Studie posuzující ekonomickou přínosnost plánovaného vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe ukázala, že realizace projektu je možná a opodstatněná. Zejména v případě propojení prvních dvou uvedených řek. Závěry studie proveditelnosti, která vznikala přes dva roky, v minulých týdnech představilo ministerstvo dopravy.
Tématu průplavu spojujícího tři středoevropské vodní toky jsme se na stránkách časopisu Systémy Logistiky i na stejnojmenném logistickém portálu věnovali již několikrát. Celá záležitost působila dojmem, že jde o jakéhosi Bumbrlíčka či „nechtěné dítě“, respektive záležitost, kterou aktuální politická reprezentace nechce smést ze stolu v zájmu zachování dobrých vztahů s prezidentem Zemanem, který je jak známo dlouhodobě zarytým propagátorem výstavby tohoto vodního kanálu.
Snad tomu tak opravdu je, ale o to více překvapily opakované výroky ministra dopravy Ťoka z poslední doby. Ten se k výsledkům uvedené studie, realizované mimochodem firmami, které by na uskutečnění celého megalomanského projektu měly nepochybně ekonomický zájem, celkem hrdě přihlásil. A uvedl, že po projednání ministerskou komisí předloží vládě návrh navazujících kroků.
V zemi, kde se ročně postaví jen několik málo kilometrů dálnic a nedaří se ani budování vysokorychlostních železničních tratí, je představa úspěšné realizace takovéto obří stavby přinejmenším utopická. Nemluvě o sporných přínosech ekonomických a také rizikových dopadech na životní prostředí. Dokážete si představit zhruba 40 metrů široký vodní kanál vinoucí se členitou českou a moravskou krajinou, doplněný tunely a zdymadly pro lodě? Ledaže by jej tady v rámci nějaké nové „bratrské pomoci“ vybudovali prezidentovi čínští přátelé. Což si snad nikdo racionálně uvažující nemůže přát.
Vaše názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com