Naším cílem je z klasických průmyslových parků s malým množstvím zeleně a života vůbec vytvořit takové místo, ve kterém se naši klienti a jejich zaměstnanci budou dobře cítit a park jim nabídne všechny možné služby, vysvětluje v interview pro portál SystemyLogistiky.cz obchodní ředitel společnosti CTP Jaroslav Kaizr.
Co v pojetí CTP znamená pojem nadstandardně vybavené průmyslové parky? Čím se takové parky vyznačují?
Vždy se soustředíme především na potřeby klientů a s tím souvisí také vybavení a služby v našich parcích, které jim maximálně přizpůsobujeme. V současné době například v České republice bojujeme s nedostatkem pracovních sil a s tím související neochotou lidí za prací dojíždět. Rozhodli jsme se proto vybavit naše parky tak, aby pro pracovníky i zaměstnance byly atraktivnější a komfortnější. Nejlepším příkladem je CTPark Bor, kde jsme minulý rok vybudovali ubytovací zařízení pro zaměstnance s kapacitou 400 lůžek. Současně se zde staví restaurace, ordinace praktického lékaře a školicího střediska. Naším cílem je z klasických průmyslových parků s malým množstvím zeleně a života vůbec vytvořit takové místo, ve kterém se naši klienti a jejich zaměstnanci budou dobře cítit a park jim nabídne všechny možné služby.
Kromě toho se také snažíme neustále snižovat náklady našich klientů. V letošním roce jsme nainstalovali do CTParku Hranice unikátní měřicí systém, který jim má pomáhat snížit spotřebu energie. Tento systém budeme dále zavádět i v dalších areálech.
Nesmíme také zapomenout na okolí hal. Uvědomujeme si totiž, že průmyslové areály mohou být nevzhledné a někdy ne příliš pozitivně vnímané okolím. Proto již několik let na vybraných stavbách spolupracujeme se zahradními architekty a v okolí CTParků vytváříme příjemné a kultivované prostředí plné stromů, keřů a další zeleně.
Zřejmým problémem současnosti je nedostatek pracovní síly. Jaké kroky děláte pro to, aby v CTParcích uvedený problém nebyl tak citelný?
Jak už jsem zmiňoval dříve, snažíme se s nedostatkem pracovním sil bojovat různými aktivitami. Buď prostřednictvím výstavby ubytovacích zařízení, které plně využívají zaměstnanci našich klientů, tak aby nemuseli za prací daleko dojíždět nebo zajištěním dopravy do parků z blízkého i vzdálenějšího okolí. V areálech budujeme příjemné společné prostory, zázemí pro zaměstnance, moderní kantýny a dbáme na okolí parků. V našich byznys parcích se zase snažíme zajistit dostupnost co největšího množství služeb.
Pokud mám přesné informace, stavíte v některých parcích i studentské ubytovny. Co je jejich smyslem?
Ano, v současné době stavíme v našem moderním byznys parku Ponávka v Brně studentské ubytování. Nejde ale o ubytovnu v klasickém slova smyslu. Projekt nese název DOMEQ a naším cílem je vybudovat moderní, unikátní studentský dům inspirovaný západní Evropou. DOMEQ bude mít 160 pokojů, a tím nabídne možnost ubytování až pro 300 studentů. Bude se převážně jednat o malé byty s vlastní kuchyňkou a sociálním zařízením. V přízemí domu bude i restaurace a bar, chystáme otevřít fitness centrum i obchod. Velký důraz klademe na společné prostory – na terase nižšího domu vznikne obrovská zelená terasa plná odpočinkových zón a na střeše vyšší budovy zase terasa s dokonalým výhledem na Brno.
V první fázi bychom rádi nabídli možnost ubytování studentům stážistům a trainee, kteří spolupracují s klienty našeho business parku. Budeme samozřejmě rádi, když možnost moderního ubytování využijí i ostatní studenti z nejrůznějších oborů a fakult.
Nový studentský dům na Ponávce by měl být víc než jen místem k přespání. Měl by být inspirativním prostorem, kde se potkávají studenti a firmy. Centrem kreativity a ideálním podhoubím pro vznik start-upů. DOMEQ by měl být připraven k nastěhování od podzimního semestru 2017.
Jaká je vaše vize logistického parku budoucnosti? Ať už jde o ekologické aspekty, podmínky pro nájemce i pracovníky, širší ekonomické a společenské souvislosti apod.
Budoucnost průmyslových parků bude ovlivněna, stejně jako ostatní obory, nástupem robotizace a s tím spojeným rozvojem moderních technologií. Vnímáme také stále narůstající potřebu klientů na větší prostory v blízkosti hlavních dopravních tepen či v okolí větších měst. To je spojeno se stále rostoucím významem e-commerce a požadavky na co nejrychlejší dodávku ze skladů ke koncovému zákazníkovi. Co je také velmi důležité a pozitivní, i logistické či retailové firmy prodlužují délku kontraktů, což přímo souvisí právě se zvýšenými nároky a specifickými požadavky na vnitřní vybavení a technologie budov. A jelikož to stojí nemalé peníze, chtějí zde zůstat dlouho a často u nás zakládají centrální sklady pro střední a východní Evropu. Ukázkovým příkladem je nové distribuční centrum pro společnost MAKRO Česká republika o rozloze 53.000 m2, které se nyní staví v parku D8 CTPark Prague North nedaleko Kralup nad Vltavou. Jedná se o pilotní projekt poloautomatického distribučního centra, kterým MAKRO reaguje na rostoucí trend zásilkového nakupování. V rámci výstavby tohoto supermoderního distribučního centra tato společnost výrazně inovuje i celou logistickou síť. Na velký rozmach e-commerce reagují také retailové řetězce jako například Lidl, který v CTParku v Plzni připravil pilotní projekt, který se postupně přenese do Německa. V zahraničí můžeme vidět skladovací prostory, které mají více pater a tím splňují požadavky klientů na rozlohu i lokaci. Předpokládám, že v budoucnu se tento trend projeví i u nás.
Jakou roli podle vašeho názoru bude v průmyslovém developmentu hrát rozvoj konceptu Průmyslu či Logistiky 4.0?
Svou roli již v průmyslovém developmentu hraje. Příkladem je výrobní závod pro společnost Yanfeng Automotive Interiors, který jsme minulý týden slavnostně otevřeli. Jedná se o jeden z nejmodernějších výrobních závodů v Evropě, který bude sloužit pro výrobu interiérů osobních aut. Moderně vybudovaná hala s nejrůznějšími výrobními technologiemi po nás vyžadovala speciální konstrukční řešení. Náročné požadavky klienta jsme pro Yanfeng Automotive Interiors dokázali splnit jen my. Kromě instalace unikátního 3D centra byl jeden z požadavků klienta vybudovat obrovskou jeřábní dráhu o nosnosti do 50 tun uprostřed haly.