V Systémech Logistiky 186/2020 jsme publikovali několik článků, které se týkají současné koronavirové krize a jejích dopadů na logistiku a ekonomiku. Zároveň jsme vyzvali firmy, aby informovaly, jak v průběhu epidemie pomáhaly, pomáhají nebo jak změnily přístup vůči svým zákazníkům, neziskovým organizacím či dobrovolníkům.
Přinášíme první část speciálu o koronaviru. Text obsahuje buď příspěvky konkrétních osob zastupujících společnosti nebo stanoviska za celou firmu.
Petr Schaffartzik, K2
„Firmy, které byly citelně zasaženy opatřeními v souvislosti s covid-19, potřebují v drtivé většině případů hlavně klid soustředit se na prioritní činnosti k zajištění své budoucnosti. Pokud mezi nimi není modernizace informačních systémů ve firmě, odkládáme projekty na příznivější období. Naopak u firem, které v současné situaci dosahují rekordních obratů a tržeb, měníme priority a snažíme se urychlit realizaci jejich potřeb a požadavků. A objevují se i případy, kdy firmy chtějí využít současný útlum pro vyřešení oblastí, na které původně neměly prostor. Z výše jmenovaného vyplývá, že život v naší firmě se nezastavil. Abychom naše zaměstnance maximálně chránili, kdo může pracovat z domů, pracuje v režimu home office. A pokud je to možné, schůzky se snažíme přesouvat do módu videokonferencí.“
Jiří Kunz, CSI Logistics
„V současné době jsme schopni firmám pomoci tak, že jsme schopni nastavit/zrevidovat logistické procesy a přizpůsobit současné situaci, a dále jsme schopni pomoci s dodáním lidí do výroby/skladu a řídit externě celý logistický provoz.“
Dachser
Logistický provider Dachser přepravil 3,25 milionu respirátorů z Mexika do Německa. V Německu je potom distribuoval pozemními přepravami do různých nemocnic. V před nedávnem spuštěném charteru typu Boeing 747 přepravil Dachser 3,25 milionu respirátorů FFP-3 z Mexika do Frankfurtu nad Mohanem. Již před přistáním probíhaly na frankfurtském letišti na plné obrátky přípravy pro prioritní odbavení. Náklad byl vyložen a předán na importní gateway Dachseru a prostřednictvím sítě pozemních přeprav rozdistribuován do nemocnic po celém Německu.
Dachser Air & Sea Logistics v současné době organizuje několik rotačních charterových cyklů, aby svým zákazníkům mohl nabídnout chytrá řešení pro pokrytí jejich potřeb i v náročných tržních podmínkách. Kromě trasy Mexiko–Frankfurt obsluhuje i relace Frankfurt– Šanghaj a Chicago–Frankfurt a zpět.
DB Schenker
DB Schenker distribuuje dezinfekční prostředek Anti-Covid, kterou vyrábí zlínská firma DF Partner. Logistická firma ji zdarma rozváží do ordinací lékařů, zubařů a dalších zdravotnických zařízení a soukromých praxí. „Dezinfekce do ordinací je přesně ten typ zásilek, které pro nás mají v těchto dnech nejvyšší prioritu. Víme, že na ně zdravotnický personál čeká, a proto je rozvážíme co nejrychleji a uděláme to rádi a zdarma. Je to náš malý příspěvek v této krizi,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel logistické společnosti DB Schenker. Ministerstvo zdravotnictví zařadilo společnost DF Partner mezi oficiální výrobce dezinfekce Anti-Covid. Ta se vyrábí podle receptury Světové zdravotnické organizace a zahrnuje etanol, peroxid vodíku, glycerol a vodu.
Rodinná společnost DF Partner, která je výrobce autochemie a autokosmetiky, dokázala během několika dní přestavět výrobní linky a zajišťuje asi tři čtvrtiny objemu státní zakázky. Distribuci pro stát si zajišťuje výrobce po vlastní ose, DB Schenker nabídl zdarma rozvozy určené přímo zdravotnickým zařízením, soukromým praxím lékařů a stomatologů, domovům důchodců a poskytovatelům sociálních služeb po celé zemi. Dezinfekce se distribuuje v obalech o objemu od 500 ml až 25 l, některé zásilky tak mohou vážit až 150 kg. Od úterka 25. března, kdy se začalo s rozvozem, si svou zásilku převzalo už několik stovek lékařů.
