Už podvanácté proběhla na Slovensku zásadní logistická akce LOG-IN, jediné slovenské fórum zaměřené na inovace v logistice. Letošní ročník se konal ve čtvrtek 19. dubna v konferenčních prostorách hotelu DoubleTree by Hilton v Bratislavě a téměř 160 účastníků si mohlo poslechnout množství prezentací o nejlepších logistických řešeních, která se v poslední době na trhu objevily.
Celodenní konferenční program fóra LOG-IN 2018 odstartoval inspirativní přednáškou profesor Peter Staněk ze Slovenské akademie věd. Představil vizi, jak bude společnost vypadat v robotizované době. Čtvrtá industriální revoluce a změny produkčních systémů přinesou i změnu dopravní logistiky. Vyřeší nové druhy pohonných systémů i současná úzká místa dopravní infrastruktury? Podle profesora Staňka ne – tím, že přesedneme do elektrických a autonomních vozidel se současné dopravní zácpy neodstraní. Připomněl, že je třeba, aby se lidé naučili využívat svůj čas. Peter Varga, generální ředitel Sekce silniční dopravy z Ministerstva dopravy a výstavby SR, zase ukázal aktuální stav a plány v oblasti silniční infrastruktury na Slovensku. Přiblížil i současný stav kolem budování bratislavského obchvatu či křižovatky Triblavina.
Logistika na cestě kolem světa
Z garáže v Seattlu po doručení do 13 minut byl název přednášky Aleksandar Mackova, senior operations managera společnosti Amazon. Nejen že představil historii a budování tohoto internetového gigantu, ale také účastníkům konference přiblížil fungování centra reverzní logistiky v Seredi. Zahraniční investice jsme vždy vítali s velkou radostí. Jenže Slovensko se postupně změnilo na jakousi montážní dílnu a sklad všeho možného. Jsou zahraniční investice všelékem? Na tuto otázku se pokusili odpovědět účastníci první panelové diskuse fóra – Oto Pisoni z agentury SARIO, Martin Vlachynský z institutu INESS, Braňo Jendek ze společnosti 108 AGENCY a Peter Janoš z P3 Logistic Parks.
Odpolední část fóra LOG-IN začala případová studie s názvem Automatizace procesů dodávek obalů. Milan Pakoš ze společnosti Smurfit Kappa a Simone Van Egmond z cukrářského společnosti Cloetta přiblížili automatizované řízení výrobních a dodavatelských kapacit se skladovými zásobami v kontextu s aktuálními potřebami trhu. Připomněli, jak dokáže EDI komunikace dodavatele a zákazníka zjednodušit a zefektivnit vzájemnou spolupráci. Že to e-shopy, a vlastně celkově i prodejci spotřební elektroniky, dnes vůbec nemají lehké, potvrdil Oto Hausmann, ředitel logistiky společnosti DATART INTERNATIONAL, který představil účastníkům fóra kombinaci vícekanálové logistiky a služeb pro zákazníky. Zdůraznil, že doplňkové služby si dělají vlastními silami a nikoli prostřednictvím logistického partnera. Jaké výhody přináší propojení logistického centra s kontejnerovým terminálem vyprávěl Tibor Majzún, generální ředitel firmy cargo-partner SR.
Přejít na druhý konec kontinentu i bez obrovského rozpočtu byla hračka – v porovnání s přepravou motorky přes oceán nebo zvládnutím celní administrativy. I o tom, jak může profesionální logistický partner pomoci při plnění dobrodružných snů, byla tak trochu netradiční přednáška cestovatele Pavla Suchého a Benjamína Chladného ze společnosti DB Schenker. Pavel Suchý pak účastníkům fóra prozradil, že už plánuje další cestu napříč Afrikou.
Inovace zaujaly logistické odborníky
Závěrečný blok přednášek byl věnován především inovativním řešením v logistice. Marek Maťovčík z firmy SYSTECH Group a Rob Keij ze společnosti Kivnon Logistica představili bezobslužné vozíky Kivnon AGV i výhody, které plynou z jejich nasazení. Jak se mohou firmy při svých firemních cestách jednoduše zapojit do ochrany životního prostředí? Mezinárodní ekologický projekt představili Tomáš Zahajský a Roman Kohout z CCS Slovenská společnost pro platební karty. Juraj Šarina ze společnosti BITO-Skladovacia technika zase představil LEO Locative – bezobslužný transportní systém, který je připraven k okamžitému nasazení bez komplikovaného programování. Last mile management, tak jak ho přiblížil Tomáš Pelikán ze společnosti Bossard CZ, neposkytuje pouze plynulé a spolehlivé zásobování B a C díly, ale umožňuje celkovou transformaci výroby v duchu Průmyslu 4.0.
Už tradičním vyvrcholením logistického fóra LOG-IN byla panelová diskuse nazvaná Padlo řemeslo na (zlaté) dno? Jak už z názvu vyplývá, diskuse se věnovala zejména odbornému vzdělávání. Za diskusní stůl se posadili: Tibor Majzún, cargo-partner SR, Martin Zatkalík, Střední odborná škola dopravní, Katarína Zemánková, INDEX NOSLUŠ, a Ladislav Kováč, Státní ústav odborného vzdělávání. To, že je na Slovensku nedostatek pracovních sil, je už dávno známé. Chybí i profese, jejichž byl ještě nedávno dostatek. Pomůže v této situaci duální vzdělávání? Proč vlastně děti nemají zájem o odborné školství? Jak ho zatraktivnit? Nad těmito otázkami se zamýšleli účastníci diskuse.
Networking a zábava v kubánském stylu
V programu konference LOG-IN opět nechyběl speed-datingový systém setkání BizLOG, kdy obě strany rychle zjistí, zda bude přínosné rozvinout jednání dále do konkrétní podoby. Tentokrát bylo se uskutečnilo 40 setkání. BizLOG umožňuje velmi efektivně získat zajímavé kontakty a informace jako straně potenciálních uživatelů služeb a produktů, tak i pro jejich poskytovatele.
Na celodenní konferenční program plynule navázal VIP logistický večer. Hotel DoubleTree by Hilton tak hostil jak konferenci, tak i již XXIII. Logistický Business Mixér, tentokrát v kubánském stylu. V uvolněné atmosféře na hotelové terase, ideálním prostředí pro networking, se letos bavilo asi 160 logistiků.
Součástí fóra LOG-IN byla i návštěva logistických center. Cílem této programové části je představit „logistiku v praxi“ a zprostředkovat informace o zajímavých projektech přímo od manažerů významných logistických lokalit. V předvečer fóra 18. dubna měli účastníci unikátní příležitost vidět nakládku letadla DHL a druhý den po fóru 20. dubna zase mohli navštívit sklad společnosti Panalpina.
Text: Jozef Brezovský
Foto: Atoz Logistics