V uplynulém týdnu jednal šéf resortu dopravy Dan Ťok ve Varšavě se svými ministerskými protějšky z Polska a Slovenska „ohledně prohloubení spolupráce těchto zemí v oblasti vnitrozemské vodní dopravy“. Důležitý bod jednání představovalo téma říčního koridoru Dunaj–Odra–Labe (DOL). V této věci bylo na závěr varšavské schůzky podepsáno společné memorandum, tedy jakýsi rámcový dokument, který iniciovala česká strana. Připomněl se tak kontroverzní projekt výstavby kanálu, jehož známým příznivcem je Miloš Zeman.
Ministerstvo dopravy loni rozhodlo o vypracování studie proveditelnosti, která má životaschopnost projektu, tj. možné vybudování vodního koridoru propojujícího tři velké středoevropské řeky, zhodnotit z nejrůznějších úhlů pohledu. „Aktuální stav je takový, že studie proveditelnosti kanálu DOL ještě probíhá, posuzují se jednotlivé varianty, na jaře tohoto roku bude schůze monitorovacího výboru, kde se budou výstupy prezentovat. V tuto chvíli tedy ještě nemůžeme prezentovat konkrétní varianty, další postup a termíny se budou odvíjet od zmiňované schůze monitorovacího výboru,“ uvedl pro Systémy Logistiky tiskový mluvčí úřadu Tomáš Neřold.
Záhadou zůstává, proč se tedy na dané téma již nyní podepisuje memorandum o spolupráci na mezistátní úrovni. O smysluplnosti megalomanské stavby lze oprávněně pochybovat. Za zmínku stojí, že již před třemi lety se proti realizaci projektu postavila Komise pro životní prostředí Akademie věd ČR a také řada dalších renomovaných expertů, nejen biologů či ekologů, zpochybňujících mimo jiné ekonomickou přínosnost projektu. Tehdejší argument prezidenta Zemana, že DOL přinese až 60.000 nových pracovních míst, je ve světle současného palčivého nedostatku pracovních sil (a stejně tak neochoty české politické reprezentace včetně hlavy státu umožnit příchod většího množství pracovníků ze zahraničí) poměrně úsměvný. Ledaže by se realizace megastavby za bratru 400 miliard korun ujali Číňané, jak bylo avizováno již před necelým rokem v souvislosti s návštěvou čínského prezidenta v tuzemsku. Což by ale nakonec byla pro Česko asi ta nejhorší varianta.
Vaše názory, komentáře či připomínky uvítáme na našem facebookovém profilu.
Text: David Čapek, Systémy Logistiky
Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy ČR