Do jaké míry ovlivnila pandemie COVID-19 průmysl a logistiku v ČR? Jaká bude nová tvář e-commerce? Harry Bannatyne, partner a regionální ředitel průmyslového oddělení v Colliers, radí obchodním partnerům v současné krizi.
Do jaké míry ovlivnila pandemie Covid-19 průmyslový a logistický trh v České republice?
Nejhorší dopad měla situace na automobilový průmysl – mnoho výrobních závodů je již několik týdnů uzavřeno.
Množství klientů se kvůli situaci snaží od současných pronajímatelů získat úlevu na nájmu a zvolit správnou strategii, zatímco jejich podnikání stagnuje. Čeká se na jasnější strategii vlády. Dosavadní vládní opatření byla přijata hlavně ve prospěch nájemců. Až konečné stanovisko vlády ovlivní další reakce pronajímatelů.
Pozorujeme nárůst krátkodobých pronájmů, zejména ze strany e-shopů, jež se snaží udržet krok se zvýšenou poptávkou, takže je potřeba dalších, krátkodobých řešení za účelem skladování nadbytečného zboží. Čeští výrobci také vyžadují víc prostor, protože jim v současné době přibývá zásob kvůli zpomalení obchodu nebo problémům s dodávkami do jiných zemí.
V Colliers momentálně pracujeme na několika větších průmyslových a logistických poptávkách, které zatím běží podle plánu. Na druhé straně pozorujeme, jak jiné společnosti volí přístup „počkáme a uvidíme“. Jedná se o bezprecedentní situaci a stále není jasné, kdy se vše vrátí do „normálu“.
Do jaké míry se změní pravidla hry pro eCommerce?
S uzavřením nákupních center a většiny maloobchodů, restaurací a barů v tomto období došlo k obrovskému nárůstu elektronického obchodu. I lidé, kteří se obvykle o donášku jídla a zboží nezajímali, dnes používají e-shopy denně. Tím se vytvořila ještě větší klientela, zejména z řad starších zákazníků zvyklých na tradiční způsob nakupování. Čas ukáže, kolik z nich po skončení krize natrvalo změní své návyky.
Abych to uvedl do perspektivy, před pandemií v ČR probíhalo 13 % maloobchodního prodeje online se stoupající tendencí. Toto číslo je stále o nižší než v Číně, kde je podíl výrazně nad 30 % a předpokládá se, že v roce 2021 vzroste na ca 50 %, nebo na Slovensku (22 %). Nicméně je na stejné úrovni s jinými trhy jako např. USA (11 %) či s Rumunskem (10 %), a výrazně nad maďarským (7 %) a polským trhem (5 %). Mnoho maloobchodníků již mělo před vypuknutím koronaviru problémy s přechodem na model omnichannel, takže tato situace může být pro některé z nich katalyzátorem pro úplné opuštění trhu, nebo pro investice do lepší připravenosti svých online služeb. Pro některé nové maloobchodníky může být lepší investovat do prodeje výhradně online a najít logistického partnera pro distribuci, než investovat do kamenného obchodu.
Jaké nové příležitosti by mohly z krize vyplynout?
Následkem epidemie by se do střední a východní Evropy mohla vrátit výroba z ohrožených zemí jako je Čína, Amerika a Asie. Česká republika je k tomu perfektně situována, protože má nejen velmi strategickou polohu, ale také dlouhou tradici v průmyslové výrobě a inovacích a disponuje kvalifikovanou pracovní silou. To by ve střednědobém až dlouhodobém horizontu vytvořilo v zemi novou poptávku potřebného prostoru.
S více než 400 novými společnostmi v e-commerce pouze v ČR, vidíme výrazný nárůst prostoru potřebného k přizpůsobení se tomuto novému stylu podnikání. Jsem přesvědčen, že ze všech realitních odvětvích bude mít průmysl & logistika nejpozitivnější výsledky ve srovnání s ostatními sektory.
Všimli jste si nějakých nových nebo neobvyklých iniciativ v reakci na situaci?
Některé podniky se zaměřily na přizpůsobení své současné výroby jiným výrobkům, na které mohou stále používat stejná zařízení, zatímco v jejich současném podnikání dochází k poklesu prodeje – například společnosti v automobilovém průmyslu vyrábí pomocí 3D tisku ventilátory a masky, které jsou právě teď velmi žádané.
Jaká opatření radíte klientům a obchodním partnerům?
Tyto neobvyklé časy můžou společnostem poskytnout prostor pro revizi svého dodavatelského řetězce; ujistit se, že jsou připraveny na jakékoli situace do budoucna. Někteří klienti mohou uvažovat také o revizi svých současných pracovních prostor, aby zjistili, zda potřebují provést změny, které by je zefektivnily. Tým Colliers Workplace Advisory s tím rád poradí.
Colliers nadále funguje na 100 %. Jsme tu, abychom pomohli klientům nalézt správné řešení a vykročit správným směrem v dobrých i špatných časech. Oslovujeme obchodní partnery v mnohých sektorech, a zjišťujeme, jak můžeme prázdný prostor opuštěný v důsledku zpomalení přizpůsobit ostatním okamžitým potřebám, nebo pomáháme zprostředkovat dohodu mezi nájemci a pronajímateli v zájmu obou stran.
Víc informací se dovíte na naší mikrostránce o dopadu pandemie http://covid-19.338c.brandcast.io/, která je pravidelně aktualizována jako dobrý zdroj informací pro naše klienty napříč regiony EMEA. Nové skladové prostory najdete na interaktivní vyhledávací mapě www.warehousesmap.cz.