„Globální šíření koronaviru a opatření přijatá k potlačení pandemie si vyžádaly v prvním pololetí roku 2020 na trhu manipulace s materiálem obrovskou daň, jak z hlediska nákupu, tak z hlediska prodeje. To se odrazilo na výrazném snížení přijatých objednávek na globálním trhu s vozíky,“ prozrazuje David Čepek, jednatel a ředitel společnosti Linde Material Handling Česká republika, který je členem Klubu logistických manažerů. Právě David Čepek bude na kongresu EASTLOG jedním z hostů panelové diskuze „Krizový management: cesta z koronakrize“, které se mimo jiné bude účastnit i ekonom Tomáš Sedláček.
Pane řediteli, jak vnímáte proběhlou koronakrizi z pohledu dopadu na logistiku? Měla vliv na poptávku po manipulační technice?
Celkový počet objednávek nových vozíků se na globálním trhu ve srovnání s první polovinou roku 2019 snížil o 7 procent. V České republice byly některé původně plánované projekty Linde Material Handling odloženy, ale ne zrušeny, to se týká zejména segmentu automotive, zde došlo také k prodloužení termínů v rozhodovacích procesech.
Výrazným trendem je automatizace, která se projevuje také v segmentu vozíků. Právě automatizace je jedním z řešení, jak se připravit na další možné podobné krize. Vnímáte to také tak? Patří budoucnost plně autonomním skladům?
Je zřejmé, že automatizovaná řešení mohou firmám velmi pomoci a zachránit je před případným přerušením výroby. Poptávka po automatizaci se v posledních letech zvyšovala. Společnost Linde Material Handling patří mezi leadery v tomto oboru, nejdůležitější skladové vozíky se již vyrábějí v robotizované verzi a máme i tak vyspělá řešení, jako jsou VNA vozíky pro provoz v úzkých uličkách, se zdvihem až 12 m. Kromě dalších prostředků automatizace, jako jsou dopravníky a výtahy se začínají prosazovat také automatická pracoviště pro paletizaci a depaletizaci. Automatizace může být velmi přínosná při skladování drobných dílů, tam, kde je větší obrátkovost. V tomto směru bych jmenoval například systém AutoStore, který nabízíme v ČR ve spolupráci s koncernovým partnerem, firmou DEMATIC.
Bude se tedy počet automatizovaných skladů zvyšovat?
Očekává se, že počet zcela automatizovaných skladů se bude zvyšovat. Rozhodnutí pro a proti automatizaci záleží na každém individuálním případu. Je nutné vzít v úvahu druh skladovaného zboží, výši investice, cenu lidské práce a výsledné ROI. Proto svým zákazníkům většinou nabízíme řešení pro automatizaci ve více variantách.
Každý byznys je o kontaktech. V rámci logistiky je výrazným pomocníkem logistická kniha SLBOOK, která je plná zajímavých seznamů z trhu a právě tolik potřebných kontaktů. Využíváte ji ve vaší firmě?
SLBOOK je ojedinělou publikací, díky které je možné si vytvořit ucelený obrázek o všech důležitých oblastech skladování, manipulační technikou počínaje, přes regály, automatické skladovací systémy, IT řešení a další související oblasti a služby. Tyto oblasti velmi dobře korespondují s naším přístupem k zákazníkům – neprodáváme jenom vozíky, ale řešení, a to často velmi komplexní, která zahrnují další obory, jako je například IT, požární bezpečnost, energy management a další.
Jaký vidíte přínos knihy SLBOOK na českém logistickém trhu?
Oceňuji, že všechny oborové informace, včetně kontaktů na firmy, najdu na jednom místě. Jako dobrý krok hodnotím také vytvoření on-line verze slbook.cz.