
V Systémech Logistiky 186/2020 jsme publikovali několik článků, které se týkají současné koronavirové krize a jejích dopadů na logistiku a ekonomiku. Zároveň jsme vyzvali firmy, aby informovaly, jak v průběhu epidemie pomáhaly, pomáhají nebo jak změnily přístup vůči svým zákazníkům, neziskovým organizacím či dobrovolníkům.
Přinášíme první část speciálu o koronaviru. Text obsahuje buď příspěvky konkrétních osob zastupujících společnosti nebo stanoviska za celou firmu.
Petr Schaffartzik, K2
„Firmy, které byly citelně zasaženy opatřeními v souvislosti s covid-19, potřebují v drtivé většině případů hlavně klid soustředit se na prioritní činnosti k zajištění své budoucnosti. Pokud mezi nimi není modernizace informačních systémů ve firmě, odkládáme projekty na příznivější období. Naopak u firem, které v současné situaci dosahují rekordních obratů a tržeb, měníme priority a snažíme se urychlit realizaci jejich potřeb a požadavků. A objevují se i případy, kdy firmy chtějí využít současný útlum pro vyřešení oblastí, na které původně neměly prostor. Z výše jmenovaného vyplývá, že život v naší firmě se nezastavil. Abychom naše zaměstnance maximálně chránili, kdo může pracovat z domů, pracuje v režimu home office. A pokud je to možné, schůzky se snažíme přesouvat do módu videokonferencí.“
Jiří Kunz, CSI Logistics
„V současné době jsme schopni firmám pomoci tak, že jsme schopni nastavit/zrevidovat logistické procesy a přizpůsobit současné situaci, a dále jsme schopni pomoci s dodáním lidí do výroby/skladu a řídit externě celý logistický provoz.“
Dachser
Logistický provider Dachser přepravil 3,25 milionu respirátorů z Mexika do Německa. V Německu je potom distribuoval pozemními přepravami do různých nemocnic. V před nedávnem spuštěném charteru typu Boeing 747 přepravil Dachser 3,25 milionu respirátorů FFP-3 z Mexika do Frankfurtu nad Mohanem. Již před přistáním probíhaly na frankfurtském letišti na plné obrátky přípravy pro prioritní odbavení. Náklad byl vyložen a předán na importní gateway Dachseru a prostřednictvím sítě pozemních přeprav rozdistribuován do nemocnic po celém Německu.
Dachser Air & Sea Logistics v současné době organizuje několik rotačních charterových cyklů, aby svým zákazníkům mohl nabídnout chytrá řešení pro pokrytí jejich potřeb i v náročných tržních podmínkách. Kromě trasy Mexiko–Frankfurt obsluhuje i relace Frankfurt– Šanghaj a Chicago–Frankfurt a zpět.
DB Schenker

Foto: DB Schenker
DB Schenker distribuuje dezinfekční prostředek Anti-Covid, kterou vyrábí zlínská firma DF Partner. Logistická firma ji zdarma rozváží do ordinací lékařů, zubařů a dalších zdravotnických zařízení a soukromých praxí. „Dezinfekce do ordinací je přesně ten typ zásilek, které pro nás mají v těchto dnech nejvyšší prioritu. Víme, že na ně zdravotnický personál čeká, a proto je rozvážíme co nejrychleji a uděláme to rádi a zdarma. Je to náš malý příspěvek v této krizi,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel logistické společnosti DB Schenker. Ministerstvo zdravotnictví zařadilo společnost DF Partner mezi oficiální výrobce dezinfekce Anti-Covid. Ta se vyrábí podle receptury Světové zdravotnické organizace a zahrnuje etanol, peroxid vodíku, glycerol a vodu.
Rodinná společnost DF Partner, která je výrobce autochemie a autokosmetiky, dokázala během několika dní přestavět výrobní linky a zajišťuje asi tři čtvrtiny objemu státní zakázky. Distribuci pro stát si zajišťuje výrobce po vlastní ose, DB Schenker nabídl zdarma rozvozy určené přímo zdravotnickým zařízením, soukromým praxím lékařů a stomatologů, domovům důchodců a poskytovatelům sociálních služeb po celé zemi. Dezinfekce se distribuuje v obalech o objemu od 500 ml až 25 l, některé zásilky tak mohou vážit až 150 kg. Od úterka 25. března, kdy se začalo s rozvozem, si svou zásilku převzalo už několik stovek lékařů.