Jaroslav Kaizr, Demaco:
„V rámci výjimečné situace spojené s karanténou se snažíme chovat standardně. Jsme developeři a generální dodavatelé našich staveb, proto nepřestáváme stavět a investovat. V současné době je extrémně důležité zachovat tok investic, které dávají lidem práci. Velmi rychle jsme se na stavbách vypořádali s náhlým úbytkem pracovníků, prostě jsme je nahradili a jedeme dál. Naše stavby dodáme včas, a dokonce v předstihu, pomáhá nám k tomu právě v tuto dobu sofistikovaný informační systém, který umožňuje řídit stavby na dálku.“
Direct Parcel Distribution
Společnost DPD rozveze zdarma v těchto týdnech 3000 zásilek obsahujících obličejové štíty pro lékaře, zdravotníky a další zařízení v první linii v boji s covid-19. Ochranné pomůcky pochází od českého výrobce 3D tiskáren Prusa Research, který jich plánuje vyrobit a rozdat desítky tisíc. Zásilky míří například do Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně nebo Thomayerovy nemocnice v Praze. Kromě řady dalších nemocnic putují ochranné pomůcky také k zubařům, praktickým lékařům, lékáren ale i organizacím jako je Člověk v tísni nebo do domovů pro seniory.
Projekt na výrobu ochranných štítů vznikl ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví a vybranými lékaři. Prostřednictvím webového formuláře na stránkách prusa3d.cz/covid19 se mohou o štíty zdarma přihlásit všichni, kteří v současné chvíli mají nedostatek ochranných pomůcek a chtějí se zapojit do testování. Nápad na výrobu štítů vznikl v české skupině Covid19CZ, která se skládá z českých technologických firem a IT nadšenců. Jejím posláním je nabídnout moderní technologie a know-how tam, kde mohou pomoci v boji s virovou nákazou. Kromě společnosti Prusa Research se do tisku ochranných pomůcek zapojila celá řada tiskařů, kteří disponují domácí či firemní 3D tiskárnou.
ESA logistika
„Logistika orientovaná například na oblast automotive zažívá bezprecedentní pokles poptávky po službách, naproti tomu logistické firmy skladující a dopravující FMCG (zejména potraviny) zaznamenaly na začátku pandemie až 150% navýšení oproti normálu. Nyní objemy v tomto oboru klesly na zhruba 70 % normálního stavu. Během prvotního náporu jsme museli zapojit veškeré naše kapacity a kooperovat i s dalšími logistickými firmami, nyní naopak musíme odmítat nabídky jejich volných kapacit. Stav je zcela nepředvídatelný, proto je obvyklé plánování kapacit velmi obtížné. To snižuje efektivitu a často vyžaduje další finanční prostředky. Současnému stavu nepomáhá ani nepředvídatelné čekání kamionů na hranicích. Museli jsme čelit (a stále čelíme) obavám našich řidičů, skladového personálu a všech nákaze potencionálně vystavených pracovních pozic o zdraví své a svých starších příbuzných. Snažíme se tyto profese přednostně vybavit ochrannými prostředky a vycházíme jim vstříc, i pokud se rozhodnou dočasně práci přerušit.
Zároveň postrádáme systematickou pomoc státu, přestože na firmách, jako je ESA logistika, závisí zásobování maloobchodní sítě základními potravinami. Jde zejména o pomoc při zajištění ochranných pomůcek a desinfekčních prostředků. Na trhu ochranných prostředků se objevili překupníci, ale i poctiví obchodníci se nechtěně dostali do jejich role, neboť jejich dodávky byly často zabaveny na hranicích. Logistické a další společnosti se tak dostaly do situace, kdy si musí pomoci především samy.
