V Systémech Logistiky 186/2020 jsme publikovali několik článků, které se týkají současné koronavirové krize a jejích dopadů na logistiku a ekonomiku. Zároveň jsme vyzvali firmy, aby informovaly, jak v průběhu epidemie pomáhaly, pomáhají nebo jak změnily přístup vůči svým zákazníkům, neziskovým organizacím či dobrovolníkům.
Přinášíme druhou část speciálu o koronaviru. Text obsahuje buď příspěvky konkrétních osob zastupujících společnosti nebo stanoviska za celou firmu.
Zdeněk Baťha, Cargologix
„Na standardním provozu jsme se rozdělili na poloviny – v Jažlovicích i na pobočce na letišti –, abychom v případě potřeby karantény přišli jen o 50 % kolegů. Bohužel ve skladu si toto nemůžeme dovolit. Takže jsme zcela zakázali přístup cizím osobám do terminálu a pro řidiče zřídili expediční okénko a vše se řeší přes mobilní telefony mobilní telefony. Přímo na sklad mají zakázáno chodit i lidé z kanceláří. Prozatím je práce celkem stabilní a probíhá jak naskladňování, tak i expedice – jen je samozřejmě vše komplikovanější vlivem různých opatření u odběratelů.“
Venuše Dolejšová, manufactus
Jak řešit krizi? Sledujte následujících deset kroků:
1. Změňte strategii a cílové ukazatele jednotlivých oddělení společnosti ve prospěch celku. (Zásoba hotových výrobků evidovaná jako zisk k realizaci, může být likvidační.)
2. Upravte priority své společnosti: 20 % položek či služeb generuje 80 % prodejů či tržeb. Soustřeďte se na top 20 % položek.
3. Sjednoťte veškerý design, produktové řady, spektrum služeb, tak aby využívaly minimum komponentů a maximum stejných zdrojů.
4. Sjednoťte veškeré zdrojování a dodavatele tak, aby byli co nejblíže, funkční a schopné okamžité reakce na změny potřeb.
5. Vyrábějte pouze na základě skutečné potřeby zákazníka (výhled i objednávka může být zrušena). Zajistěte sdílení dat a úzkou vzájemnou spolupráci se zákazníkem.
6. Nespotřebovávejte navíc žádný materiál a zdroje pro udržení chodu výroby.
7. Neplňte sklady, blokujete finance a riskujete nedostatek materiálu, financí a kapacit pro skutečné zákaznické potřeby.
8. Standardizujte své výrobní dávky na optimální množství (maximálně však 90% výrobní čas / 10% přestavba; zrychlení přestavby = zmenšení dávky)
9. Realizujte výrobu jen na základě poklesu zásoby, minimální zásoba musí vystačit na plynulé dovyrobení a doplnění.
10. Sdílejte své procesy a skladové zásoby online se zákazníky a dodavateli, budete všichni flexibilní s minimálními náklady.
Jana Beranová, Kühne + Nagel
„Informujeme zákazníky o vývoji situace prostřednictvím pravidelně zasílaných e-mailů a zároveň je odkazujeme na naše aktualizované stránky o covid-19. Absolutní prioritou je samozřejmě nadále zůstat v neustálém individuálním spojení, abychom připravili jednotlivým klientům řešení na míru. Zdraví a ochrana našich zaměstnanců je pro nás zásadní.
Spustili jsme iniciativu, kdy šijeme roušky pro kolegy, aby byli všichni dostatečně zásobeni. Zároveň tam, kde je to možné, necháváme co největší množství zaměstnankyň a zaměstnanců pracovat z domova. Přispívá to nejen k omezení šíření koronaviru. Kromě toho tím pomáháme těm, kteří zůstali po uzavření škol se svými dětmi doma, aby nemuseli přecházet do režimu čerpání ošetřovného. Ve snaze podpořit jejich zdraví, předáváme všem zaměstnancům vitaminové balíčky. Kde je nutná fyzická přítomnost na pracovišti, byla zavedena přísná hygienická opatření. Všechny povrchy jsou pravidelně dezinfikovány a všichni zaměstnanci mají k dispozici hygienické prostředky v dostatečném množství a další bavlněné šátky a hygienické roušky máme objednány.“
Toyota Material Handling
Toyota Material Handling Czech Republic zdarma zapůjčila čelní vozík kolínským hasičům pro humanitární akci při řešení potíží s covid-19. Hasičský záchranný sbor požádal o poskytnutí manipulační techniky za účelem pomoci.
Grit
Podle aktuálních průzkumů zhruba třetina pracujících Čechů kvůli pandemii koronaviru pracuje z domova. Další firmy by z podstaty práce na home office mohly přejít také, ale neumožňují jim to lokální firemní systémy. V zájmu pomoci těmto firmám nabízíme cloudové služby Grit pro elektronické schvalování faktur zdarma nebo skladový systém pro krizí zasažené e-shopy.