Jaroslav Kaizr, Demaco:
„V rámci výjimečné situace spojené s karanténou se snažíme chovat standardně. Jsme developeři a generální dodavatelé našich staveb, proto nepřestáváme stavět a investovat. V současné době je extrémně důležité zachovat tok investic, které dávají lidem práci. Velmi rychle jsme se na stavbách vypořádali s náhlým úbytkem pracovníků, prostě jsme je nahradili a jedeme dál. Naše stavby dodáme včas, a dokonce v předstihu, pomáhá nám k tomu právě v tuto dobu sofistikovaný informační systém, který umožňuje řídit stavby na dálku.“
Direct Parcel Distribution
Společnost DPD rozveze zdarma v těchto týdnech 3000 zásilek obsahujících obličejové štíty pro lékaře, zdravotníky a další zařízení v první linii v boji s covid-19. Ochranné pomůcky pochází od českého výrobce 3D tiskáren Prusa Research, který jich plánuje vyrobit a rozdat desítky tisíc. Zásilky míří například do Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně nebo Thomayerovy nemocnice v Praze. Kromě řady dalších nemocnic putují ochranné pomůcky také k zubařům, praktickým lékařům, lékáren ale i organizacím jako je Člověk v tísni nebo do domovů pro seniory.
Projekt na výrobu ochranných štítů vznikl ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví a vybranými lékaři. Prostřednictvím webového formuláře na stránkách prusa3d.cz/covid19 se mohou o štíty zdarma přihlásit všichni, kteří v současné chvíli mají nedostatek ochranných pomůcek a chtějí se zapojit do testování. Nápad na výrobu štítů vznikl v české skupině Covid19CZ, která se skládá z českých technologických firem a IT nadšenců. Jejím posláním je nabídnout moderní technologie a know-how tam, kde mohou pomoci v boji s virovou nákazou. Kromě společnosti Prusa Research se do tisku ochranných pomůcek zapojila celá řada tiskařů, kteří disponují domácí či firemní 3D tiskárnou.
ESA logistika

Foto: ESA logistika
„Logistika orientovaná například na oblast automotive zažívá bezprecedentní pokles poptávky po službách, naproti tomu logistické firmy skladující a dopravující FMCG (zejména potraviny) zaznamenaly na začátku pandemie až 150% navýšení oproti normálu. Nyní objemy v tomto oboru klesly na zhruba 70 % normálního stavu. Během prvotního náporu jsme museli zapojit veškeré naše kapacity a kooperovat i s dalšími logistickými firmami, nyní naopak musíme odmítat nabídky jejich volných kapacit. Stav je zcela nepředvídatelný, proto je obvyklé plánování kapacit velmi obtížné. To snižuje efektivitu a často vyžaduje další finanční prostředky. Současnému stavu nepomáhá ani nepředvídatelné čekání kamionů na hranicích. Museli jsme čelit (a stále čelíme) obavám našich řidičů, skladového personálu a všech nákaze potencionálně vystavených pracovních pozic o zdraví své a svých starších příbuzných. Snažíme se tyto profese přednostně vybavit ochrannými prostředky a vycházíme jim vstříc, i pokud se rozhodnou dočasně práci přerušit.
Zároveň postrádáme systematickou pomoc státu, přestože na firmách, jako je ESA logistika, závisí zásobování maloobchodní sítě základními potravinami. Jde zejména o pomoc při zajištění ochranných pomůcek a desinfekčních prostředků. Na trhu ochranných prostředků se objevili překupníci, ale i poctiví obchodníci se nechtěně dostali do jejich role, neboť jejich dodávky byly často zabaveny na hranicích. Logistické a další společnosti se tak dostaly do situace, kdy si musí pomoci především samy.