Zatím také nevidíme úvahy o možné okamžité a významné pomoci státu logistickým firmám. Ohlášený odklad plateb mýta, silniční daně a případě ani zvažované prodloužení splatnosti faktur za naftu firmám, které se ze dne na den ocitly v problémech, dlouhodobě nepomohou, pouze problém odsouvají a na oslabené firmy dopadnou jen později. ESA logistika již bezplatně nabídla své kapacity projektům platforem Spojujeme Česko, CoVpoint a Covid-19cz pro zprostředkování pomoci firem proti covid-19. Zájemci o podporu nekomerčních projektů proti koronavirovému onemocnění mohou kontaktovat Michealu Frelichovou na e-mailu frelichova.michaela@esa-logistics.eu, tentýž kontakt platí i v případě zájmu o běžnou spolupráci ve skladování a dopravě.“
Tomáš Urban, Eurofrost
„Děláme logistiku potravin, a tak jedeme stále na 100 %, někdy snad i více. Z toho důvodu na dobrovolnickou práci nezbývá čas, ale podařilo se nám zajistit ušití roušek z prostěradel z Globusu (galanterie byly zavřené) a kolega si zopakoval chemii a vyrobil z porůznu posháněných chemikálií dezinfekci.“
Eurowag
Eurowag spustil komplexní, denně aktualizovanou webovou infostránku coronavirus.eurowag.com věnující se omezením v dopravě a finančním službám v ekonomikách zasažených covid-19. Veřejně přístupný web shromažďuje všechny informace důležité pro řidiče i majitele firem. Témata se věnují především uzavírkám hranic, omezení provozu čerpacích stanic, finančním opatřením majícím dopad na toto odvětví a všechna další omezení, limity a výjimky. Webová stránka s informacemi pokrývá většinu zemí Evropy, bude aktualizována několikrát denně. „Prvotním zájmem naší společnosti je bezpečnost všech obyvatel. Speciální dík patří profesionálním řidičům, díky nimž mají nemocnice své zásoby, obchody potraviny a věci jsou v chodu. Náš další zájem směřuje ke klientům a obchodním partnerům Eurowag, protože průmysl čelí naprosto bezprecedentní situaci. Uděláme proto vše, co je v našich silách, abychom pomohli a podpořili jak naše klienty, tak i celé odvětví dopravy,” říká Martin Vohánka, generální ředitel Eurowag.
Jaroslav Baumann, TPL Czech
„Popravdě nic speciálního asi nabídnout nemůžeme. Máme dost velké problémy zajistit rozvozy zboží s ohledem na nutné vybavení řidičů zdravotnickými pomůckami, které jsou nedostupné, zajistit importy ze zemí postižených epidemií a stíhat časy, i když několik hodin musíme stát na hranicích. Bohužel logistiku nemůžeme dělat formou home office, takže musíte vymýšlet různá preventivní opatření přímo v provozu. Během chvilky se změnilo úplně všechno, struktura objednávek (velikost), závozová místa. Dá se říci, že klientům vycházíme vstříc tím, že jsme schopni se na tyto změny adaptovat a jejich obchody zabezpečit. Na dobrovolnické činnosti nezbývá čas. Myslím, že v ostatních logistických firmách orientovaných na potraviny a drogerii bude situace podobná.“
Šárka Balounová, DSV Road
„Samozřejmě chráníme naše zaměstnance a naše řidiče a přijali jsme přísná pravidla. Protože roušek je pořád velká potřeba, uspořádali jsme sbírku materiálu a necháváme i nějaké roušky ušít – něco externě, něco šijí i naši zaměstnanci pro ostatní. To je určitě hezký aspekt této nepříjemné situace, že si lidi více pomáhají.“
Kristýna Křemenová, BNP Paribas Real Estate
„My se v této nelehké době snažíme být nápomocni našim klientům zejména při hledání řešení pro okamžité krátkodobé navýšení jejich skladových kapacit. Zároveň jako fir
ma podporujeme naše zaměstnance v práci z domova a v podpoře lokálních živnostníků. Od našich klientů z řad spedičních a logistických firem víme, že aktuálně hledají alternativní cesty a způsoby dopravy tak, aby zabezpečili řádný chod firem svých zákazníků.“
Roman Jansta, Mark2 Corporation Czech
„Nabízíme firmám řešení pro správu jejich objektů v případě karantény či jiných opatření, z nichž plyne nepřítomnost zaměstnanců. Kromě vzdáleného dohledu objektů, ovládání technologií a evidence návštěv provádíme v rámci prevence i důkladné úklidové práce. Nově nabízíme také řešení pro hromadné bezkontaktní měření teploty.“
Andrej Lichnovský, Trans.eu
„Novým společnostem poskytujeme delší část na testy a organizujeme pro ně webináře. Logistika stále funguje, i když v omezeném režimu, proto chceme pomoci jednotlivým společnostem v tom, aby se naučili pracovat efektivněji v rámci Platformy také z domu a bezpečí svého domova. Náš spřízněný informační portál Trans.info vytvořil interaktivní mapu se stálou aktualizací. Týká se zákazů či zdravotních kontrol na hranicích států.“
pokračování zítra
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Fusion Medical Animation, Unsplash; firmy