Důležitou první pomoc Grit nabízí všem firmám, kterým se kvůli karanténě ztížil proces schvalování faktur. „Tradiční způsob schvalování faktur, kdy asistent/ka nebo účetní běhá s fakturami za schvalovatelem, teď prakticky není možný. Proto jsme zdarma nabídli nástroj, který schvalování faktur převádí do digitálního prostředí. Zaměstnanci tak nemusí kvůli schvalování faktur dojíždět do kanceláře, ale vše vyřídí z bezpečí svého domu,” vysvětluje Kateřina Líbalová, produktová manažerka systému Invoice Flow, který automatizuje proces příjmu a zpracování faktur. Systém zdarma se jmenuje Invoice Flow Lite a lze jej aktivovat na stránce schvalujzdomu.cz.
Cloudové systémy ale v době pandemie nevyužívají jen lidé na home office, pomáhají také například skladníkům. „E-shopům výrazně stoupla poptávka a některé jsou v podobné situaci jako před Vánoci. Sklady nestíhají a do toho mají méně zaměstnanců, protože někteří zůstali v karanténě nebo doma s dětmi. Těmto firmám aktivně nabízíme cloudový systém řízeného skladu, který automatizuje příjem i výdej objednávek nebo zrychluje proces vychystání objednávky,” říká Tomáš Kormaňák, produktový manažer skladového systému Lokia WMS.
Gebrüder Weiss
Gebrüder Weiss zajišťuje bezplatnou přepravu roušek, dezinfekce a ochranných štítů od výrobců na potřebná místa. Těmi jsou zejména nemocnice, domovy pro seniory, pečovatelské služby, ale také Armáda spásy nebo Český červený kříž. „Doposud jsme rozvezli přes 7000 roušek, 3000 litrů dezinfekce, ale také 150 ochranných štítů přímo z 3D tiskárny v Litoměřicích. Ochranné prostředky se snažíme od výrobce doručit v co nejkratším možném čase napříč republikou, aby se dostali k potřebným co nejdříve,“ říká Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss.
Rozvoz ochranných pomůcek je realizován ve spolupráci s projektem Roušky seniorům organizovaným Simonou Bagarovou. „Roušky odvážíme z věznice ve Vinařicích, kde jich vyrobí až 400 denně. Nerozvážíme je však pouze seniorům, ale i organizacím, které se starají o lidi bez domova nebo nemocné děti. Celkem jsme rozvezli ochranné pomůcky do 43 různých institucí,“ říká Jan Kodada. Gebrüder Weiss se podílel i na transportu nanofiltrů z Dílen Národního divadla k dalšímu zpracování dobrovolníkům. Navázal také spolupráci s organizací ADRA a zajišťuje převoz roušek šitých dobrovolníky do pražských nemocnic, kterým ochranné pomůcky stále chybí.
Gebrüder Weiss taktéž zajistil doručení 3000 litrů dezinfekce z výroby společnosti Ethanol Energy do Nemocnice Vrchlabí, Nemocnice Ostrov a Nemocnice Sokolov. „Dezinfekční prostředek Anti-COVID se řadí mezi nebezpečné látky a musí být převážen za odpovídajících bezpečnostních podmínek. Jelikož se na tuto oblast specializujeme a zároveň si uvědomujeme, jak důležité je rychlé doručení do nemocnic, nabídli jsme zajištění převozu. Dezinfekci jsme přepravovali v IBC kontejnerech vozidly vybavenými pro převoz nebezpečného zboží,“ dodává Jan Kodada.
Zaměstnanci přepravní a logistické firmy Gebrüder Weiss se zároveň proaktivně zapojili do samotné výroby roušek, zejména v centrále v Jenči nebo na pobočce v Syrovicích. Celkem ušili více než 1200 roušek, ty byly následně distribuovány nejenom mezi zaměstnance GW, zejména řidičům, do skladu a na dispečink, ale i mezi další potřebné.
Liftago
V reakci na situaci kolem šíření koronaviru připravilo Liftago projekt Dobrovoz.cz pro dobrovolné řidiče, kteří jsou ochotni zdarma distribuovat roušky, zdravotnický materiál a další potřebné věci, a pomoci tak v boji proti koronaviru. Projekt vznikl ve spolupráci se sdružením Covid19CZ jako reakce na množící se poptávku po přepravě směřující na obě organizace. Jedná se o dobrovolný, neziskový projekt jak na straně dobrovolníků, tak na straně realizačního a koordinačního týmu.