Zatím také nevidíme úvahy o možné okamžité a významné pomoci státu logistickým firmám. Ohlášený odklad plateb mýta, silniční daně a případě ani zvažované prodloužení splatnosti faktur za naftu firmám, které se ze dne na den ocitly v problémech, dlouhodobě nepomohou, pouze problém odsouvají a na oslabené firmy dopadnou jen později. ESA logistika již bezplatně nabídla své kapacity projektům platforem Spojujeme Česko, CoVpoint a Covid-19cz pro zprostředkování pomoci firem proti covid-19. Zájemci o podporu nekomerčních projektů proti koronavirovému onemocnění mohou kontaktovat Michealu Frelichovou na e-mailu frelichova.michaela@esa-logistics.eu, tentýž kontakt platí i v případě zájmu o běžnou spolupráci ve skladování a dopravě.“
Tomáš Urban, Eurofrost
„Děláme logistiku potravin, a tak jedeme stále na 100 %, někdy snad i více. Z toho důvodu na dobrovolnickou práci nezbývá čas, ale podařilo se nám zajistit ušití roušek z prostěradel z Globusu (galanterie byly zavřené) a kolega si zopakoval chemii a vyrobil z porůznu posháněných chemikálií dezinfekci.“
Eurowag
Eurowag spustil komplexní, denně aktualizovanou webovou infostránku coronavirus.eurowag.com věnující se omezením v dopravě a finančním službám v ekonomikách zasažených covid-19. Veřejně přístupný web shromažďuje všechny informace důležité pro řidiče i majitele firem. Témata se věnují především uzavírkám hranic, omezení provozu čerpacích stanic, finančním opatřením majícím dopad na toto odvětví a všechna další omezení, limity a výjimky. Webová stránka s informacemi pokrývá většinu zemí Evropy, bude aktualizována několikrát denně. „Prvotním zájmem naší společnosti je bezpečnost všech obyvatel. Speciální dík patří profesionálním řidičům, díky nimž mají nemocnice své zásoby, obchody potraviny a věci jsou v chodu. Náš další zájem směřuje ke klientům a obchodním partnerům Eurowag, protože průmysl čelí naprosto bezprecedentní situaci. Uděláme proto vše, co je v našich silách, abychom pomohli a podpořili jak naše klienty, tak i celé odvětví dopravy,” říká Martin Vohánka, generální ředitel Eurowag.
Jaroslav Baumann, TPL Czech
„Popravdě nic speciálního asi nabídnout nemůžeme. Máme dost velké problémy zajistit rozvozy zboží s ohledem na nutné vybavení řidičů zdravotnickými pomůckami, které jsou nedostupné, zajistit importy ze zemí postižených epidemií a stíhat časy, i když několik hodin musíme stát na hranicích. Bohužel logistiku nemůžeme dělat formou home office, takže musíte vymýšlet různá preventivní opatření přímo v provozu. Během chvilky se změnilo úplně všechno, struktura objednávek (velikost), závozová místa. Dá se říci, že klientům vycházíme vstříc tím, že jsme schopni se na tyto změny adaptovat a jejich obchody zabezpečit. Na dobrovolnické činnosti nezbývá čas. Myslím, že v ostatních logistických firmách orientovaných na potraviny a drogerii bude situace podobná.“
Šárka Balounová, DSV Road
„Samozřejmě chráníme naše zaměstnance a naše řidiče a přijali jsme přísná pravidla. Protože roušek je pořád velká potřeba, uspořádali jsme sbírku materiálu a necháváme i nějaké roušky ušít – něco externě, něco šijí i naši zaměstnanci pro ostatní. To je určitě hezký aspekt této nepříjemné situace, že si lidi více pomáhají.“

Foto: DSV
Kristýna Křemenová, BNP Paribas Real Estate
„My se v této nelehké době snažíme být nápomocni našim klientům zejména při hledání řešení pro okamžité krátkodobé navýšení jejich skladových kapacit. Zároveň jako fir
ma podporujeme naše zaměstnance v práci z domova a v podpoře lokálních živnostníků. Od našich klientů z řad spedičních a logistických firem víme, že aktuálně hledají alternativní cesty a způsoby dopravy tak, aby zabezpečili řádný chod firem svých zákazníků.“
Roman Jansta, Mark2 Corporation Czech
„Nabízíme firmám řešení pro správu jejich objektů v případě karantény či jiných opatření, z nichž plyne nepřítomnost zaměstnanců. Kromě vzdáleného dohledu objektů, ovládání technologií a evidence návštěv provádíme v rámci prevence i důkladné úklidové práce. Nově nabízíme také řešení pro hromadné bezkontaktní měření teploty.“
Andrej Lichnovský, Trans.eu
„Novým společnostem poskytujeme delší část na testy a organizujeme pro ně webináře. Logistika stále funguje, i když v omezeném režimu, proto chceme pomoci jednotlivým společnostem v tom, aby se naučili pracovat efektivněji v rámci Platformy také z domu a bezpečí svého domova. Náš spřízněný informační portál Trans.info vytvořil interaktivní mapu se stálou aktualizací. Týká se zákazů či zdravotních kontrol na hranicích států.“
pokračování zítra
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Fusion Medical Animation, Unsplash; firmy