce maximálně automatizovat procesy ve svých areálech, a proto plánuje službu M2C e-Reception rozšířit o systém automatizované vrátnice, jejíž součástí by měla být i nová informační tabule a automatické čtení registračních značek. Celý průběh nakládky pak proběhne zhruba následovně. Značka vozidla bude při příjezdu do areálu automaticky načtena do systému. Pokud zákazník nahlásil značku předem, již se nemusí nikde hlásit a vyčkává na další pokyn. Pokud značku nenahlásil, je nutné, aby se zaregistroval v terminálu M2C e-Reception. Poté se další informace (např. místo nakládky) objeví na elektronické informační tabuli.
Na to by ve firmě PERI chtěli navázat monitoringem nakládek a vykládek. „Není totiž úplně jednoduché kontrolovat zboží, které se z objektu odváží a které se ze staveb vrací zpět. V současné době to fotíme, ukládáme na server a pak složitě dohledáváme. Proto bych byl velice rád, kdybychom si tuto práci zjednodušili, a to právě na základě traffic management systému, kdy k vám přijede řidič a přihlásí se, že už je v areálu,“ říká Lubor Bačík. Doplňuje, že ve chvíli, kdy bude řidič vpuštěn na příslušné místo na rampu, začne snímkování nebo záznam, který se spáruje s příslušnou zakázkou a pak je v případě reklamací docela jednoduché najít, jestli se zboží opravdu naložilo či přivezlo.
„Vyšší prvotní náklady, ale rychlá návratnost“
Společnost, se kterou jsme spolupracovali dříve, chtěla neustále navyšovat hodinovou sazbu. Proto jsme se rozhodli poptat jiné dodavatele. Oslovili jsme i společnost M2C a pan Pulkert z obchodního oddělení nám tehdy položil otázku: „Proč tady chcete mít fyzickou ostrahu? Pojďte zkusit něco jiného, nové technologie.“ Začali jsme o tom přemýšlet, šli jsme víc do detailu a dospěli jsme k závěru, že pokud areál vybavíme kamerovým systémem, tak prvotní náklady budou sice vyšší, ale návratnost by měla být poměrně rychlá. Proto jsme se rozhodli do spolupráce jít a začali využívat službu dálkového dohledu M2C Space.
Lubor Bačík, vedoucí logistiky, PERI
„Prostor hlídá kamerový systém s analýzou obrazu“
Po seznámení se s objektem PERI a jeho fungováním jsme klientovi navrhli, že mu zcela eliminujeme fyzickou ostrahu v době uzavření areálu, kterou měl dosud zajištěnou prostřednictvím fyzické ostrahy. Pro časový úsek, kdy na jeho objektu není přítomen žádný zaměstnanec, jsme instalovali v jeho prostorách kamerový systém s analýzou obrazu monitorující 90 % plochy, kterou chtěl klient střežit. Ve chvíli, kdy do objektu někdo vstoupí, tak systém automaticky analyzuje obraz a klienta u nás, protože je celý objekt napojen na vzdálený dohled M2C Space, a upozorní, že se v hlídaném prostoru někdo pohybuje.
David Pulkert, business director CZ, M2C
Článek připravil: Petr Neckař