V rámci této platformy Liftago sdružuje především řidiče – dobrovolníky. Rozjezd platformy a počáteční pokrytí profesionálními řidiči Liftago finančně podpořila česká firma Livesport. Systém je otevřen dobrovolníkům, ať už flotilám (větší skupiny řidičů zprostředkované organizacemi) nebo i samostatným řidičům. Pro zabezpečení dlouhodobého fungování se připravuje financování z dalších zdrojů. „Od začátku epidemie registrujeme žádosti o urgentní transporty roušek nebo zdravotnického materiálu, proto jsme se rozhodli to ve spolupráci se skupinou Covid19CZ a za podpory Česko.Digital rozjet ve velkém a doplnit kapacity dobrovolníky a dalšími firmami. Zároveň se koordinujeme s dalšími projekty pomoci, abychom se vzájemně smysluplně doplňovali,“ říká Ondřej Krátký, ředitel Liftaga. V rámci projektu již byl zajištěn například převoz materiálu pro výrobu ochranných štítů pro zdravotníky pomocí 3D tisku v rámci iniciativy 3D tiskem proti covid19 nebo transport materiálu a následný rozvoz hotových respirátorů, které vyrábí ČVUT.
Poptávky mohou zasílat instituce, úřady, organizace či jednotlivci, kteří mají materiál potřebný pro urgentní distribuci po ČR na konkrétní místa. Cílem Dobrovoz.cz je být doplňkem k masovým závozům a zajišťovat velké množství operativních závozů na potřebná místa. Jednoduchý formulář pro přihlášení zájmu o převozy nebo možnost stát se dobrovolníkem naleznou zájemci na www.dobrovoz.cz.
Daniel Knaisl, Geis CZ
„S čím se potýká logistika v době, kdy se snažíme snížit šíření koronavirové nákazy? Nouzový stav, který vyhlásila vláda 12. března, již změnil situaci s nedostatkem řidičů, což bylo závažné téma v předchozích měsících. Mnoho dopravců ztratilo zakázky, například přepravy pro automobilový průmysl, a stojí jim stovky kamionů, pro které nemají práci a logicky tím nemají práci ani pro řidiče. V tomto máme výhodu, protože naše vnitrostátní systémové přepravy palet a kusového zboží fungují v podstatě bez omezení, ale je pravda, že došlo k poklesu objemů přepravovaného zboží. Mnoho obchodů a firem je uzavřených, takže do nich neproudí žádné zásilky. Ale obecně distribuční logistika musí fungovat, obzvláště v této době jsou naše služby důležité, protože pro mnoho firem, institucí, ale i soukromých osob jsme často jedinou možností, jak si zajistit materiál do výroby, zboží do prodejny nebo třeba náhradní díl do rozbitého stroje.
Pro nás to znamená přizpůsobovat provoz aktuální situaci, více komunikovat se zákazníky, snažit se mít předem informaci o tom, že příjemce skutečně zboží převezme a snižovat tak ekonomické ztráty z toho, že by se zboží vracelo zpět odesílateli. Zároveň se naši zaměstnanci řídí opatřením pro ochranu zdraví, které jsme vydali již 2. března a jsou vybaveni ochrannými pomůckami. Zrušili jsme například osobní odběr zboží na našich pobočkách, řidiči nevyzvedávají a nedoručují zboží v případě, že člověk, se kterým komunikují, nemá roušku nebo její ekvivalent. Logistické firmy obecně mají omezené možnosti, jak redukovat rizika přenosu viru formou nasazení home office pro většinu pracovníků, protože převážná část jejich aktivit probíhá na pobočkách a logistických pracovištích, skladech, kde se musí pohybovat celý pracovní tým od skladníků přes dispečery apod. To znamená, že ochrana lidí a dezinfekce pracovních prostor včetně dopravních prostředků je základem. To se týká například i skladové techniky, jakou jsou vysokozdvižné vozíky nebo zakladače, skenery a klávesnice počítačů, a to hlavně při střídání směn.
Podobná situace je v mezinárodní přepravě. Máme pravidelné linky do téměř všech evropských států. Musíme každodenně monitorovat situaci, přizpůsobovat pohyb zboží podle toho, které přechody jsou například uzavřené nebo je tam omezený provoz. To se týká i sledování situace v ostatních státech, uzavření některých regionů, zastavení průmyslu, který není nutný pro fungování státu v Itálii a Španělsku a tím nutnost vykomunikovat se zákazníky, aby měli prověřené příjemce. Je to celá řada věcí, které nyní musíme dělat navíc, ale reagujeme a naše linky fungují stále, s tím že zákazníci musí počítat se zdržením zboží právě kvůli nepředvídatelným komplikacím na hranicích nebo přímo v regionech v zahraničí. Proto jsme také spustili na našem firemním webu stránku covid-19, kde průběžně aktualizujeme pro naše zákazníky informace, tak aby vždy věděli, jaká omezení, popřípadě uvolnění omezení, jsou v platnosti.“
pokračování zítra
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: CDC, Unsplash; firmy