
Západní společnost zažívá krizi důvěry, shodují se politologové. V souvislosti s finanční krizí, která vypukla v roce 2008, a následnou ekonomickou recesí panuje názor, že vlády ve vyspělých zemích sice dokázaly zachovat svým občanům blahobyt, ale ztratily jejich důvěru. A nedůvěra v dosavadní „elity“ a „establishment“ je jednou z hlavních příčin úspěchu populistických politiků v poslední době.
Krize důvěry se logicky promítá i do podnikové sféry. Například podle průzkumu firmy EY provedeném v osmi velkých ekonomikách světa věří svému zaměstnavateli pouze necelá polovina (konkrétně 46 %) dotázaných. A jak zjistila anketa společnosti Stanton Chase v České republice, vysokou míru důvěry ve svého zaměstnavatele nebo šéfa má méně než třetina respondentů, naopak zhruba třetina lidí věří svému zaměstnavateli jen velmi málo.
K hodnotám, jež posilují důvěru zaměstnanců k firmě, patří podle Stanton Chase vysoká míra jistoty pracovního místa, plnění slibů, férové odměňování a slušné benefity, rovná příležitost ke kariérnímu postupu, otevřená komunikace se zaměstnanci a v obecnějším smyslu etické chování zaměstnavatele.
Budování důvěry je během na dlouhou trať a lze ji ztratit během krátkého okamžiku. Často nenávratně. Majitelé či top manažeři firem by na to měli myslet a tímto prizmatem zvažovat své kroky.
Názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com